Postupne budeme prinášať insighty top lídrov a marketérov slovenských firiem na túto tému. Čo hovorí Petra Novotná, Director of Brand, Communications and CEX, Slovak Telekom?
Ak chcete byť v marketingu novej doby relevantný, nesmiete uveriť vo vlastné ego. Nechajte sa inšpirovať ľuďmi, „čo vedia“. Dôverujte im a buďte otvorení ich názorom. Len tak môžete dospieť k inovatívnym riešeniam.
Práca marketéra bola a je v podstate nezmenená. Technológie však posunuli hranice dátovej korektnosti na úroveň, o ktorej sme nikdy predtým ani nesnívali. Data-based komunikácia je neporovnateľná s minulosťou, kde často platilo „páči – nepáči“. Navyše, je oveľa viac kvalitných zdrojov, ktoré môže marketér využívať. Môže si napríklad vypočuť podcasty od svetovo známych marketérov, kúpiť knihy s vysvetlením najnovších poznatkov a trendov, alebo sa na problém opýtať umelej inteligencie. Ako hovorí Petra, v budúcnosti to bude ešte viac vyhrotené a, samozrejme, AI vyrieši množstvo vecí. Ale to, čo technológie nikdy nenahradia, je emócia. „Emócia je rozdielový prvok v komunikácii. A tá stále zostane na nás, na ľuďoch.“
Ak sa rozhodnete ísť do komunikácie s hodnotovou témou, musíte vziať zodpovednosť za to, že v širokej skupine, na ktorú komunikujete, sa nájde mnoho takých, ktorí s vami nebudú súhlasiť. Aj keď Slovak Telekom nepostavil kampaň Rešpekt na vymedzení sa, ale na spájaní, aj tak to rozvírilo vody sociálnych médií. Ale značka si stála za svojím, nezľakla sa hejtu a kontinuálne vysvetľovala, informovala, komunikovala.
Podľa Petry je dôležité byť pripravený. „Ak idete do témy, ktorá je kontroverzná, musíte si najprv získať na svoju stranu kolegov zo všetkých oddelení. Musia uveriť tomu, čo budete komunikovať. A potom si dôkladne vyškoliť ľudí, ktorí sú v styku so zákazníkom, aby sa v téme cítili komfortne. Lebo celé je to o nevedomosti. Ľudia sa boja toho, čomu nerozumejú. Keď im to vysvetlíte, veci sa pohnú správnym smerom.“
Aj napriek náročnej práci by sa mal marketér každý deň tešiť do práce. Mal by si vyberať ľudí, ktorí ho posúvajú dopredu, a starať sa o to, aby im dával svoju energiu späť. Petra hovorí, že túto energiu cíti aj medzi marketérmi rôznych značiek na trhu. No úplne iný pocit má z druhého brehu marketingovej brandže, z agentúr. Tie podľa Petry nemajú nadhľad a nevedia sa vzájomne podporiť.
„Niekedy som trošku smutná, keď vidím, ako sa agentúry navzájom hodnotia a nedoprajú si pochvalu a ocenenie. Myslím si, že marketéri by mali do svojich tréningov zahrnúť aj také, ktoré ich naučia, ako pracovať s pozitívnou energiou ako s nástrojom, ktorý dokáže stmeľovať tím a riešiť nielen medziľudské vzťahy na pracovisku.“
Byť schopný vedome sa odstrihnúť od práce je návod, ako si udržať zdravý rozum. Okrem tradičných voľnočasových aktivít marketérov, ako sú šport, prechádzka lesom alebo joga, pridáva Petra ešte jednu dôležitú radu: „Aby sme pochopili, že naša práca nie je stredom vesmíru, je úžasné stretávať sa s ľuďmi z úplne iných oblastí. Napríklad stretnutie s lekárom, ktorý v nočnej službe zachránil niekomu život, vám otvorí oči a pochopíte, že problémy, ktoré máte v práci vy, sú malicherné. A keď sa potom vrátite do práce, budete sa na chyby pozerať ako na výzvy a napomenutie vymeníte za podporu.“
Aby sme boli schopní objektívne povedať, ako slovenskí marketéri vidia budúcnosť svojej práce a marketingu ako takého, vytvorili sme jednoduchý formulár. Budeme radi, ak sa doň zapojíte a pomôžete nám nájsť presnejšie odpovede na naše otázky. Zaberie vám to maximálne 10 minút.