Docentka Jana Radošinská a doktor Zdenko Mago sa zamerali na vybrané scény z celovečerných filmov o superhrdinoch, ktoré zobrazujú a personalizujú fanúšikovskú kultúru. V štúdii skúmali, ako tvorcovia týchto filmov prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.
„Vzhľadom na to, že americké filmy o superhrdinoch vo veľkej miere závisia od udržiavania a rozširovania existujúcej základne fanúšikov, producenti a štúdiá, ktoré ich vytvárajú, musia preskúmať rôzne spôsoby, ako premeniť bežné filmové publikum na fanúšikov konkrétnych superhrdinov,“ uvádza J. Radošinská z Katedry masmediálnej komunikácie FMK UCM a dodáva, že zmeniť recipienta v oddaného, lojálneho spotrebiteľa je nevyhnutným predpokladom dlhodobého úspechu konkrétnych produktov na mediálnom trhu.
Štúdia odhaľuje sedem kategórií prejavov kultúry fanúšikov prítomných v superhrdinských filmoch spoločnosti Marvel:
1. superhrdinovia obdivujúci iných superhrdinov
2. fanúšikovia stretávajúci sa so svojimi idolmi
3. fanúšikovia, ktorí sledujú superhrdinov v akcii
4. fanúšikovia, ktorí navštevujú fanúšikovské podujatia s účasťou superhrdinov
5. hranie rolí
6. zbieranie spomienkových predmetov
7. fanúšikovia, ktorí obdivujú superhrdinov a sledujú filmy o nich, prípadne čítajú komiksy
„Zobrazenie fanúšikov a ich prejavov vo filmoch z produkcie Marvel Cinamatic Universe nie je náhodné, ale ide o dobre premyslenú stratégiu, ako nadviazať na skutočné fanúšikovské aktivity, udržať autentickú fanúšikovskú vášeň, ďalej rozvíjať fanúšikovskú základňu a naplno využívať jej marketingový potenciál,“ dopĺňa Z. Mago z Katedry digitálnych hier FMK UCM.
Štúdiu uverejnil vedecký časopis The Journal of Popular Culture, ktorý vydáva renomované vydavateľstvo Wiley-Blackwell.