Komunikácia značiek smerom ku generácii Z (ľudí narodených približne medzi rokmi 1997 a 2012) si vyžaduje špecifický prístup, pretože táto generácia má odlišné hodnoty, preferencie a spôsoby interakcie s médiami v porovnaní s predchádzajúcimi generáciami. Tu sú kľúčové stratégie pre efektívnu komunikáciu s generáciou Z:
Autenticita a transparentnosť
Generácia Z oceňuje autentické a úprimné komunikácie. Sú skeptickí voči prehnaným marketingovým oznámeniam a preferujú značky, ktoré sú transparentné ohľadom svojich hodnôt, procesov a výrobkov.
Sociálne médiá
Generácia Z trávi značnú časť svojho času na sociálnych sieťach ako Instagram, TikTok, YouTube a Snapchat. Úspešné značky vytvárajú obsah, ktorý je nielen vizuálne atraktívny, ale aj interaktívny a zapája užívateľov.
Rýchla a stručná komunikácia
Krátke a výstižné správy, ktoré rýchlo odovzdajú podstatu, sú efektívne. Toto možno vidieť napríklad v obľube krátkych videí a mémov.
Etika a sociálna zodpovednosťGenerácia Z sa zaujíma o ekológiu, udržateľnosť, sociálnu spravodlivosť a etické podnikanie. Značky, ktoré preukazujú záväzok k týmto hodnotám a aktívne prispievajú k zlepšeniu spoločnosti, majú väčšiu šancu na získanie ich lojality.
„Ak chce byť firma s svojou značkou pre túto skupinu naozaj relevantná, nestačí len snažiť sa vidieť svet ich očami. Vzhľadom na to, ako títo mladí ľudia vnímajú úlohu korporácií, u ktorých majú utrácať peniaze, do určitej miery bude potrebné, aby ste svoju značku naozaj zmenili. Generácia Z totiž už počula vzletných slov a sľubov dosť. Teraz chce pre zmenu akciu,“ hovorí Lucie Peša, marketingová špecialistka z reklamnej a kreatívnej agentúry Fairy Tailors.
Personalizácia
Personalizovaný obsah a produkty sú pre túto generáciu veľmi príťažlivé. Analýza dát a využitie umelej inteligencie umožňujú značkám poskytovať obsah a ponuky šité na mieru individuálnym preferenciám a potrebám.
Interakcie a zapojenie komunity
Interaktívne kampane, súťaže, výzvy a ďalšie formy zapojenia, ktoré podporujú aktívnu účasť a vytváranie obsahu používateľmi (user-generatedcontent), sú veľmi účinné.
Spolupráca s influenzormiInfluenceri, ktorí majú dôveru a vplyv na sociálnych sieťach, môžu byť kľúčovými partnermi v oslovovaní generácie Z. Spolupráca s relevantnými influencermi môže značkám pomôcť získať dôveru a dosah. Pridáva osobnú skúsenosť obchodný riaditeľ Fairy Tailors Ondřej Tyleček. Dodáva ale, že postupne, ako sa odvetvie profesionalizovalo, už k podobným excesom nedochádza tak často. Mínusom dnes ale môže byť to, že influenceri mávajú platených spoluprác hneď niekoľko a to môže viesť k nedostatku autenticity – obzvlášť, keď raz propagujú vegánske telové mlieko a inokedy sušené mäso. Dôležité je preto hľadať influencera nielen podľa počtu followerov, ale aj podľa hodnôt, ktoré by mali byť v súlade s tým, čo reprezentuje vaša značka. Nechcete predsa spolupracovať s niekým, kto ju svojim správaním nakoniec poškodí.
„Rizikom môžu byť aj škandály a kauzy, ktoré sa potom sekundárne prenášajú aj na značky. Je to rovnaké ako s akoukoľvek inou známou osobnosťou,” dopĺňa Marek Nieslanik, kreatívny riaditeľ Fairy Tailors a pokračuje: „Zaujímavým posunom sú v tomto smere AI influenceri, ktorí sú vytvorení digitálne a nehrozí tak, že ich novinári odfotia pri nejakej nepleche.”
Inovatívne technológieGenerácia Z je technicky zdatná a očakáva, že značky budú využívať najnovšie technológie. To zahŕňa virtuálnu a rozšírenú realitu, chatovacie roboty, a iné digitálne inovácie, ktoré zlepšujú zákaznícku skúsenosť.
Zábava a zážitky
Značky, ktoré dokážu vytvoriť zábavný a pútavý zážitok, si získavajú pozornosť generácie Z. To môže zahŕňať interaktívne webové stránky, mobilné aplikácie a živé akcie.