Digitálne zdravie je stále horúcejšou témou nielen u nás, ale aj u našich susedov. Podľa unikátneho prieskumu agentúry NMS Market Research pre české O2 má až 1 700 000 ľudí v Česku nízky index digitálnheo zdravia a na mobile trávia oveľa viac času, než by chceli. Aj preto sa jednotka medzi českými operátormi rozhodla na túto tému reagovať a spolu s novým komunikačným konceptom spustiť aj brandovú kampaň zameranú práve na to, ako si vybudovať zdravý vzťah s technológiami.
„Takmer 60 percent mladých ľudí má pocit, že trávia príliš veľa času na mobile. A priznávajú, že nie vždy používajú technológie tak, aby sa vďaka nim cítili v pohode. Preto sa O2 rozhodlo dlhodobo zamerať na digitálne zdravie, a to nielen svojich zákazníkov. Táto oblasť sa stáva jedným zo základných pilierov spoločnosti, ktoré chceme v budúcnosti rozvíjať," hovorí riaditeľ marketingu českého O2 David Daneš.
Práve spomínaný prieskum odhalil niekoľko oblastí, ktoré sú v spojitosti s digitálnym zdravím kľúčové. Na ich základe bola vybraná štvorica osobností, ktorá absolvovala na mieru ušité experimenty. V nich vedci z oblasti psychiatrie, sociológie, psychológie či merania fyziologických parametrov a mozgových vĺn sledovali, ako ich telo reaguje na rôzne podnety a aký veľký vplyv má na prežívanie týchto podnetov, sústredenie či emócie práve prítomnosť moderných technológií.
„Bolo to jedno z najzaujímavejších zadaní, aké sme dostali. Cieľ komunikácie bol jasný – dostať sa k mladým ľuďom, zaujať ich a vysvetliť im podstatu digitálneho zdravia. Klient nám však dal naozaj voľné ruky v exekúcii a dôveroval forme, ktorú sme zvolili. Realizácia vedeckých experimentov v autentickej forme znamenala jediné: dôkladný návrh, prípravu a rozsiahle testovanie, s ktorým nám pomáhal Michal Teplan zo Slovenskej akadémie vied. Chceli sme, aby všetky experimenty vyšli na prvú a naše subjekty netušili, čo je podstatou experimentu a my sme namerali čo najreálnejšie hodnoty. Naše hypotézy sa potvrdili, dokázali sme poukázať na vplyv technológií na naše sústredenie, relax, emócie či duševnú rovnováhu,“ vysvetľuje Peter Šurín, creative & strategy director Elite/Monday Lovers.
Kampaň štartuje online videom so zostrihom štvorice experimentov a odkazom na kampaňový web digitalnizdravi.cz. Tu si môže každý otestovať, ako je na tom s využívaním technológií a zobraziť si jednoduché tipy pre každú zo štvorice kategórií digitálneho zdravia.
„Zaujímavým pozorovaním z experimentov bolo, že nie vždy majú technológie na naše správanie negatívny vplyv. Ako vysvetlili odborníci Jana Klusáková Seďová z Replug.me a Petr Adámek z českého Národního ústavu duševního zdraví, telefóny sa stali aj našimi dôvernými spoločníkmi. Aj preto je u niektorých testovaných badať negatívnu zmenu vo fyziológii po tom, čo mali telefóny odložiť. Dávajú im akúsi formu bezpečia, súkromia – len si nad nimi musia byť schopní udržať kontrolu. A o tom celá kampaň a projekt bude. Úvodné experimenty sú len začiatkom, na ktorý nadviažeme sériou vzdelávacieho obsahu a aktivít,” dodáva Peter Šurín.
Na webe digitalnizdravi.cz okrem toho už teraz nájdete celé video z experimentu s Benom Cristovaom, ktorého odborníci merali popri tom, ako mu z rúk na chvíľu vzali mobil. Video v blízkom čase doplnia aj experimenty s ďalšími tromi českými osobnosťami, ako aj pravidelný videoformát, v ktorom sa jednotlivým rozmerom digitálneho zdravia povenujú odboníci ešte viac do hĺbky.
Vizitka kampane
Názov kampane: Ve své moci
Klient: O2 CZ
Reklamná agentúra: Elite/Monday Lovers
Stratégia: Peter Šurín
Kreatívny riaditeľ: Peter Šurín
Art director: Ivan Tichý, Juraj Vačko, Jozef Kyselica
Copywriter: Filip Olšovský, Slavomír Artim
Account director: Marián Hlinka
Account manager: Annamária Vajsová
Social media manager: Barbora Jurovcová, Kitti Pastoreková
Backend developer a technické zabezpečenie: Martin Čačík
Vedeckí spolupracovníci a garanti: Michal Teplan, Jana Klusáková Seďová, Petr Adámek
Produkcia spotu: Heroes Prague
Réžia: Kilián Vrátník