Marketing je ako softvér. Žiada si neustálu aktualizáciu vstupov – spotrebiteľského správania, technológií, predajných a komunikačných kanálov. Len tak bude relevantný pre zákazníka aj na výstupe.
Schopnosť prispôsobiť značku dobe je nevyhnutnosť marketingu novej doby. Aj Tadeáš pochopil, že nemenné majú zostať len hodnoty značky a to, čo značka reprezentuje. Teda vízia, nie stratégia na jej dosiahnutie. Aj klasická značka sa môže dostať do startupového módu. Ak ste lokálna značka a svet sa globalizuje, môžete z toho benefitovať tak, že ostanete lokálni v rôznych kútoch sveta. O to sa snaží aj Javorina.
Skutočne poznáte správanie svojho spotrebiteľa? Toho, čo naozaj očakáva od vašej značky, čo očakáva od produktu, ktorý ponúkate? Ako nakupuje? Nezmenilo sa to náhodou od posledného razu, keď ste sa ho to pýtali? Veľmi pravdepodobne. A je to vôbec váš želaný spotrebiteľ? Nie nadarmo v príbehu značiek býva kapitola: Och, potrebujeme omladiť cieľovku. Stagnujeme a prestávame byť relevantní.
Prešiel si tým azda každý, kto je na trhu už nejaký ten čas. Tadeáš je presvedčený, že riešenie je až prekvapivo jednoduché a banálne – spoznať spotrebiteľa. Ale skutočne ho spoznať, nie len cez anonymné prieskumy. Potreby spotrebiteľa a jeho správanie sa totiž môžu meniť rýchlejšie ako trendy na Instagrame. „Keď predávate drahý kvalitný nábytok, predpokladáte, že spotrebiteľ chápe, že si naň musí nejaký čas počkať. Je to dlhodobý štandard. Ale čo ak to skúsite challengeovať? Javorina sa to rozhodla skúsiť a vytvorila prototypový nábytok,“ hovorí Tadeáš Bělík.
Na rozdiel od predošlých rokov môžete mať takýto nábytok takmer hneď doma, žiadne týždne čakania. Javorine to prinieslo masu prvozákazníkov – ľudí, ktorí si našli cestu k značke highendového dreveného nábytku, ktorý bol dovtedy mimo ich shopping listu. A tak sa Javorina adaptuje na nové cieľovky a ich úplne iný vzťah k nábytku a bývaniu celkovo.
Stáva sa až príliš často, že sú marketéri príliš sústredení na špecifický priestor svojej kategórie. Poznajú svoje produkty, svoje procesy, svoje dobre zaužívané komunikačné postupy, svoju cieľovku. A idú si touto vyšliapanou cestou, lebo je to najschodnejšia cesta. Je známa a vedia, kde sa asi končí. A pri tom veľmi často zabúdajú na širší kontext, že ich značka je súčasťou väčšieho prepojeného celku.
A stačí iba malá zmena a zrazu sa vám otvoria možnosti, ktoré ste ani nečakali. V prípade Javoriny je to napríklad neustále testovanie svojich strategických a najmä komunikačných téz. Súčasná onlinová doba tomuto veľmi pomáha. „Predávať nábytok v našom cenovom segmente online bolo nepredstaviteľné. Aj mnohé naše pokusy zlyhali. Ale nakoniec sme našli spôsob, ako cez online predať produkt offline,“ hovorí Tadeáš.
Javorina priniesla nové spôsoby, ako ponúknuť zážitok z ich nábytku digitálnej cieľovej skupine, a zrazu oslovila napríklad náročného rakúskeho zákazníka, ktorý by doteraz nezvažoval chodiť si kupovať svoj kvalitný nábytok práve na Slovensko.
Performance marketing je dôležitý, ale ak skutočne chcete zasiahnuť svoju cieľovú skupinu na hlbšom leveli, najmä ak ste elitnejšia značka, je jej budovanie kľúčové. Umožnite ľuďom skúsenosť s vašou značkou, poskytnite im príbeh, ktorý si kupujú s vaším produktom. Táto doba vám na to dáva všetky možnosti, aby ste to zvládli ľavou zadnou.
Aby sme boli schopní objektívne povedať, ako slovenskí marketéri vidia budúcnosť svojej práce a marketingu ako takého, vytvorili sme jednoduchý formulár. Budeme radi, ak sa doň zapojíte a pomôžete nám nájsť presnejšie odpovede na naše otázky. Zaberie vám to maximálne 10 minút.