Marcel Kuľha so Soňou Čásárovou pred festivalovým palácom.
StoryEditor

Marcel Kuľha: Z Cannes si odnášam globálnejší pohľad na brandžu. Nie je to len reklama

28.06.2024, 12:23
Autor:
redred

Marcel súťažil spolu so Soňou Čásárovou v kategórii Print. A tu sú jeho dojmy zo svetového festivalu. 

V prvom rade by som chcel vyzdvihnúť organizáciu celej výpravy. Všetko bolo skvele zvladnuté a my, ako Young Lions, sme sa až na stravovanie nemuseli o nič starať, prišli sme na hotovú vec.

Pocitovo mi to prišlo, ako keby sme boli slovenský olympijský tím vyslaný do Cannes len súťažiť a nestarať sa o zvyšok. Taktiež som rád, že máme za sebou organizáciu ako KRAS, ktorá nám vie veci uľahčiť. V tomto smere sme napríklad pred českým tímom veľmi popredu.

Atmosféra festivalu bola veľmi uvoľnená a priateľská

Neodnášam si asi žiadnu negatívnu skúsenosť. Každý, s kým som sa mal možnosť baviť, bol priateľský, otvorený a  nadšený z možnosti rozoberať súťažné práce alebo robotu celkovo. Bola to pre mňa super skúsenosť vidieť a počuť pohľady ľudí z rôznych kútov zeme na prácu, ktorú robíme.

image

S Adamom Kubalom

Mimo samotnej súťaže sme mali príležitosť absolvovať množstvo prednášok s rôznymi hosťami a expertmi. Tu, ale musím povedať, že veľa prednášok nestálo za to, aspoň z mojej perspektívy a skôr cielili na kvantitu než kvalitu. Často pútavý headline prednášky človeka naláka, ale po chvíľke zistí, že problematika alebo téma sa “nakúsne” len zľahka a ty si vlastne neodnesieš žiadny nový poznatok, insight, alebo knowhow.

image

Slovenskí Young Lions v Cannes.

V horšom prípade sa z prednášky vykľuje promo samotného rečníka alebo firmy. Osobne mi prišli prednášky a hodnotenia, v ktorých mali slovo ľudia nehovoriaci angličtinou, ako ich rodným jazykom, viac nabité informáciami a celkovo záživnejšie. Hlavne južanskí kreativci vedeli presne pomenovať problematiku, následne riešenia a človek sa vedel dozvedieť viac zo zákulisia kampane a práce na nich. Možno za to mohla aj slabšia úroveň ich angličtiny alebo, aj nebratie si pomyselnej servítky pred ústa na rozdiel od ich britských a severoamerických kolegov.

Neznášam motivačné citáty ale pár útržkov z prejavov špičkových kreativcov sem dám: “Money has no ideas only ideas makes money - wow wow wow wow wow” (Peniaze nemajú nápady, iba nápady zarábajú peniaze) - Jacques Séguéla

“Producing the idea is challenging. But the hardest part is protecting the idea” (Výroba nápadu je náročná. Najťažšia časť je však ochrániť myšlienku) - Greg Hahn

image

Súťažiaci nemohli obísť ani červený koberec

Odchádzam inšpirovaný

Ako Young Lion, ktorý bol v Cannes prvýkrát, si z festivalu odnášam nový, respektíve viac globálny pohľad na celú brandžu. Nie je to len reklama. Prekvapilo ma, do akých všetkých segmentov vie kreatívec alebo agentúra zasiahnuť. A práve vďaka kreatívnym ideám posúvať a zlepšovať svet okolo nás.

Súťažné zadanie

image

Marcel Kuľha súťažil so Soňou Čásárovou v kategórii PRINT.

Súťažný brief nás celkom prekvapil nakoľko bol takmer identický s kategóriami Film a Médiá. Už v pondelok chlapcov z Filmu brief a následný brainstorming potrápil do skorých ranných hodín, čiže zistenie, že máme takmer rovnaké zadanie, vyvolalo miernu nervozitu. Tá ale myslím rýchlo opadla po absolvovaní živého briefu.

Zadanie riešilo problematiku stereotypného vyobrazenia muža a mužského vnímania úspechu v dnešnej spoločnosti respektíve v reklame. Úlohou bolo nájsť naratív rôzneho poňatia mužského úspechu. Náš brainstorming prebiehal na záhrade našej vily, na ktorej zrejme vznikli asi všetky nápady slovenského tímu.

image

Na záhrade "Slovenského domu" v Cannes.

Zadanie nebolo najľahšie, potrápilo nás tiež do skorých ranných hodín, ale myslím si, že vzniklo pár skvelých ideí,  kľudne aplikovateľných aj na iné kategórie. Tie sme druhý deň “už len” zvizualizovali. S našou prácou sme boli spokojní, bola ideovo a vizuálne zaujímavá a dobre spĺňala brief, ktorého sa podľa mňa niektoré víťazné práce veľmi nedržali.

image

Kategória Print

S odstupom pár hodín po vyhlásení víťazov sme však aj sami uznali, že sa naša práca dala viac zjednodušiť. Pre pochopenie, je to myslené takzvane "na prvú", teda viac "sprintovatieť". 

 Taktiež sme uznali, že idea by možno viac fungovala na kategóriu Médiá, čo nám potvrdil aj jeden z poradcov pri debriefe. Pri konverzácií povedal, že sa mu práca páčila, ale je to skôr nápad na kampaň, ako samostojný print - s čím súhlasíme. V týchto súťažiach sa tvoria práce hlavne pre porotu -  či chceme alebo nie, je to aj o ich subjektivite. Sústredili sme sa asi veľmi na to, čo by chcel vidieť klient než porota. Subjektívne: by som ale asi vybral ako víťaza kategórie Print prácu z druhého miesta.

Partnermi súťaže Young Lions Slovakia 2024, vďaka ktorým víťazné súťažné tímy vycestovali na medzinárodné kolo súťaže a Cannes Lions Festival of Creativity sú:

Asociácia mediálnych agentúr (AMA), Bratislava Tourist Board, Heineken Slovensko, Slovenská sporiteľňa, SPP, Telekom, Shutterstock.

Organizátorom súťaže je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je zároveň oficiálnym reprezentantom reklamného festivalu Cannes Lions International Festival of Creativity na Slovensku. Odbornými garantmi súťaže sú Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director ́s Club Slovakia (ADC) a MAFRA Slovakia, vydavateľ magazínu Stratégie. 

01 - Modified: 2024-10-18 10:13:24 - Feat.: - Title: Cannes Lions očami stratéga: Marketéri potrebujú úprimnosť a odvahu 02 - Modified: 2024-10-18 10:13:55 - Feat.: - Title: Cannes Lions stačí zažiť dvakrát 03 - Modified: 2024-10-18 10:14:16 - Feat.: - Title: Z Cannes Lions človek odchádza extrémne namotivovaný, ale zároveň aj trochu skľúčený 04 - Modified: 2024-10-18 10:14:35 - Feat.: - Title: Viac humoru do reklamy! 05 - Modified: 2024-10-18 10:15:05 - Feat.: - Title: V Cannes to bolo obrovské a veľkolepé
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 04:45