Festival v Cannes je udalosť, na ktorú sa každoročne neuveriteľne tešíme, a poctivo sa na slovenské a aj to medzinárodné kolo pripravujeme. Okrem intenzívnych súťažných dní nás tento rok neskutočne potešil program festivalu. Od často nezáživných panelových diskusií sa posunul k nabitým prezentáciám, ktoré sršali pestrými insightami a zvučnými marketérskymi menami.
Mike Cessario, Orlando Wood, Jon Evans, Chris Symmes, Kenan Thompson, Greg Hahn - najväčšie spíkerské mená mali jednu vec spoločnú. Po minulé, takzvané postcovidové roky, bolo asi najčastejšie skloňovaním pojmom brand purpose, tento rok sme videli obrovský posun k “ľahším” témam. Humor ovládol najväčšie canneske pódiá, workshopové miestnosti aj každovečerné awards shows. Príjemnou zmenou bolo aj pridanie 16tich nových súťažných kategórií práve s fokusom na zábavu.
A tú budeme potrebovať! Čakajú nás totiž krušné časy. Podľa prieskumov z WARC Média po prvý raz v histórii prekonajú výdavky na META tie do lineárnej TV, a tak bude možnosť zaujať publikum ešte ťažsia. V priemere je totiž ich pozornosť na historickom minime - v 85% prípadov pod 2,5 sekundy.
Čo s nami spíkri v Cannes zdieľali o humore?
Najlepšou prednáškou bola v tomto smere určite Entertain or Die od Liquid Death, ktorí sa na tvorbu reklám pozerajú ako na stand up. Ich zamestnanci aj náhodní okoloidúci aka kamoši či ľudia zo showbiznisu, píšu gagy a z nich si vyberú ten najlepší. Skrátka taká Saturday Night Live, but make it sell.
"Humor prehluší všetko ostatné. Humor je jedným z najlepších spôsobov, ako sa vysporiadať s drsnými vecami, ktoré sa vo svete dejú,” hovorí Kenan Thompson zo „Saturday Night Live“.
Vtipné reklamy sú zároveň jedny z najefektívnejších. Na túto tému porozprávali Greg Hahn, CCO Mischief, ktorý len za posledný rok vyhral 19 Effies a Nicole Parlapiano, CMO TUBI. Ich reklamy na striemovaciu službu spoločne zbúrali Super Bowl a stali sa najdiskutovanejšie v online priestore, a to všetko vďaka odvahe robiť zábavné veci a vzájomnej dôvere medzi klientom a agentúrou.
A ktoré kampane sa oplatí z tohto ročníka vidieť?
Určite Doordash: all the ads, Adoptable od Pedigree, Lights out od Coors, CERAVE s Cerom.
Treba si však všímať aj nenápadnejšie práce, ktoré nezískali zrovna Grand Prix. Tieto práce často reflektujú našu, slovenskú realitu s obmedzenými rozpočtami. Sú to práce pri ktorých sa pozriete na seba a poviete: Toto nás prečo nenapadlo?
Odporúčame pozrieť si veci ako See My Name, Ballboards, The F***ing car, Oatly in Paris, The Gaming Fridge, Aldidas, Sweat Side of Sponsorship, The Cushioning Route a mnoho ďalších. Viac nájdete napríklad na free databáze https://lovetheworkmore.com/.
Ak si teda máme z tohto ročníka odniesť len jednu myšlienku, tak je to táto: Robme vtipné kampane, zabávajme zákazníkov a oni nám to podľa najnovších dáta z festivalu oplatia na predajoch:).
Young Lions
Monika a Jakub súťažili v Young Lions v kategórii Media.
Partnermi súťaže Young Lions Slovakia 2024, vďaka ktorým víťazné súťažné tímy vycestovali na medzinárodné kolo súťaže a Cannes Lions Festival of Creativity sú:
Asociácia mediálnych agentúr (AMA), Bratislava Tourist Board, Heineken Slovensko, Slovenská sporiteľňa, SPP, Telekom, Shutterstock.
Organizátorom súťaže je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je zároveň oficiálnym reprezentantom reklamného festivalu Cannes Lions International Festival of Creativity na Slovensku. Odbornými garantmi súťaže sú Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director ́s Club Slovakia (ADC) a MAFRA Slovakia, vydavateľ magazínu Stratégie.