„Tento trend sme vnímali už v roku 2021, ktorý bol z tohto pohľadu prelomový,“ hovorí Ivo Mrena, Country Lead pre Slovensko zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 5 000 slovenských e-shopov. „Zatvorené obchody k online nákupom priviedli aj generáciu, ktorá by možno za bežných okolností na tento krok zbierala odvahu podstatne dlhšie.“
Najčastejšie nakupujú oblečenie
Zatiaľ čo v roku 2020 nakupovalo výrobky online len približne 16 percent Slovákov v spomínanej vekovej kategórii, o dva roky neskôr to bolo takmer 27 percent.
Nákupné správanie „striebornej“ generácie sa pritom podľa Iva Mrenu môže oproti mladším ročníkom v niektorých ohľadoch líšiť. „Predpokladáme, že práve skôr narodení zákazníci si častejšie volia na Slovensku stále obľúbenú dobierku. Vzbudzuje v nich väčší pocit istoty,“ vysvetľuje Ivo Mrena zo Shoptetu.
A ktorý typ tovaru si najčastejšie objednávajú? „Tak ako pri ostatných vekových kategóriách, aj oni nakupujú v prvom rade oblečenie, obuv a doplnky. Obľúbeným tovarom sú lieky či výživové doplnky.“
Ich digitálne zručnosti sa zlepšili
Seniori však neostávajú len pri fyzickom tovare. Čoraz častejšie týmto spôsobom objednávajú aj služby – či už ide o internetové pripojenie, mobilného operátora, alebo o dodávky elektriny, plynu a podobne.
„Ich digitálne zručnosti sa za posledné roky výrazne zlepšili takpovediac ‚z donútenia‘ aj vplyvom pandémie. Dnes ani niektorí sedemdesiatnici nemajú problém nakupovať cez internet. Často to zároveň zvládajú rýchlejšie a jednoduchšie ako pred pár rokmi. Ak sa aj vyskytne pri objednávaní problém, väčšina e-shopov sa im snaží pomôcť,“ dopĺňa Ivo Mrena.Obchodníci sa prispôsobujú
Stúpajúci záujem starších zákazníkov si všimli aj samotní prevádzkovatelia online obchodov – a to najmä vďaka ohlasom na zákazníckej podpore. Hovoria o tom aj skúsenosti Alberta Bundalu z e-shopu Zdraviezkopanic.sk.
„Mailom alebo telefonicky nás kontaktuje čoraz viac skôr narodených kupujúcich. Chcú sa poradiť o prípravkoch alebo sa utvrdiť, či robia objednávku správne. Naši zamestnanci im vždy ochotne poradia a v prípade potreby urobia objednávku s nimi alebo aj za nich,“ hovorí Albert Bundala.
Dôležité podľa neho je, aby mal zákazník s online nákupom dobrú skúsenosť. „Vtedy je výrazne väčšia pravdepodobnosť, že ho zopakuje aj v budúcnosti,“ uzatvára.