StoryEditor

Mariana Butkovská: Ľudské vzťahy nad technológiou

28.06.2024, 11:01

Istropolitana Ogilvy spolu s mesačníkom Stratégie hľadá odpoveď na otázku, ako súčasná turbulentná doba mení biznis, úlohu marketéra a smerovanie komunikácie. Postupne budeme prinášať, tak v printovej, ako aj v online podobe, insighty top lídrov a marketérov slovenských firiem na túto tému. Čím do strategickej profilovej štúdie prispela Marketing & Communications Leader PwC Slovakia Mariana Butkovská? 

 

Inovatívne platformy v komunikácii sú realitou súčasnosti. Otázkou do budúcnosti je, či technológie, najmä v B2B, kde je potrebné náročné riešenia vysvetľovať osobne, dokážu budovať vzťahy so zákazníkom. Ukazuje sa, že ľudský faktor je nenahraditeľný.

image

Human Driven vs Data Driven

 

 

 

 

Oblasť marketingovej komunikácie sa výrazne zmenila príchodom digitálnych nástrojov, sociálnych médií, content a influencer marketingu. Priamy, ľudský kontakt sa vymenil za dištančný, digitálny svet. Zmenila sa mediálna mapa, ako aj spoločnosť. A technológie prebrali úlohu dohliadača nad korektnosťou. Namiesto s ľuďmi dnes sedíme s dátami. Analyzujeme ich a snažíme sa z nich dostať odpovede. „Často hovorím, že som si túto prácu vybrala, aby som sa rozprávala s ľuďmi. Dlho to aj platilo. No od nástupu digitálnych platforiem sa to zásadne zmenilo,“ hovorí Mariana a dodáva, že napriek zvýšenej efektivite, ktorú digitalizácia doniesla, je stále dôležité nezabudnúť na ľudský rozmer komunikácie. „Výzvou je, aby sme do budúcnosti našli rovnováhu medzi užitočnou technologickosťou a nezameniteľnou ľudskosťou.“

image

Dátová pasca

 

 

 

 

Digitalizácia, to sú dáta. Každá platforma, každý online nástroj, každá komunikácia na sociálnych sieťach je súbor nespočetného množstva dát. Umelá inteligencia nám pomáha urýchliť proces dátovej analýzy. Bez AI by sme túto záplavu informácií postupne ani neboli schopní spracovať. No po fáze analýzy prichádza fáza interpretácie a následne aplikácie dát. A práve tu vo väčšine prípadov malá nepresnosť v pôvodných dátach spôsobí obrovskú nepresnosť vo výsledku a aplikácii. „Práve to, že máme dáta z rôznych zdrojov, rôzne získané a rôzne škálované, nakoniec spôsobuje, že sa vzájomne nepodporujú, ale, naopak, že sa vyvracajú. Výzvou tejto doby je nájsť kľúč k jednotnému posudzovaniu korektnosti dát a ich interpretácii,“ hovorí Mariana.

image

The Young Power

 

 

 

 

Tak ako sa mení doba, menia sa aj postoje ľudí, ich hodnoty a životný štýl. Mladí dnes kopírujú technologický vývoj, myslia v skratkách a tak sa aj vyjadrujú. Narodili sa do rýchlej doby a prispôsobili sa jej. Ale ich nový spôsob myslenia priniesol aj nový rebríček hodnôt. „Hodnoty mladých ľudí sú oveľa zdravšie, ako sme mali kedysi my. Neboja sa upozorniť na neprávosť v spoločnosti. Nakupujú v secondhandoch, lebo fast fashion im nedáva zmysel. Nechcú vlastniť autá a byty. Je to pre nich zbytočné. A tieto hodnoty hľadajú aj v značkách, ktoré nakupujú. To bude treba v budúcnosti brať do úvahy,“ myslí si Mariana.

image

Renesančný človek

 

 

 

 

Marketér novej doby bude musieť byť oveľa komplexnejšou osobnosťou, ako je to dnes. Je to priamy dôsledok doby, ktorú žijeme. Tá so sebou prináša aj nové nároky na prehľad a vzdelanie marketéra. Okrem znalosti marketingu a komunikácie by mal mať čiastočný prehľad v sociológii, histórii, popkultúre či politike, aby bol schopný pochopiť motivácie a insighty nového spotrebiteľa. Ako hovorí Mariana, mal by to byť akýsi renesančný človek, ktorý má širší prehľad v príbuzných disciplínach. „Marketéri nemôžu byť len expertmi na platformy, mali by vedieť, ako tie platformy fungujú, a dokázať ich s nadhľadom manažovať. Len pri takomto odstupe a prehľade budú robiť správne rozhodnutia.“

image

Odkaz Mariany Butkovskej

 

 

 

 

 

 

 

 

image

QR dotazník New Age marketer

Aby sme boli schopní objektívne povedať, ako slovenskí marketéri vidia budúcnosť svojej práce a marketingu ako takého, vytvorili sme jednoduchý formulár. Budeme radi, ak sa doň zapojíte a pomôžete nám nájsť presnejšie odpovede na naše otázky. Zaberie vám to maximálne 10 minút.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. september 2024 08:06