StoryEditor

GLAMI Fashion (Re)search prináša výsledky prieskumu, ako vnímanie tela ovplyvňuje naše nákupy módy

03.07.2023, 15:08
Autor:
redred

V letných mesiacoch venujeme svojmu telu oveľa väčšiu pozornosť. Módna online platforma GLAMI preto zamerala aktuálny prieskum Fashion (Re)search na otázky vzťahu zákazníkov ku svojmu telu a následný vplyv na ich nákupné správanie.

Zaujímavý je rozdielny pohľad žien a mužov, taktiež porovnanie výsledkov naprieč krajinami, v ktorých bol prieskum realizovaný.

GLAMI prináša výsledky doteraz „najosobnejšieho“ spotrebiteľského prieskumu

Viac ako 20 000 zákazníkov z deviatich európskych krajín, medzi nimi aj Slovenska, sa zúčastnilo doteraz „najosobnejšieho“ módneho prieskumu Fashion (Re)search, ktorým tentokrát GLAMI skúma koreláciu medzi maloobchodným predajom módy a vzťahom spotrebiteľov k ich telu.

Prezentovanie ideálov krásy v módnom biznise je za posledné desaťročia veľmi kontroverznou a diskutovanou témou. Nástup sociálnych sietí a online médií ešte umocnil a zrýchlil tlak na bežné ženy a mužov k telesnému uvedomeniu sa, vnímaniu a hľadaniu vlastného spôsobu, ako byť súčasťou zapojenia sa do módneho sveta.

image

GLAMI Fashion (Re)search.

Módne značky sú zodpovedné za prezentovanie nerealistických telesných štandardov

Jednou z kľúčových otázok je, či módny priemysel prezentuje realistické telesné štandardy. Až 39 percent žien tvrdilo, že módny priemysel podporuje nereálne očakávania, no súhlasilo s nimi len 28 percent mužov – viac mužov označilo štandardy krásy v móde za realistické (48 percent).

image

GLAMI Fashion (Re)search.

Je však zaujímavé, že na otázku, či sú tieto normy pre jedno pohlavie nereálnejšie ako pre iné, 50 percent mužov uviedlo, že normy sú rovnako nerealistické pre mužov aj ženy. Rovnako si to myslí 39 percent žien, no takmer polovica žien (46 percent) vníma nerealistickejšie práve normy pre ženy. Na čom sa však muži aj ženy zhodujú – väčšina (72 percent žien a 61 percent mužov) verí, že módne značky a obchody majú zodpovednosť zaradiť do módnych reklamných kampaní ľudí s rôznymi tvarmi tela, aby sa spotrebitelia cítili viac akceptovateľní.

Inkluzívne reklamné kampane

Nedávne inkluzívne reklamné kampane známych svetových módnych značiek zanechali na zákazníkoch značný dojem, pretože takmer polovica žien (46 percent) a 61 percent mužov potvrdila, že značky dostatočne prezentujú modelky a modelov rôznych konfekčných veľkostí či tvarov.

image

GLAMI prieskum - ženy. 

Fakt, že značka v komunikácii a reklamných kampaniach dostatočne zdôrazňuje diverzitu, môže pozitívne ovplyvniť nákupné preferencie zákazníkov. Tento dôvod pri rozhodovaní sa, ktorú značku pri nákupe uprednostniť, uviedlo 44 percent opýtaných žien a 35 percent mužov. Značky podporujúce akceptáciu tela môžu teda týmto zvoleným spôsobom komunikácie v súboji o zákazníka uspieť.

image

GLAMI prieskum - muži. 

Strieborná vlna v módnom priemysle

Sivovlasé modelky sú aktuálne v kurze tak v módnom, ale najmä v kozmetickom priemysle. Na svetových prehliadkových mólach sa prezentuje takzvaná strieborná vlna a tento trend možno vnímať aj lokálne. Nakoľko však túto tendenciu vníma bežný spotrebiteľ? Cítia sa najmä starší ľudia, ktorí po pandémii taktiež využívajú možnosti online nakupovania, dostatočne zastúpení v módnom svete? Odpoveď znie nie.

GLAMI sa respondentov pýtalo, ktoré telesné typy nie sú dostatočne zastúpené v módnej reklame. Ženy v 7 z 9 krajín zaradili telá staršieho a stredného veku ako najviac nezastúpený typ postavy. Myslí si to 51 percent Sloveniek a 42 percent Slovákov. Výsledky prieskumu preto môžu byť výzvou pre zmenu uvažovania módnych značiek, ktoré v kontexte starnutia populácie môžu ponukou inšpirovať všetky generácie zákazníkov, tiež rôznych tvarov a konfekčných veľkostí.

image

GLAMI prieskum - ženy. 

GLAMI vyzýva na realistické vnímanie aktuálneho trendu body pozitivity

Spoločenský tlak na univerzálnu krásu bol obrovský, azda aj preto sa objavil ako protipól koncept pozitivity tela, ktorý hlása, že všetky telá sú krásne. A tak sme svedkami ako všetky komerčné sektory našej spoločnosti, od influencerov na Instagrame až po módny priemysel, sa začínajú viezť na vlne body pozitivity. Je však toto uvažovanie cesta správnym smerom?

GLAMI upozorňuje, že nie každý má možnosť cítiť sa naozaj krásne a prijať svoje telo také, aké v skutočnosti je. Významné faktory ako je vplyv médií, ekonomická situácia, sexuálna identita, postihnutie, zranenia a ďalšie, môžu byť tomu prekážkou. Reálnejšie by preto bolo hovoriť o body neutrality, čiže akceptácii tela.

image

GLAMI prieskum - muži. 

„Koncept body pozitivity, teda toho, že máme svoje telo radi za všetkých okolností, nie je úplne realistický. Snažíme sa poukázať na to, že pokiaľ je telo zdravé, plní svoju funkciu a cítime sa v ňom fajn, nie je potrebné tráviť toľko času hodnotením toho, ako vyzerá. Chceme apelovať na ľudí, aby zbytočne netrávili čas sebakritikou a obavami, že ich telo nie je perfektné. Správnou voľbou kvalitného oblečenia s pár tipmi stylistu môžeme zvýrazniť prednosti a schovať drobné nedostatky, aby sme sa cítili skvelo a zdravo každý deň,“ uviedla brand manažérka GLAMI Eliška Hynková.

01 - Modified: 2023-04-28 12:42:38 - Feat.: - Title: GLAMI mení vizuálnu identitu, dôraz kladie na technológie aj inkluzivitu 02 - Modified: 2023-04-26 12:43:07 - Feat.: - Title: GLAMI v módnej e-commerce využíva umelú inteligenciu na optimalizovanie procesov
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 09:06