Zdroj: Marvel Cinematic Universe.
StoryEditor

Vedci z FMK skúmali obrazy fanúšikov vo filmoch patriacich do Marvel Cinematic Universe

01.12.2023, 09:53
Autor:
redred

Štúdia autorov z Katedry masmediálnej komunikácie a Katedry digitálnych hier FMK UCM reaguje na rozvíjajúcu sa kultúru fanúšikov, ktorá mení súčasný mediálny priemysel a stala sa dôležitým prvkom populárnej zábavy. Jej cieľom bolo zistiť, ako a prečo príbehy veľkofilmov patriacich do Marvel Cinematic Universe zahŕňajú prejavy fanúšikovstva a prezentujú fanúšikov v pozícii vedľajších postáv.

Docentka Jana Radošinská a doktor Zdenko Mago sa zamerali na vybrané scény z celovečerných filmov o superhrdinoch, ktoré zobrazujú a personalizujú fanúšikovskú kultúru. V štúdii skúmali, ako tvorcovia týchto filmov prezentujú typické a očakávané fanúšikovské správanie.

„Vzhľadom na to, že americké filmy o superhrdinoch vo veľkej miere závisia od udržiavania a rozširovania existujúcej základne fanúšikov, producenti a štúdiá, ktoré ich vytvárajú, musia preskúmať rôzne spôsoby, ako premeniť bežné filmové publikum na fanúšikov konkrétnych superhrdinov,“ uvádza J. Radošinská z Katedry masmediálnej komunikácie FMK UCM a dodáva, že zmeniť recipienta v oddaného, lojálneho spotrebiteľa je nevyhnutným predpokladom dlhodobého úspechu konkrétnych produktov na mediálnom trhu.

Štúdia odhaľuje sedem kategórií prejavov kultúry fanúšikov prítomných v superhrdinských filmoch spoločnosti Marvel:

1. superhrdinovia obdivujúci iných superhrdinov

2. fanúšikovia stretávajúci sa so svojimi idolmi

3. fanúšikovia, ktorí sledujú superhrdinov v akcii

4. fanúšikovia, ktorí navštevujú fanúšikovské podujatia s účasťou superhrdinov

5. hranie rolí

6. zbieranie spomienkových predmetov

7. fanúšikovia, ktorí obdivujú superhrdinov a sledujú filmy o nich, prípadne čítajú komiksy 

„Zobrazenie fanúšikov a ich prejavov vo filmoch z produkcie Marvel Cinamatic Universe nie je náhodné, ale ide o dobre premyslenú stratégiu, ako nadviazať na skutočné fanúšikovské aktivity, udržať autentickú fanúšikovskú vášeň, ďalej rozvíjať fanúšikovskú základňu a naplno využívať jej marketingový potenciál,“ dopĺňa Z. Mago z Katedry digitálnych hier FMK UCM.

Štúdiu uverejnil vedecký časopis The Journal of Popular Culture, ktorý vydáva renomované vydavateľstvo Wiley-Blackwell.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. máj 2024 13:09