StoryEditor

Trh práce podľa Pretlaku: Nová generácia chce najmä slobodu a peniaze. Marketingu kríza nehrozí

14.12.2023, 14:29
Autor:
redred

Ako vyzeralo uplynulých 12 mesiacov v segmente marketingu, médií či IT a čo nás čaká najbližšie obdobie? Odpovede ponúka Tomáš Nagy z pracovného portálu Pretlak.

image

Pretlak team.

image

Pretlak: Najpopulárnejšie pracovné pozície.

Viacero firiem avizovalo prepúšťanie či uťahovanie opaskov. Bol rok 2023 rokom prepúšťania?

Výraznejšie prepúšťanie, ktoré sme mohli pozorovať v tomto roku sa týkalo predovšetkým korporátov a nadnárodných firiem. Marketingový segment bol ovplyvnený skôr sezónne, napríklad ak agentúra stratila veľkého klienta, kvôli ktorému vytvorila tím ľudí.

Niekedy sa teda firma musí rozlúčiť aj s kvalitnými ľuďmi. Aby daný zamestnanec nebral prepustenie ako osobné zlyhanie, je niekedy náročné. Samozrejme, off-boarding je oveľa dôležitejší ako samotný hiring. Mal by sa robiť konštruktívne, bez emócií a kompetentný by sa mal snažiť danému človeku pomôcť a poradiť, čo ďalej. Nie sme stroje, ale ľudia s emóciami a vnútorným prežívaním.

Spomínali ste sezónnosť či stratu klienta. Čo ďalšie môže vplývať na rozhodnutie firiem znižovať stavy?

Súvisí to najmä s hybridným modelom práce, vyššou efektivitou a pokovidovým zistením, že firmy už nepotrebujú zbytočne veľa ľudí, ktorí len sedia v kancli, pošlú 2 e-maily, dajú si obed a vypijú 3 kávy. Všetci chcú byť efektívni. Ak nejaký startup naberal pred dvoma rokmi desiatky nových zamestnancov, lebo mal investíciu a chcel rásť, je možné, že teraz musí prepúšťať.

image

Pretlak.

Ako sa odráža ekonomická kríza na dopyte firiem?

Ako som spomínal, nepozorujeme v segmente marketingu, médií či IT výraznejší vplyv. Krízu sme, samozrejme, vnímali a pozorovali, ako sa bude vyvíjať. Zaznamenali sme malý pokles celkových pracovných ponúk (-15 percent) a zvýšený nárast uchádzačov oproti minulého roku, najmä v kategórii developerov (+37 percent) a marketérov (+13 percent). V našom segmente to však nie je nič dramatické. V iných odvetviach to mohlo byť horšie.

S akými platovými podmienkami sme sa v tomto roku stretli?

Najlepšie ohodnotenou stále zostáva kategória frontend developerov s priemerným ponúkaným platom až 3 100 €. Nasledujú project manažéri (1 200 až 2 300 €), sales/business development (1 400 až 2 200 €), PPC špecialisti (1 200 až 2 200 €), grafickí/web dizajnéri (1 200 až 2 100 €), marketing manažéri (1 100 až 2 100 €), copywriteri/ideamakeri (1 200 až 2 000 €) pričom najnižšie ohodnotenie v rámci ponúk majú social media manažéri (1 100 až 2 000 €). Paradoxne, práve social media manažér je najhľadanejšou pozíciou na Pretlaku.

image

Pretlak.

Spomínali ste, že počet developerov, ktorí si hľadajú prácu, narástol. Súvisí s tým aj nástup AI? Firmy ich možno potrebujú menej, lebo procesy automatizujú…

IT ako segment je na trhu práce každým rokom príťažlivejší a to aj skrz najlepšie platové podmienky a iné benefity (flexibilný úväzok, relokácia, vzdelávanie, firemná kultúra, inovácie…). Čiže tvrdiť, že za to môže AI je trúfalé.

Ako celkovo vnímate trend umelej inteligencie?

Umelá inteligencia už teraz vlastne ani nie je trend, ale bežná súčasť práce marketérov, kreatívcov, mnohých IT profesionálov alebo dokonca výrobných procesov vo firmách. Výskumy o používaní generatívnej AI potvrdzujú zvýšenie efektivity aj kvality. Napríklad pri písaní je to veľká pomoc. Použitie ChatGPT dokáže znížiť celkový čas strávený na tasku o 40 percent, pričom kvalita výstupu sa zvýši o 18 percent.

Implementovali ste nové technológie aj do procesov v rámci Pretlaku?

