Slováci sú pravidelnými návštevníkmi sociálnych médií – denne sa na niektoré z nich prihlási 83 percent ľudí. Najobľúbenejšími platformami sú YouTube a Facebook, no čoraz viac priaznivcov si z roka na rok získavajú aj Instagram, TikTok, Snapchat a LinkedIn.
Na popularite tiež naberajú špeciálne formáty ako facebookové a instagramové reels a stories, no okrem toho na Slovensko prenikajú nové sociálne siete, ako napríklad BeReal. Zatiaľ ich však používa iba malé percento ľudí. V priemere trávia používatelia na sociálnych médiách 2 hodiny a 57 minút denne, pričom sa na ne pripájajú zväčša zo smartfónov.
Najčastejším dôvodom, prečo Slováci na sociálne siete chodia, je udržiavanie kontaktu s priateľmi, nasledované vyhľadávaním zábavy a informácií.
„Aj keď v porovnaní s rokom 2022 ich popularita klesla, vo všeobecnosti sú najobľúbenejším formátom na sociálnych médiách stále fotografie. Ľudia tiež stabilne vyhľadávajú krátke videá a textové príspevky, ale nárast sme v našom prieskume zaznamenali pri dlhých videách. Môže to súvisieť s postupným poklesom záujmu ľudí o klasickú televíziu a s presunom audiovizuálneho obsahu na internet,“ vysvetlil Peter Chalmovský, riaditeľ AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA.
A hoci niektoré sociálne médiá sprostredkúvajú aj predaj výrobkov, väčšina slovenských používateľov túto možnosť nevyužíva.
Prudký nástup AI
Prieskum meral aj využívanie nového fenoménu – umelej inteligencie, ktorá pravdepodobne zmení mnohé oblasti pracovného i spoločenského života. Nielen vo svete, ale aj na Slovensku začalo AI krátko po jej sprístupnení širokej verejnosti – 30. novembra 2022 – používať veľké množstvo ľudí. V minulom roku ju na tvorbu textov a četovanie využilo až 34 percent Slovákov a na tvorbu obrázkov každý štvrtý Slovák s prístupom na internet.
„Využívanie umelej inteligencie bolo v jej úvodnom roku ťahané mladou generáciou Z, no je celkom jednoznačné, že jej využívanie rastie a rásť bude aj medzi staršími generáciami, ktoré na prijatie novinky potrebujú nejaký čas,“ predpokladá Chalmovský.
Seniori preberajú Facebook
Platí, že čím mladší používatelia, tým viac času na sociálnych médiách trávia. Generácia Z, teda mladí ľudia vo veku 15 až 26 rokov, používajú sociálne siete až 220 minút denne. Sledujú najmä videá na YouTube a zaujímajú sa o rôzne typy obsahov na Instagrame. Zhruba tri štvrtiny mladých používajú aj Snapchat a TikTok.
„Je prirodzené, že práve mladí ľudia najrýchlejšie reagujú na nové trendy v oblasti sociálnych sietí. Ide o bežnú súčasť ich života, ktorá neustále prináša nové podnety a inovácie. Generácia Z na sociálnych médiách komunikuje s priateľmi a vyhľadáva najmä krátke, dynamické videá a fotografie,“ povedal Chalmovský.
Na opačnej strane stojí generácia takzvaných boomerov, teda ľudí vo veku 60 rokov a vyššom. Ich najobľúbenejšou sociálnou sieťou je Facebook, až 87 percent z nich tam má účet, denne ho používajú takmer tri štvrtiny z nich a takmer každý piaty slovenský senior naň aj aktívne prispieva komentárom či reakciou. Vyhľadávajú najmä textové príspevky a Facebook im slúži ako zdroj informácií.
„Aj kvôli obsahu, o ktorý sa zaujímajú, sú starší ľudia zraniteľnejší voči rôznym dezinformáciám, ktoré sa Facebookom šíria. Na tejto sieti trávia navyše trávia veľa času – v priemere až 161 minút denne,“ uviedol Chalmovský.
Ostatné dve generácie používateľov sociálnych sietí – generácia X (43 – 58 rokov) a mileniáli (27 – 42 rokov) – sú si podobné. Obe používajú najmä Facebook a YouTube, menej už Instagram. Prezerajú si najmä fotografie, čítajú textové príspevky a nepohrdnú ani zábavou vo forme krátkych videí.
*Prieskum pre AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA realizovala v roku 2023 agentúra STEM/MARK na vzorke 1008 respondentov starších ako 15 rokov, formou internetového dotazníka.