StoryEditor

Prieskum od NEUROPEA: Slováci stále milujú SMS-ky

14.11.2023, 09:59
Autor:
redred
  • Slováci a Slovenky stále najčastejšie komunikujú volaním alebo cez SMS-ky (až 53,7 percent).
  • V rámci komunikačných aplikácií vedú tie od spoločnosti Meta, pričom jednoznačným lídrom je Messenger (58,9 percent).
  • Takmer 40 percent ľudí nad 65 rokov nevyužíva na komunikáciu žiadnu aplikáciu.

Napriek neustálemu nárastu popularity moderných komunikačných aplikácií ostávajú Slováci a Slovenky vo všeobecnosti vo výbere spôsobu komunikácie konzervatívni. Na Slovensku si totiž stále pomerne vysokú obľubu udržiavajú tradičné formy mobilnej komunikácie, ktorými sú SMS správy a volania. Tie uprednostňuje až 53,7 percent opýtaných.

Potvrdil to najnovší prieskum agentúry NEUROPEA, ktorý sa uskutočnil v dňoch 10. až 16. októbra 2023 na vzorke 1000 respondentov prostredníctvom telefonického dopytovania v spolupráci so spoločnosťou CreditCall.

CEO agentúry NEUROPEA Peter Papanek vníma tento výsledok ako potvrdenie, že obyvatelia Slovenska stále inklinujú k tradičným formám komunikácie. A práve preto klasické hovory a SMS správy jasne vyhrávajú. 

„Klasické hovory a SMS-ky jasne víťazia z pohľadu efektivity a ľahkej dostupnosti. Nikoho neobmedzuje cenová hladina jeho telefónu ani internetového pripojenia a preto klasické SMS a hovory ostávajú najpopulárnejšou možnosťou.“

Až na druhom mieste skončili aplikácie na správy ako Messenger či WhatsApp (41,7 percent). Peter Papanek vysvetľuje, že moderné appky robia dialóg vďaka obrázkom, zvukom a multimédiám osobnejším a zábavnejším.

„Aplikácie nám otvorili dvere k zábavnejšej komunikácii. Aj vďaka ním sme schopní prekročiť geografické a časové obmedzenia, čo nám umožňuje komunikovať s ľuďmi z celého sveta – a nielen cez písmená či hlas, ale aj cez obrázky, emotikony, gifká a mnoho ďalšieho multimediálneho obsahu. Virtuálna komunikácia prostredníctvom aplikácií predstavuje nový nástroj, ktorým sa celý svet rozpráva."

image

Zdroj: thinkstockphotos.com.

Spoločnosť Meta jasným lídrom

V rámci najpoužívanejších mobilných aplikácií jasne vedie spoločnosť Meta. V prvej štvorke sa umiestnili až tri aplikácie, ktoré vlastní - Facebook Messenger (58,9 percent), WhatsApp (44, 9 percent) a Instagram (19,5 percent). Vysokú popularitu si drží ešte aj Viber (20,4 percent), Skype (8,1 percent) či pôvodne ruský Telegram (6,3 percent).

U mladých je populárny Messenger aj Instagram, starší stále obľubujú Skype

Vo vekovej skupine 18-34 rokov je podľa prieskumu jasne najpoužívanejšou komunikačnou aplikáciou Facebook Messenger (84 percent). Nasledujú WhatsApp (55,3 percent) a Instagram (47,3 percent). 

Pre možnosť „nepoužívam žiadnu aplikáciu“ sa v tejto kategórii vyjadrilo iba 2,1 percent respondentov. V skupine 35-49 ročných je situácia podobná, Instagram však predbehol populárnejší Viber.

Vo vekových skupinách 50-65 a 65 + rokov Messenger stále vedie, používa ho však výrazne menej ľudí (48,4 a 23,7 percent). Takmer 40 percent seniorov vo veku 65 + komunikuje stále bez akejkoľvek mobilnej aplikácie. V týchto vekových skupinách si zároveň stále drží svoju popularitu aj služba Skype, ktorú využíva 11,5 respektíve 8,2 percent opýtaných.

Videohovory používa podľa prieskumu ako najčastejší typ komunikácie iba 2,4 percent respondentov.

Q01: Akými spôsobmi najčastejšie komunikujete prostredníctvom mobilného telefónu?

Odpoveď

%

SMS a volania

53,70%

Aplikácie na správy (Messenger, WhatsApp, atď.)

41,70%

Video hovory (Skype, Zoom, atď.)

2,40%

Neviem/nechcem odpovedať

2,20%

 

Q02: Používate na komunikáciu niektorú z uvedených mobilných aplikácií?

Aplikácia

18-34 rokov

35-49 rokov

50-65 rokov

65+rokov

Facebook Messenger

84,0%

70,3 %

48,4 %

23,7 %

WhatsApp

55,3%

59,1 %

41,0 %

14,4 %

Instagram

47,3%

18,5 %

9,0 %

1,0 %

Viber

19,0%

27,5 %

21,9 %

8,8 %

Telegram

10,1%

7,3 %

5,1 %

1,5 %

Signal

7,6%

5,4 %

3,9 %

1,0 %

LinkedIn

6,3%

5,8 %

2,0 %

1,0 %

Skype

4,6%

7,7 %

11,7 %

8,2 %

Nechcem odpovedať

2,5%

3,5 %

8,6 %

21,6 %

Žiadnu

2,1%

5,8 %

17,2 %

38,7 %

Threema

0,8%

1,0 %

2,3 %

0,5 %

Inú

0,4%

0,6 %

0,0 %

0,0 %

01 - Modified: 2023-09-12 12:52:54 - Feat.: - Title: Dôvere v spravodajtsve dominujú televízie, sociálne siete sú druhé. Influenceri prepadli 02 - Modified: 2023-06-27 07:32:01 - Feat.: - Title: Tendre sú slabo pripravené, majú nejednoznačné zadanie a je v nich príliš veľa agentúr, hovorí PR brandža 03 - Modified: 2023-06-07 11:01:08 - Feat.: - Title: Problémy PR agentúr: Primerané odmeny, vysoká fluktuácia a mladí, ktorí sú občas ako trabant 04 - Modified: 2023-06-05 13:46:43 - Feat.: - Title: Experti PR agentúr: Verejnej diskusii vládnu fámy a klebety (anketa Stratégií)
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
05. november 2024 22:09