V digitálnom svete a pri zdieľaní našich osobných údajov či súkromných fotografií musíme byť v súčasnej dobe obozretní. Mnoho rodičov uverejňuje fotografie svojich detí na sociálnej sieti už od narodenia.
Zdieľajú prvé úsmevy, kroky a zážitky. No toto bezhlavé „postovanie“ prináša veľké riziká pre dieťa aj rodičov. Spoločnosť Deutsche Telekom vytvorila šokujúci deepfake spot, ktorý upozorňuje na riziká zneužitia umelej inteligencie (AI) a varuje pred „sharentingom".
Zdieľanie fotografií a videí detí ich môže ohroziť!
Čo je teda sharenting? Tento trend zahŕňa rodičov, ktorí zdieľajú príliš veľa informácií, fotografií a videí svojich detí v online priestore. Môže to byť obsah z dovoleniek, osláv, školských vystúpení a ďalších osobných okamihov. Rodičia sa chcú takýmto spôsobom podeliť o svoju radosť a hrdosť s priateľmi a rodinou. No často si neuvedomujú dôsledky svojho konania. Môžu tak ohroziť bezpečnosť svojich detí!
Kampaň #ShareWithCare, iniciatíva spoločnosti Deutsche Telekom, sa snaží zvýšiť povedomie rodičov o rizikách spojených so sharentingom. Nedostatočná opatrnosť pri zdieľaní fotografií a informácií o deťoch môže viesť k vážnym dôsledkom. Okrem rizika zneužitia osobných údajov sa deti môžu stať terčom hackerských útokov, profilovania zo strany dátových brokerov, krádeže identity, ohrozenia súkromia a bezpečnosti či dokonca obeťou pedofila.
Deepfake reklama vystríha všetkých rodičov
Telekom preto vytvoril šokujúci deepfake spot s názvom „Správa od Elly“ (MessagefromElla). Na príklade rodiny ilustruje, aké dôsledky môže mať zdieľanie fotografií detí na internete. V spote sa využila najnovšia technológia umelej inteligencie, ktorá ukazuje 9-ročné dievčatko s menom Ella. Toto umelo vytvorené video ukazuje dospelú verziu Elly, ktorá varuje svojich rodičov pred možnými dôsledkami zdieľania fotografií a videí online. Tento unikátny deepfake príklad predstavuje virtuálnu verziu dospelého 9-ročného dieťaťa, ktoré konfrontuje rodičov s dôsledkami ich činov. Táto inovatívna technológia vytvára pôsobivý obraz toho, čo by sa mohlo stať, ak sa neopatrne zdieľajú osobné údaje.
Opatrnosti nie je nikdy dosť. Vzdelávajme sa
Odborníci odhadujú, že do roku 2030 sa až dve tretiny prípadov krádeže identity budú diať práve formou sharentingu. Telekom preto vyzýva rodičov, aby prejavili opatrnosť pri zverejňovaní fotografií svojich detí v online svete.
„Každý človek má právo sám rozhodovať o svojej digitálnej identite! Štúdie pritom ukazujú, že v prípade priemerného päťročného dieťaťa nahrali tí, ktorým dieťa najviac dôveruje – jeho rodičia, už približne 1500 fotografií bez jeho súhlasu. Tento obsah na internete nie je chránený. Kampaňou #ShareWithCare sa zasadzujeme o starostlivé zaobchádzanie s obrázkami našich najbližších,“ hovorí Christian Loefert, vedúci marketingovej komunikácie spoločnosti Telekom Germany.
Telekom poskytuje aj rôzne nástroje a programy na ochranu súkromia. Iniciatíva Teachtoday sa zameriava na podporu bezpečného a kompetentného používania médií prostredníctvom praktických rád a materiálov pre deti, tínedžerov, rodičov aj odborníkov. Iniciatíva „DeutschlandSicher im Netz" ponúka zase program DiFü (DsiN-Digitalführerschein) na vzdelávanie a certifikáciu v oblasti digitálnej bezpečnosti.Je dôležité mať na pamäti, že zodpovedné zaobchádzanie s citlivými údajmi a ochrana súkromia sú neoddeliteľnou súčasťou digitálneho života. Ak ste aj vy predstaviteľ sharetingu, rozmyslite si, koľko informácií budete zdieľať o svojich deťoch. Môže sa stať, že aj za vami prídu v dospelosti ako digitálna Ella.