„Marketing of Good“ je tu už roky. Značky sa snažia zladiť s témami, ktoré ľudí trápia. Ale väčšinou dobro ostáva iba v komunikácii. V budúcnosti si firmy budú musieť uvedomiť, že profit už nebude stačiť. Dobro sa musí stať súčasťou celého ich podnikania.
Vyjsť s veľkolepou kampaňou s vedomím, že váš produkt nie je stopercentne kvalitný a neodráža požiadavky moderného spotrebiteľa, je návrat do minulosti. Dnes sú ľudia oveľa náročnejší, ale ak značka dokáže dlhodobo uspokojovať kvalitou a servisom novodobého zákazníka, môže customer service výrazne suplovať tradičný marketing.
„Keď sme na začiatku milénia kúpili pôvodné kozmetické značky z čias socializmu, prioritou bolo naplniť ich kvalitným produktom, ktorý by odrážal potreby súčasnej doby. Aby komunikácia nebola iba prísľubom, ale potvrdením dlhodobej zákazníckej spokojnosti.“
Takýto, na prvý pohľad konzervatívny prístup k marketingu a produktu sa ukazuje byť presne tým, čo si nová, postcovidová, krízová doba vyžaduje – tradičnú značku s kvalitným produktom, na ktorý sa dá dlhodobo spoľahnúť.
Firmy by na krízy mali byť pripravené. Ak to tak je, nezasiahne ich to negatívne. Práve naopak. Adaptujú sa, prehodnotia priority a vyvinú nové produkty, ktoré si doba žiada.
„Nebojím sa kríz. Kríza je čas na to, aby sme to nepotrebné a choré odrezali, aby sme sa zamerali iba na zdravé a životaschopné a aby sme dokázali spraviť dôležité zmeny vo svojom živote a podnikaní. Bez krízy nie sme nútení tie zmeny robiť. A potom stojíme na mieste a pozeráme, ako nás ostatní, ktorí sa poučili, predbiehajú.“
Okrem toho sú krízy príležitosťou získať väčší trhový podiel. Ak značky počas kríz využijú príležitosť, neprestanú marketingovo komunikovať, urobia si hlbšiu analýzu a využijú zreálnenie cien mediálneho priestoru, potom majú vysokú šancu predbehnúť svojich konkurentov.
Základom všetkého, čo značka produkuje, tvorí, komunikuje, je spokojný zamestnanec a osvietený líder. „Neotravujem ľudí po večeroch, chcem, aby ľudia boli aj doma radi, aby mali pocit, že spolu tvoria zmysluplné dielo, ale aj aby mali dobrý rodinný život. Sme pokojná firma, čo vyvažuje ten neuroticizmus, ktorý dnes vnímame v biznise a marketingu,“ hovorí Ivan.
Ak sa navyše, ako líder, odnaučíte mikromanažovať a obklopíte sa mladými ľuďmi, ktorí sú múdrejší ako vy, vaša úloha bude jasná – budete mediátor. A to je kľúčová úloha lídra budúcnosti.
V biznise a marketingu sa stále vracajú tie isté veci. Možno v modernejšej podobe a prístupe, ale je to začarovaný kruh. A ak chcete uspieť, musíte byť pripravený, mať dobrý odhad a trpezlivosť. Keď príde váš čas, budete medzi prvými, kto správne odčíta trend a prinesie relevantný produkt.
Jednou zo značiek, ktorú Ivan pred rokmi kúpil, bola aj kozmetika na holenie Barbus. „Dnes je trendom strnisko, a tak by sa mohlo zdať, že tento segment je prekonaný. Ale my sa chceme pozerať dopredu, sledovať spotrebiteľov a hľadať ten ‚next best thing’. A dovtedy budeme obsluhovať níšovejší segment, v ktorom je tento masmarketovo ‚netrendový’ výrobok stále silným trendom.“
Aby sme boli schopní objektívne povedať, ako slovenskí marketéri vidia budúcnosť svojej práce a marketingu ako takého, vytvorili sme jednoduchý formulár. Budeme radi, ak sa doň zapojíte a pomôžete nám nájsť presnejšie odpovede na naše otázky. Zaberie vám to maximálne 10 minút.