Súťaž Zlaté pero má v Česku za sebou už viac ako desaťročnú históriu, no tento rok sa vôbec prvýkrát hodnotili aj slovenské texty, ktorých bola takmer polovica. Ako videl prvý federálny ročník jeden zo zakladateľov Petr Vlasák, ktorý predtým už niekoľkokrát predsedal aj porote Zlatého klinca:
„Nikdy by som si nepomyslel, ako veľmi nám v Pere počas jedenástich rokov chýbala slovenčina. Šesť českých a šesť slovenských porotcov dalo súťaži moderný náboj. Nehovoriac o prihlásených prácach, ktoré reprezentovaly presne to, čo Zlaté pero hľadá - texty, ktoré hýbu nielen reklamnou komunitou, ale hlavne celou spoločnosťou. Pokrvné bratstvo už forever.“
V porote zasadli:
- Simona Luteránová (CW DDB, minuloročná víťazka ZP)
- Vlado Kurek (CD, Triad SK)
- Bára Novotná (Woman Agency)
- Judita Růžičková (team lead Zaraguza)
- Štěpán Zálešák (režisér)
- Bára Šimoníková (CW, Zaraguza.cz)
- Denisa Pajkošová (Ateliér Pútnici)
- Katarína Noskajová (CD EFFE Bratislava)
- Václav Kudělka (Good Game)
- Petr Voborský (voborsky.cz)
- Vlado Kurek (CCO, Triad Advertising)
- Peter Rajčák (Ateliér Pútnici)
- Petr Vlasák (CD, Czech Promotion)
Rozhodnutie o víťazoch bitky o najlepší česko-slovenský reklamný text roka bolo tesné, pri posune prác na shortlist išlo o desatiny bodov.
Ako hodnotili Zlaté pero niektorí slovenskí porotcovia?
„Okrem súťažných príspevkov ma bavil názorový stret mladej a služobne staršej časti poroty. Energiu, ktorá sa pri tom uvoľnila, som si zobrala domov. V práci sa bude hodiť. Páčilo sa mi, že pri výbere víťaza nerozhodovala národnosť príspevkov a bolo skvelé vidieť české legendy v akcii," Katarínka Noskajová, Creative Director, EFFE Bratislava.
„Mám rád poroty, v ktorých sa osobne stretnú šikovní ľudia s rôznymi názormi. Je zaujímavé počúvať argumenty, debatovať a hľadať čo je lepšie. Presne také to bolo aj na tohtoročnom Zlatom pere. Bavilo ma to o to viac, že sme sa stretli naozaj rôznorodá skupina ľudí z profesie, ale tiež sme hodnotili veľmi široké spektrum prác. Od komerčných headlinov až po statusy polície na sociálnej sieti. Už teraz sa teším na ďalší ročník," Vlado Kurek, Chief Creative Officer, TRIAD Bratislava.
„Som veľmi rada, že sa tento prvý česko-slovenský ročník podaril! I keď každý hovoril svojim jazykom, všetci si rozumeli. Stále máme k sebe veľmi blízko, ako žiadne iné dva národy. Táto naša jednota bola cítiť celý večer počas zasadania poroty. Neriešili sme, či je práca z Čiech alebo zo Slovenska, išlo len o kvalitu!" Denisa Pajkošová, Creative Dude, Ateliér Pútnici.
„Jedným slovom pestrosť. Poroty, názorov, príspevkov. Vedľa seba súťažili voiceovery, headliny, názvy, letáky, listy, knihy, diskusné príspevky, gramatické koncovky, ba dokonca aj názvy farieb. Ak je vám málo, tak si to predstavte nielen v spisovnej češtine a slovenčine, ale aj v nárečiach či dialektoch a mihol sa i kutilský žargón. Väčšinu tých najlepších však spájala silná spoločenská téma. Výberom poroty tak vznikol aj vzácny česko-slovenský newsfilter. Ak si dáte shortlisty pod seba, čosi sa o našich dvoch krajinách dozviete. Tak nejak sa máme, priatelia," Peter Rajčák, Creative Duke, Ateliér Pútnici.
Na shortlist sa dostali nasledujúce práce. Kompletný zoznam aj s popisom nájdete na tomto linku.
LinkedIn post k Mezinárodnímu dňu žien, ktorý kreatívne upozorňuje na absenciu preklápania českého jazyka v algoritme sociálnych sietí.
Bitka s trolmi, ktorú zviedla spoločnosť Liftago po tom, čo verejne vyjadrila finančnú a morálnu podporu napadnutej Ukrajine.
Reakcie na hoaxy o Sorošovi od Polície SR, ktorá vykázala absurdné obvinenia tam, kde patria – do oblasti slovných hier.
Problémy so šéfom, správy na sociálnych sieťach, v ktorých sa skutočný farár vyjadruje ku spolupráci so svojím nadriadeným – viete kým. V nebeských témach sa objavil i nevídaný nebeský nadhľad.
Most Expensive, víťaz ankety na sociálnej sieti o najlepší názov nového mosta cez Dunaj. Autor dvomi slovami vystihol to, čo v PR správach nebolo.
Reakcia na zotrvanie RaiffeisenBank v Rusku. Séria mrazivých kontrastov medzi popisovanými vojnovými zločinmi Ruskej federácie na Ukrajine a shutterstockovými obrázkami spokojných klientov banky.
Prvá zmiešaná porota Slovákov a Čechov s oceneniami nešetrila a rozhodla sa udeliť i dve zvláštne ceny prácam, ktoré síce nespĺňali pravidlá, ale rozhodne si zaslúžia pozornosť publika:
Veľké poďakovanie patrí všetkým 25.000 spoluobčanom, ktorí v rámci kampane Maraton dopisů Amnesty International Česká republika, napísali svoj list nespravodlivo väzneným alebo súdeným. Dôkazy neziskovky potvrdzuje, že obyčajný text má veľkú silu a napísané slovo dokáže zachrániť ľudské životy.
Honorary mention putuje i autorovi textu a videa skladby „Ulica je“ - Romanovi Rojovi. Skladba je zložená výhradne z fotiek a citácií pouličných nápisov na Slovensku i v Česku.
Vyhlásenie výsledkov a odovzdanie Zlatého pera prebehne vo štvrtok 15. júna o 18. hodine na lodi AVOIS na pražskej náplavke.
Minuloročná víťazka Simona Luteránová z agentúry DDB Prague – súčasná držiteľka putovného ocenenia odovzdá Zlaté Pero novému držiteľovi, ktorého meno se dozvieme až v priebehu slávnostného večera. Všetci fanúšikovia dobrých textov sú vítaní, vstupné neexistuje.