StoryEditor

Zlaté pero ´24 pozná víťazov. Slováci to brali útokom, vyhral Slovník odcudzených slov

07.06.2024, 11:23
Autor:
redred

Na 12. ročníku súťaže Zlaté pero ocenili originálne texty z verejného priestoru v Čechách aj na Slovensku. Súťaž sa prvýkrát konala v Bratislave a hneď prvýkrát brali prvé dve miesta Slováci.

Zlaté pero je súťaž o najlepší text vo verejnom priestore. Už 12 rokov organizuje Creative Copywriters Club, stavovská organizácia českých copywriterov. Od roku 2023 sa súťaž otvorila aj slovenským príspevkom. Na slovenskej strane pomáha s organizáciou Ateliér Pútnici.

Vo štvrtok 30. mája sa v Kafé Lampy v Bratislave zišlo 5 českých a 5 slovenských porotcov:  Milan Bielik (CD, Made by Vaculik), Vlado Kurek (CD, Triad SK), Katka Noskajová (CD, EFFE) Mário Poór (CD, McCann Prague), Marika Tisoňová (CW, MUW Saatchi&Saatchi), Petr Vlasák (CD, Czech Promotion), Petr Voborský (voborsky.cz), Tereza Weikertová (CW, Comtech Can), Anna Laštovičková (CW, agentura Better), Richard Stiebitz (Gen).

image

Kompletná porota Zlatého pera.

Pod vedením Petra Vlasáka, ktorý už viackrát predsedal aj porote Zlatého klinca, porotcovia prečítali a ohodnotili rekordných 51 prihlásených textov. 17 z nich tvorili prihlášky zo Slovenska, 34 z Čiech. Porotcovia po 1. kole posunuli na shortlist 12 prác, z ktorých nakoniec vybrali víťazov prvých 3 miest. Ocenený bol nielen copywriterský kumšt, ale aj textárska kreativita kdekoľvek vo verejnom priestore s výnimkou umeleckých textov. 

"Chcem vyzdvihnúť prácu oboch country manažériek Martiny Elicarovej (CZ) a Denisy Pajkošovej (SK). Pero je zakaždým skok do neznáma. Nikdy neviete, čo objevíte. Nikdy neviete, koľko sa nájde společenských tém, čistých reklám, alebo projektov jednotlivcov. A ešte ich môžete posudzovať proti sebe, lebo pero nemá kategórie. A aj preto sa ako pororca nikdy nenudíte a diskusia je dosť široká," povedal predseda poroty Peter Vlasák. 

Víťaznú trofej odovzdajú členovia poroty copywriterovi z agentúry This is Locco Martinovi Polakovičovi v najbližších dňoch. Zlaté pero je putovná trofej po vzore Stanley Cupu, ktorú má víťaz v držbe iba rok. Jeho meno však na veky vekov pribudne na podstavec. Okrem víťazov si umiestnenie na shortliste vybojovalo aj ďalších 8 textov.

Víťazné práce

1.     miesto

Slovník odcudzených slov/Európska komisia na Slovensku

Autor textov: Martin Polakovič

image

1. miesto.

PETR VLASÁK, predseda poroty: 

Druhý ročník vyhrali Odcudzené slová pre slovenské zastúpenie Európskej komisie. Táto práca nenápadne vystrelila počas hodnotiaceho dňa úplne hore. Osobne ma najviac očarila svojim výkladovým slovníkom, slov, ktorých pravý význam nám niekto ukradol. Napríklad "liberálny fašista" je kúzelný. Pozrite sa na kejsku so slovníkom - stoji to za to. Stálo by za to lokalizovať projekt pre SR. Iste by sme sa divili, koľko slov stratilo svoj pôvodný význam – kaviareň, dvojaký sveter, chcem mier, dezolát... ty pridaj ďalší.

PETR VOBORSKÝ, porotca:

Bolo poznať, že súčasná politická klíma na Slovensku nastavuje témy a súčasne motivujú tamojších kolegov k skvelým výkonom. A funguje to. Niektorí z tých, čo sa v Zlatom pere zviditeľnili v minulom roku, už na svojej stoličke nesedia, ale ich práca nezapadla. Sami sme sa hneď po príchode pýtali, ktorý z mostov cez Dunaj je ten „Most Expensive“. Som presvedčený, že svoju pozitívnu úlohu zohrá aj víťazná práca „Slovník odcudzených slov“. Jeho adaptácia by prospela aj českému politickému „trhu“. Človek aby sa pomaly hanbil priznať, že je liberál alebo že pracuje v neziskovke. 

2.     miesto

Správy, ktoré nikto nechce čítať/Telekom Slovensko

Autori textov: Jaroslav Vigh, Adam Baška, Zuzana Martiniaková, Sabrina Lukáčová

image

2. miesto.

RICHARD STIEBITZ, porotca: 

Táto práca človekom otrasie a nemôže ho nechať v pokoji. Vytlačené správy hejtov a vyhrážok smrťou voči žurnalistom sú za hranou normálnej ľudskosti. Vďaka anonymite sú ich tvorcovia a šíritelia ešte drzejší a zbabelo akoby odvážni. Tu som veľa ocenil hneď niekoľko vecí naraz. Kreatívne emočné vyznenie, pekný dvojzmysel slova vytlačiť (vo význame vytlačiť a vytesniť), útvar dramatizujúci novinárske prostredie. V neposlednom rade potom to, že pod touto prácou je podpísaná veľká telekomunikačná firma, ktorá sa nebojí. To je veľmi príkladné a u veľkých klientov v SR bohužiaľ nie tak časté.

3. miesto

Velikonoce/mix.it 

Autor textov: Intenzívne sa po ňom pátra!

image

3. miesto.

TEREZA WEIKERTOVÁ, porotkyňa:

Viac ako minútové video ilustruje košatosť českého jazyka (a skvelú prácu s ním!) aj kreatívnu ľudovú slovesnosť. Kredit by si tak spolu s textárom zaslúžil čiastočne aj „neznámy kolektív autorov“. (Niektoré z novo vymyslených prirovnaní majú naopak určite šancu sľudovať.) Záverečná „lajna“ ‚Müsli, než začneš chľastať.‘ nie je v použití dvojzmyslu/hračky ničím novým, ale s ľahkosťou a vtipom doručuje jasnú message – či už produktovú, alebo celospoločenskú.

MARIKA TISOŇOVÁ, porotkyňa:

Po bohatom zozname zábavných slovných dvojíc prichádza trefná čerešnička na torte, ktorá nás všetkých rozosmiala.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. júl 2024 05:43