StoryEditor

Veronika Rybárová: Festival v Cannes treba vidieť aspoň raz za život

29.06.2024, 14:58
Autor:
redred

Copywriterka Made by Vaculik Veronika Rybárová v Young Lions súťažila spolu s Nikoletou Némethovou v kategórii PR. Pre Stratégie spísala, čo všetko si z Cannes priniesla. 

Cannes je najlepšou ukážkou toho, že reklama môže byť čímkoľvek: umením, začiatkom dôležitej spoločenskej konverzácie či dokonca legislatívneho procesu, inováciou, ktorá svojím podielom robí skutočnú zmenu vo svete. Ale zároveň ničím z tohto byť nemusí a je úplne v pohode, aj keď je len bizárom, ktorý človeka na pár sekúnd rozosmeje.

Práve návrat humoru do nášho priemyslu bol aj leitmotívom tohto ročníka. Speakri a diskusie mali jasné posolstvo: Prestaňme sa v reklame brať tak vážne a začnime si opäť robiť srandu. Je to zapamätateľnejšie (24-krát, presnejšie) a potrebné pre nás všetkých.  

image

Veronika Rybárová súťažila s Nikoletou Némethovou v kategórii PR.
 

Aj stážisti môžu mať canneskú ideu 

Ako najväčší zážitok z festivalu si odnášam samotné Award Shows, recap toho naj, čo rok priniesol. V pamäti mi najviac utkveli kampane, ktoré síce nepracovali s veľkolepou produkciou a budgetom až po zem, no napriek tomu sa im podarilo získať leva vďaka jednoduchej a silnej idey.

Poplakala som si napríklad pri Child Wedding Cards a pobavilo ma skvelé audio “Otter”, s ktorým prišli dvaja stážisti ako s dobrým “poop joke” a dotiahli to až na pódium. Samozrejme, nezabudnuteľné sú aj masívne (a drahé) kampane ikonických značiek ako DoorDash All the Ads, Michael CeraVe alebo moment, ktorý napíše len sám život - Coors Lights Out.  

image

Na terase festivalového paláca s Avou Vargovou a Michaelou Martonovou, ktoré súťažili v kategórii DIGITAL.

Behind Bella Baxter 

Medzi mojich favoritov medzi prednáškami patrilo okrem iného Behind the Scenes z oscarového Poor Things – nie často sa zadarí nahliadnuť do zákulisia  tak monumentálneho set designu a bolo skvelé vypočuť si, kde všade sa dá hľadať inšpirácia, z ktorej potom vznikne niečo neopakovateľné. Veľa mentálnych poznámok som si spravila aj pri prednáške Sinéad O‘Burke, prvého človeka s hendikepom na titulke Vogue.

Hoci na svete žije až 1,6 miliardy hendikepovaných ľudí, ich existenciu reflektuje iba jedno percento marketingových výstupov. Obsah väčšinou vzniká plošne, akoby sa tvoril pre celkom homogénne publikum a pre obrovské množstvo populácie tak nie je prístupný. Preto ak sa rozprávame o personalizácii, je dôležité myslieť aj na inklúziu tých, na ktorých reklama bohužiaľ občas akosi automaticky zabúda. Dá sa to predsalen aj inak – pod iniciatívou Sineád Vogue preložil všetky inzertné plochy do Braillovho písma. 

image

Spomienky na Cannes 2024

Vypracovávanie bola rýchla smrť 

V Young Lions sme ako súťažné zadanie dostali vytvoriť PR moment pre marockú neziskovku Jood‘s Kitchen, ktorá sa svojím novým projektom snaží eliminovať problém bezdomovectva v krajine. Princíp je jednoduchý: firmy si môžu najať Jood‘s Kitchen ako kantínu do svojich priestorov a zamestnajú tak ľudí bez domova, ktorí sa touto cestou postupne opäť začlenia do spoločnosti. Aj keď sme to na svetovom finále víťazne nedotiahli, stále som na nás pyšná, že sme to dali za 24 hodín dokopy a v prvom rade získali cennú skúsenosť. Po skončení súťaže sme si mohli dať aj debrief, počas ktorého nám porotkyňa prácu v podstate odobrila, ale bohužiaľ, s témou Michelinu pracoval aj niekto iný. Čo už, skúsime nabudúce!  

image

Kategória PR

Young Lions by si mal skúsiť každý mladý kreatívec 

Súťaž aj festival sú zážitkom na celý život. Opísala by som to ako inšpiráciu naakumulovanú a natlakovanú v jednom relatívne malom priestore, kde na vás prská z každého kúta. Napríklad na výstave boardov všetkých ocenených prác, ktoré sú založené aj na takých zdanlivo všedných objektoch ako vrecúško na vracanie (The Last Barf Bag) či cementový chodník, s ktorým si kampaň Sightwalks zabetónovala 8 ocenení.  

Inšpirácia si vás nájde aj na live judgingu shortlistov, kde sa dozviete detaily vzniku všetkých týchto geniálnych nápadov priamo od autorov. A čaká aj na prednáškach, ktoré vás zahltia dátami, trendmi, diskusiami o AI z každého uhla pohľadu, ale aj tými najinšpiratívnejšími príbehmi sveta od sýrskej migrantky, ktorá do Európy preplávala na pokazenej lodi a stala sa olympijskou plavkyňou, až po Queen Latifah.

image

Veronika na červenom koberci.

Skrátka je to niečo, čo aspoň raz za život treba vidieť. Preto by som každému jednoznačne odporučila sa prihlásiť a vyskúšať si to. V najlepšom prípade sa budete slniť na francúzskej riviére medzi najtalentovanejšími kreatívcami sveta. V tom horšom dostanete o sebe taký “state of the union” - zistíte, čo na sebe treba zlepšovať, ako vám ide spolupracovať v tíme, robiť pod tlakom, zorganizovať si čas, pracovať s overthinkovaním, ktoré určite príde, - a takto sa posúvať je tiež výhra. Je super, že túto možnosť na Slovensku mladí kreatívci vôbec majú, keď sa dá, využite ju. 😊 My sme to skúsili prvýkrát a teraz sa cítim o to viac nakopnutá dobudúcna.  

Veľká vďaka na záver patrí, samozrejme, KRASu a Slovenskej sporiteľni, bez ktorých by sa nič z tohto splneného sna neudialo. Merci beaucoup! 

Partnerom kategórie PR súťaže Young Lions Slovakia 2024, ktorá je kvalifikačným kolom do medzinárodného kola Young Lions Competitions,  bola Slovenská sporiteľňa. 

 

01 - Modified: 2024-06-30 07:00:00 - Feat.: - Title: Kreativita zostáva kľúčovou hodnotou festivalu v Cannes 02 - Modified: 2024-06-28 12:19:31 - Feat.: - Title: Jakub Svetlík a Monika Farkašová: Cannes ovládol humor! A nielen vďaka skvelej slovenskej partii 03 - Modified: 2024-06-28 10:45:31 - Feat.: - Title: Marcel Kuľha: Z Cannes si odnášam globálnejší pohľad na brandžu. Nie je to len reklama 04 - Modified: 2024-06-22 08:17:16 - Feat.: - Title: V Cannes vyhlásili posledných držiteľov levov. Orange má tri Grand Prix 05 - Modified: 2024-06-21 15:44:47 - Feat.: - Title: Slovenskí Young Lions tento rok zostávajú v Cannes bez cien
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
30. jún 2024 09:02