V Pretlaku sme zatiaľ žiadne AI procesy neimplementovali. Aktívne však tento trend sledujeme a uvažujeme, ako vieme jeho silu využiť v prospech lepších služieb a užívateľskej skúsenosti. No snažíme sa trh stále vnímať cez ľudí, autentickosť a emócie, čo umelá inteligencia (zatiaľ) nedokáže. Samotná skratka HR (Human Resources) znamená v preklade ľudské zdroje a nesie v sebe to podstatné – človeka. Je pre nás automatické to postaviť práve na ňom.

image

Tomáš Nagy.

Ako to vyzerá v praxi?

Spomeniem napríklad to, že ak firma alebo uchádzač narazí u nás na problém, môže napísať e-mail alebo zavolať. Na druhej strane je reálne osoba, žiadny chat bot alebo predgenerované odpovede. Bežne s firmami konzultujeme formu pracovných inzerátov, dokonca radíme uchádzačom a freelancerom, akým smerom ísť či neísť. Toto by sme radi ponechali, keďže aj vďaka takémuto prístupu sme Pretlak dostali tam, kde je dnes.

Avšak to, či AI napíše motivačný list alebo vygeneruje uchádzačom CV veľmi neovplyvníme a určite sa to deje. Je na každom uchádzačovi či firme, ako k tomu pristúpi.

Má teda človek zatiaľ stále navrch nad technológiami?

Určite áno. Svetové HR trendy dokonca predpovedajú opätovnú orientáciu na človeka, takzvaný human-centered prístup. Vychádza to určite aj z fenoménov, ktoré sme pozorovali na trhu počas pandémie. Vyhorenie, quiet quitting, strata motivácie, frustrácia, nespokojnosť s podmienkami a mohol by som pokračovať. Veľkí hráči z Fortune 500 si dávajú za prioritu roku 2024 etické a udržateľné fungovanie, s čím súvisia férové platové podmienky, flexibilita či pozitívne pracovné prostredie.

image

Pretlak.

Reflektujete tieto trendy aj na Pretlaku?

Áno, vnímame to najmä cez požiadavky uchádzačov. Najviac ich zaujíma, koľko zarobia. Káva v kancli je fajn, ale peniaze stále “hýbu svetom”. Hneď potom je nejaký časový komfort, čiže hybridný model spolupráce či dni voľna navyše. Proste mať slobodu a peniaze. Toto vidíme hlavne pri nastupujúcej generácii.

Nastupujúca generácia sa tiež vyznačuje vyššími požiadavkami na diverzitu. Ako sa toto odráža na trhu práce?

Hodnota diverzity, rovnosti a inklúzie (DEI – diversity, equity, inclusion) je v HR všadeprítomná a mimoriadne dôležitá. V zahraničí žiaľ stále viac ako na Slovensku, no trend je pozitívny.

image

Pretlak.

Vy tému DEI aktívne riešite aj v rámci Pretlaku. Prezradíte nám viac?

Ešte na jeseň minulého roka sme spustili aktivity na podporu DEI priamo na našej platforme a spojili sme s nimi aj kampaň, ktorá odštartovala náš vstup na český trh. Je to pre nás dôležitá téma a chceme byť na pracovnom trhu pomyselným ambasádorom týchto hodnôt.

Sme radi, že v roku 2023 bolo na Pretlaku viac ako 600 jobov označeným hashtagom #neriešime, čím firmy vyslali signál, že diskriminácia na pracovisku u nich nemá miesto. Z celkového počtu pracovných ponúk je to takmer polovica. Veríme, že keď sa budeme rozprávať o rok, bude toto číslo ešte vyššie.

Prečo by sa mali firmy či profesionáli z HR zaoberať diverzitou na pracovisku?

Okrem mnohých etických dôvodov je to veľká súčasť employer brandingu. Zamestnanci sú dnes sebavedomejší ako kedysi. Nielenže vedia, čo chcú, ale neboja sa za tým stáť a vypýtať si to. Ľudia potrebujú byť v súlade s hodnotami firmy a pokiaľ to tak nie je, pôjdu inam.

image

Pretlak.

Svet je rôznorodý a to je pre pracovný trh jedna z najväčších výhod. Rôzne názory, pohľady či kultúrny background vedia byť zárukou rôznorodého tímu a skill setov.

Aké budú najväčšie trendy na 2024?

Všetko naznačuje tomu, že rok 2024 sa bude niesť vo väčšej implementácii DEI hodnôt, employer brandingu a pozitívnemu pracovnému prostrediu. Trendy sú super, no na druhú stranu, zajtra možno pominú a prídu ďalšie. Ak chceme mať udržateľný biznis, ktorý bude rásť, nemali by sme sa trendami slepo riadiť. Mali by sme ich vnímať a prispôsobovať našim hodnotám, vízii, cieľom a celkovému fungovaniu. A ideálne si určovať vlastné trendy.

Zdroj: Údaje boli zozbierané počas obdobia od 09/2022 do 09/2023. Pretlak trhu 2023 – pretlak s.r.o.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. september 2024 16:41