“My, PeriodGirlz!, sme ženy z reklamnej agentúry Zaraguza. Rozhodli sme sa otvorene hovoriť o téme, ktorá je stále tabu. Čo chceme? Lepšie pracovné podmienky vo forme homeofficeu, sickdays a zabezpečených hygienických potrieb na pracovisku pre všetky ženy.”
Takto znie manifesto pracujúcich žien z agentúry Zaraguza, ktoré chcú skĺbiť svoje túžby, plány a ambície s často veľmi bolestivou realitou biológie. Tá im v porovnaní s mužskými kolegami naozaj nepraje. Prečo?
Lebo menštruácia. Home office počas menštruácie je v zahraničí na korporátnej úrovni takmer samozrejmosťou. Rovnako ako hygienické potreby, ktoré zabezpečuje firma, ale aj iné, hoc drobné prejavy ústretovosti. V niektorých krajinách sa dokonca táto téma dostala aj do legislatívy. Na Slovensku narážame na rôzne bariéry už len pri debate na túto tému so šéfom, profesorom, učiteľom, občas dokonca aj so ženami.
“Menštruácia je stále tabu a pritom by to tak vôbec nemalo byť. Zaraguza je v mojich očiach trendsetter, ktorý má ísť tam, kam nikto iný nie. Preto som rád, že sa ľudia z môjho tímu rozhodli otvorene hovoriť o menštruácii, vytvorili celú platformu a dúfam, že týmto inšpirujme aj iné firmy k otvorenej debate o tom, čo je zdravé, prirodzené a normálne” hovorí Kuko, CEO Zaraguzy.
Dnes, keď čoraz častejšie počúvame o employer brandingu, si veľké zahraničné firmy uvedomujú dôležitosť podobných projektov. Platforma PeriodGirlz! v spolupráci s gender expertkou Michaelou Jankovičovou z organizácie Risoto okrem iného vysvetľuje, že menštruačné homeoffice či sickdays nie sú iba úľavou pre ženy. Rovnako z nich môžu benefitovať aj firmy, ktorým aktívne riešenie tejto témy zvyšuje biznisový potenciál a robí z nich inkluzívnych a atraktívnych zamestnávateľov.Do iniciatívy PeriodGirlz! sa od začiatku zapojili slovenské firmy ako Eyerim, Websupport, Refresher, Risoto Design, Aurius, alebo združenie InTyMyta. Tie sa verejne podpísali pod manifesto projektu a zaviazali sa tak, že svojim kolegyniam a zamestnankyniam zlepšia pracovné podmienky či už prostredníctvom home office, sick days navyše alebo hygienických potrieb na pracovisku zadarmo.
Firmy sa môžu zapojiť prostredníctvom kontaktného formulára na stránke. Urobiť tak môžu aj zamestnankyne a zamestnanci, ktorí môžu vopred sformulovanú výzvu jednoducho skopírovať, upraviť podľa svojich potrieb a odoslať e-mailom svojmu zamestnávateľovi.PeriodGirlz! však idú ešte ďalej. Zistili totiž, že existuje ešte väčšie tabu ako menštruácia na pracovisku, a tým je menštruácia žien, ktoré prišli o domov a žijú na ulici. A práve im môžete pomôcť kúpou autorských grafík od Art Directorky projektu Karolíny Uherčíkovej. Risografiky si môžete za 25 eur alebo viac zakúpiť na stránke www.periodgirlz.sk. 100 percent výťažku z predaja poputuje združeniu InTyMyta, ktoré v rámci projektu Dôstojná menštruácia zabezpečuje hygienické potreby pre ženy bez domova a zmierňuje tak menštruačnú chudobu na Slovensku.
A keďže každé hnutie potrebuje svoju hymnu, v Zaraguze vznikla ženská punková kapela, ktorá pripravila tú ich. Nie tak vážnu a trochu ironickú - Periódu na Radosť. Tento recesistický cover notoricky známej melódie otextovali, zhudobnili a naspievali ženy zo Zaraguzy za pomoci Peciho Uherčíka v jeho štúdiu a vy si ho môžete vypočuť tu:
Vizitka kampane:
Klient: Zaraguza
Agentúra: Zaraguza
Creative Director: Ondrej Kořínek
Ideamakers: Karolína Uherčíková, Hugo Pauliny
Art Director: Karolína Uherčíková
Graphic Designer: Karolína Uherčíková, Dominika Kočišová, Oliver Boďo
Copywriter: Hugo Pauliny, Jozef Plichtík
Account Management: Vanda Molnárová
Strategy: Hugo Pauliny
Social Media: Dominika Turcerová
Hudba: Peci Uherčík