StoryEditor

Spotify je ako dobrý kamarát. Pre značky je to ideálna platforma

27.03.2024, 09:28
Autor:
redred

"Spotify prináša značkám najkvalitnejší audio priestor na trhu," tvrdí Matúš Konečný, obchodný riaditeľ firmy Httpool by Aleph, ktorá u nás exkluzívne predáva reklamu na tejto platforme. 

Spotify dnes používa takmer každý piaty Slovák, z nich vyše polovica v bezplatnej verzii. Má reklama na Spotify zmysel, keď v nej zasiahneme najmä užívateľov, ktorí si za platformu neplatia?

Určite áno. Rozhodnutie premium verzus free verzia je vo väčšine prípadov vecou preferencie, nie kúpnej sily. Ak by to tak nebolo, nerobili by sa reklamy ani na YouTube. Dobre to ilustruje príklad marketingovej riaditeľky jednej veľkej FMCG firmy, ktorá používala free verziu Spotify, zatiaľ čo jej brand manažéri, ktorých bolo asi deväť, mali všetci predplatenú prémiovú. Keď sme sa k tejto téme na stretnutí dostali, povedala, že je z rádia zvyknutá na oveľa väčší objem reklám a pri šoférovaní jej stačí náhodné prehrávanie pesničiek. Ale aby sme to podložili aj dátami, podľa štúdie Global Web Index používatelia bezplatnej verzie Spotify predstavujú s ohľadom na sociálno-ekonomické ukazovatele ako vzdelanie, príjem a majetok nadpriemer všeobecnej internetovej populácie.

image

Matúš Konečný Aleph

Máloktorý mediálny sektor zažil v uplynulých rokoch taký boom ako digitálne audio. Čím si to vysvetľujete?

Ide o mladé odvetvie. Z relatívne nízkych objemov sa ľahko rastie. Prečo sa mu ale darí, je pomerne jednoduché. Vizuálnych podnetov a obrazoviek máme v dnešnej dobe v našom živote veľa. Audio ponúka možnosť vnímať obsah, a pritom sa venovať niečomu inému – alebo aj nie – a nechať oči oddychovať. Audio nie je novinka, rádio tu máme desaťročia. Nový je spôsob „on demand“. Vy sa rozhodujete, aký obsah budete prijímať a kedy. Myslím si, že moderní ľudia radi využívajú možnosť mať svoj život o niečo viac pod kontrolou.

Prečo by sa mali klienti rozhodnúť v tejto intenzívnej konkurencii práve pre Spotify?

V Spotify je dnes bezkonkurenčne najkvalitnejší reklamný audio priestor na trhu. Dovolím si to tvrdiť na základe parametrov reklamy, a tiež na základe exkluzívneho prostredia, ktoré Spotify predstavuje. Hudba je niečo osobné, intímne a v prípade Spotify to platí ešte viac. Tu ide o vašu hudbu, vaše playlisty, vaše prostredie. Spotify je ako dobrý kamarát, ktorý vám rozumie. Vy začnete niečo počúvať a Spotify pokračuje na vašej vlne. Pre značky je ideálne osloviť užívateľa práve v takomto pozitívnom prostredí a rozpoložení.

Čo robí zo Spotify trhového lídra audio reklamy?

Reklama na Spotify sa nedá preskočiť. Zákazník si ju teda vypočuje celú, pričom reklama môže mať dĺžku až do 30 sekúnd. Z prieskumov tretích strán (MOAT, IAS) vieme, že miera dopočúvanosti reklám dosahuje až 93 percent. Audio reklamu sprevádza reklamný banner s menom klienta, logom, call-to-action tlačidlom a vlastným krátkym textom, ktorý ho rozvíja. Spotify garantuje, že sa v rovnakej reklamnej prestávke nevyskytne konkurent značky. Reklame je poslucháč vystavený iba približne štyri minúty za hodinu počúvania hudby, čo je výrazne menej ako pri počúvaní rádia. Navyše, Spotify ponúka aj exkluzívny video priestor, ktorý sa prehráva vtedy, keď máte v momente medzi pesničkami zapnutú obrazovku. A tiež je tu možnosť využiť displejové formáty.

Na akú skupinu vie Spotify najlepšie zacieliť?

Najlepšie funguje reklama na Spotify na moderných mestských ľudí v produktívnom veku, hlavne vo vekovej kategórii 18 – 35 rokov. Primárnym cieľom reklamy na Spotify je tvorba povedomia o značke, no pri vhodne zvolenej kreatíve sa darí docieliť aj kvalitnú návštevnosť.

Aké prvky by mala mať reklama na Spotify, aby mala šancu na úspech?

Ideálne je nahrať audio spot na mieru pre Spotify. Takto viete najlepšie využiť jedinečnosť a intimitu priestoru. Vieme však nasadiť aj audio spot pripravený pre rádio kampaň a jednoducho rozšíriť jeho zásah, keďže nie všetci používatelia Spotify počúvajú aj rádio.

Ako sa priestor na Spotify nakupuje a aké výsledky sa dajú dosiahnuť?

Pri audio a displejovej reklame platí zákazník za tisíc zobrazení, pri videu za jednotlivé kompletné zhliadnutia. Spotify je primárne o budovaní povedomia, teda k meraniu je potrebné pristupovať ako pri ostatných brandingových kampaniach. Na Slovensku sme sa v minulosti stretávali aj s hodnotením branding priestoru výkonnostnými metrikami, keďže je tam možnosť prekliku. Vnímame však, že trh je už vzdelanejší, a berie online celistvejšie.

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
10. apríl 2024 15:06