Technické názvy farieb z pantonovníka boli nahradené prívlastkami, ktoré odkazujú na českú históriu, kultúru, ale aj bežné veci, ktoré obyvatelia Čiech milujú. Nová edíca vzbudila veľký záujem i na sociálnych sieťach, kde názvy farieb inšpirovali k celej plejáde vtipných variácií.
"Hříbkově pravá, babičkově malinovková, vontská špendlíková, spodně kvašená… Aj keď to nie je podstatné, tipol by som si, že mená farieb boli skôr navrhnuté ako samotné farby. Každopádne porota sa zhodla, že práve mená farieb na kolekcii prezidentských známok skvele vystihli podstatu našej DNA. Sme národ hubárov, máme rôzne babičky, ale podobné spomienky, sme hrdí na český ležiak. Celý nápad s farebnou kolekciou je zjednocujúci a pokorný, skrátka pavlovsky osviežujúci po tej potupnej etape, ktorá skončila," komentoval porotca Petr Voborský.
„Cenu Zlatého pera si samozrejme vážim, pretože naša práca súťažila s ďalšími projektami, ktoré nielenže boli skvelé, ale mali aj spoločného menovateľa a síce snahu o kultiváciu verejného priestoru. Naše známky vznikli na prianie pána prezidenta, ktorý chel dať svoju osobu do úzadia a viac sa zamerať na Česko a ľudí, ktorí tu žijú. A to si myslím, že sa podarilo.“ uviedol spoluautor Richard Kolbe.
Vôbec prvýkrát na Zlatom pere, ktoré tradične organizuje Creative Copywriters Club, súťažili aj slovenské práce, ktorých bola takmer polovica.
Zo slovenských prihlášok získali ocenenia:
- Most Expensive od Martina Kraľoviča
- Hra „Všade samý Soros“ od adminov Hoaxy a podvody – Polícia SR
- Séria online kázní „Problémy so šéfom“ od farára obce Badín Romana Dovalu
- Text pesničky „Ulica“ od Romana Roja získal špeciálne Honorary Mention
Roman Roj, autor pesničky „Ulica“, ktorý získal Honorary Mention:
„V prvom rade ďakujem, že si porota všimla Ulicu a že táto skladba v nej zarezonovala. Vážim si to o to viac, že je to československá súťaž, kde sa môžu popasovať texty oboch krajín, vďaka čomu udržiavame spojenie našich krásnych jazykov. Navyše, text skladby som vyskladal aj z pražských ulíc. Zároveň ma to motivuje robiť ďalej to, čo robím, a teda hrať sa so slovom, inšpirovať sa okolím a tvoriť rap.“
Martin Kráľovič, autor názvu Most Expensive:
Shortlist je pre mňa milým prekvapením. Keďže som okrem iného aj zamestnancom verejnej správy, na kritiku alebo "doberanie si" štátnych inštitúcií si musím dávať pozor - formuláciou "most expensive" som chcel vtipnou formou poukázať na predraženosť celého projektu.“
Roman Dovala, evanjelický farár obce Badín, autor textov „Problémy so šéfom“:
„Každé ocenenie je iste vzácne. K tomuto, vôbec môjmu prvému v živote, som prišiel ani neviem ako. Dúfam, že v tom nemá prsty môj Šéf. On vie, že píšem rád a často aj o ňom. Možno sa mu predsa len páči, čo robím. Len ja si nikdy neverím a vždy váham či to, čo píšem, má naozaj aj pre niekoho zmysel. Tak, kto vie. Toto ma naozaj potešilo. Ďakujem, veľmi.“
Ako zhodnotil tohtoročnú súťaž Zlatého pera predseda poroty Peter Rajčák?
„Platí to na oboch stranách rieky Moravy – dobrý text je najlepšou odpoveďou na blbú náladu a blbé veci. Víťazi si zaslúžia farbu spodně kvašenou. A my ostatní píšme o tom, že na trollov najlepšie zaberá dôvtip, že hoaxy sú dobré akurát na slovné hračky a že aj taká formalita ako nová prezidentská známka môže vyvolať silné emócie. Spojenie je obnovené, už teraz sa teším na ďalší ročník. Tak dovidenia v Bratislave!“
Všetkých sedem shortlistov nájdete TU.