StoryEditor

Vnímajte ESG nielen cez prizmu povinnosti, ale aj ako príležitosť, hovoria špecialistky zo spoločnosti RSM

10.11.2023, 10:17
  • Členské štáty Európskej únie musia do leta 2024 transponovať do národných legislatív smernicu o vykazovaní informácií o udržateľnosti podnikov (CSRD).
  • Firmám sa tak už čoskoro otvorí nová kapitola v oblasti nefinančného reportingu.
  • Čo všetko to so sebou prináša a prečo je povedomie o novej povinnosti stále nízke, vysvetľujú špecialistky z poradenskej spoločnosti RSM – Anna Pačesová, Head of Corporate Services, a Zuzana Kubíková, Head of Management Consulting.
  • Rozhovor je súčasťou pravidelnej ročenky Zelená príloha 2023, ktorá je vložená do aktuálnych Stratégií. Môžete si ju stiahnuť aj na tomto linku

Povinný ESG reporting sa bude v nasledujúcich rokoch vzťahovať aj na slovenské podniky – postupne od veľkých cez stredné až po malé subjekty. Čo to pre spoločnosti reálne znamená?

Anna: V podstate ide o rozšírenie okruhu spoločností, ktoré budú reálne ovplyvnené nefinančným vykazovaním. CSRD smernica nadväzuje na podobnú smernicu (NFRD) z roku 2014, ktorá sa doteraz vzťahovala na veľké subjekty s viac ako 500 zamestnancami, väčšinou z bankového sektora a kótované spoločnosti. CSRD rozširuje pôsobnosť NFRD a bude sa vzťahovať aj na všetky malé, stredné a veľké spoločnosti obchodujúce so svojimi cennými papiermi na burze.

Pre podniky to v praxi znamená to, že budú musieť transparentnejšie informovať o rizikách spojených s udržateľnosťou vo všetkých oblastiach ESG. V prvom kole sa to týka podnikov, ktoré spĺňajú dve z troch podmienok, a to konkrétne, že majú minimálne 250 zamestnancov, tržby viac ako 40 miliónov eur a bilančnú sumu aspoň 20 miliónov eur.

Zuzana: Podniky si na začiatku musia stanoviť určité ESG ciele a následne sú zodpovedné za ich plnenie. Stanovené ciele bude firma reportovať v rámci nefinančného reportingu, budú overované nezávislým audítorom a podobne ako finančné výkazy budú verejne dostupné.

Pre podniky, ktoré začnú s implementáciou ESG už teraz, keď to nie je povinné, to môže znamenať konkurenčnú výhodu, ktorá sa prejaví lepšou pozíciou na trhu práce, ale aj vyššou dôveryhodnosťou u finančných inštitúcií a investorov. Treba podotknúť, že zavádzanie ESG cieľov nie je jednoduché a celá firemná kultúra bude musieť prejsť istými zmenami....

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-10 09:49:43 - Feat.: - Title: ESG témy, ktoré priťahujú najväčšiu pozornosť. Ako ich dostať do médií a komunikovať efektívne? 02 - Modified: 2024-03-13 09:57:25 - Feat.: - Title: Téma greenwashingu otvára firmám príležitosť na reputačné zisky 03 - Modified: 2024-10-30 08:29:10 - Feat.: - Title: Zelená príloha 2024: ESG je revolúciou v marketingu 04 - Modified: 2023-11-23 10:30:28 - Feat.: - Title: CSRD v skratke: Ako sa pripraviť na nefinančný reporting 05 - Modified: 2023-11-21 09:59:34 - Feat.: - Title: Zelené kampane musia byť úprimné, inak spotrebitelia pretvárku odhalia
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 10:57