Cannes je najlepšou ukážkou toho, že reklama môže byť čímkoľvek: umením, začiatkom dôležitej spoločenskej konverzácie či dokonca legislatívneho procesu, inováciou, ktorá svojím podielom robí skutočnú zmenu vo svete. Ale zároveň ničím z tohto byť nemusí a je úplne v pohode, aj keď je len bizárom, ktorý človeka na pár sekúnd rozosmeje.
Práve návrat humoru do nášho priemyslu bol aj leitmotívom tohto ročníka. Speakri a diskusie mali jasné posolstvo: Prestaňme sa v reklame brať tak vážne a začnime si opäť robiť srandu. Je to zapamätateľnejšie (24-krát, presnejšie) a potrebné pre nás všetkých.
Aj stážisti môžu mať canneskú ideu
Ako najväčší zážitok z festivalu si odnášam samotné Award Shows, recap toho naj, čo rok priniesol. V pamäti mi najviac utkveli kampane, ktoré síce nepracovali s veľkolepou produkciou a budgetom až po zem, no napriek tomu sa im podarilo získať leva vďaka jednoduchej a silnej idey.
Poplakala som si napríklad pri Child Wedding Cards a pobavilo ma skvelé audio “Otter”, s ktorým prišli dvaja stážisti ako s dobrým “poop joke” a dotiahli to až na pódium. Samozrejme, nezabudnuteľné sú aj masívne (a drahé) kampane ikonických značiek ako DoorDash All the Ads, Michael CeraVe alebo moment, ktorý napíše len sám život - Coors Lights Out.
Behind Bella Baxter
Medzi mojich favoritov medzi prednáškami patrilo okrem iného Behind the Scenes z oscarového Poor Things – nie často sa zadarí nahliadnuť do zákulisia tak monumentálneho set designu a bolo skvelé vypočuť si, kde všade sa dá hľadať inšpirácia, z ktorej potom vznikne niečo neopakovateľné. Veľa mentálnych poznámok som si spravila aj pri prednáške Sinéad O‘Burke, prvého človeka s hendikepom na titulke Vogue.
Hoci na svete žije až 1,6 miliardy hendikepovaných ľudí, ich existenciu reflektuje iba jedno percento marketingových výstupov. Obsah väčšinou vzniká plošne, akoby sa tvoril pre celkom homogénne publikum a pre obrovské množstvo populácie tak nie je prístupný. Preto ak sa rozprávame o personalizácii, je dôležité myslieť aj na inklúziu tých, na ktorých reklama bohužiaľ občas akosi automaticky zabúda. Dá sa to predsalen aj inak – pod iniciatívou Sineád Vogue preložil všetky inzertné plochy do Braillovho písma.
Vypracovávanie bola rýchla smrť
V Young Lions sme ako súťažné zadanie dostali vytvoriť PR moment pre marockú neziskovku Jood‘s Kitchen, ktorá sa svojím novým projektom snaží eliminovať problém bezdomovectva v krajine. Princíp je jednoduchý: firmy si môžu najať Jood‘s Kitchen ako kantínu do svojich priestorov a zamestnajú tak ľudí bez domova, ktorí sa touto cestou postupne opäť začlenia do spoločnosti. Aj keď sme to na svetovom finále víťazne nedotiahli, stále som na nás pyšná, že sme to dali za 24 hodín dokopy a v prvom rade získali cennú skúsenosť. Po skončení súťaže sme si mohli dať aj debrief, počas ktorého nám porotkyňa prácu v podstate odobrila, ale bohužiaľ, s témou Michelinu pracoval aj niekto iný. Čo už, skúsime nabudúce!
Young Lions by si mal skúsiť každý mladý kreatívec
Súťaž aj festival sú zážitkom na celý život. Opísala by som to ako inšpiráciu naakumulovanú a natlakovanú v jednom relatívne malom priestore, kde na vás prská z každého kúta. Napríklad na výstave boardov všetkých ocenených prác, ktoré sú založené aj na takých zdanlivo všedných objektoch ako vrecúško na vracanie (The Last Barf Bag) či cementový chodník, s ktorým si kampaň Sightwalks zabetónovala 8 ocenení.
Inšpirácia si vás nájde aj na live judgingu shortlistov, kde sa dozviete detaily vzniku všetkých týchto geniálnych nápadov priamo od autorov. A čaká aj na prednáškach, ktoré vás zahltia dátami, trendmi, diskusiami o AI z každého uhla pohľadu, ale aj tými najinšpiratívnejšími príbehmi sveta od sýrskej migrantky, ktorá do Európy preplávala na pokazenej lodi a stala sa olympijskou plavkyňou, až po Queen Latifah.
Skrátka je to niečo, čo aspoň raz za život treba vidieť. Preto by som každému jednoznačne odporučila sa prihlásiť a vyskúšať si to. V najlepšom prípade sa budete slniť na francúzskej riviére medzi najtalentovanejšími kreatívcami sveta. V tom horšom dostanete o sebe taký “state of the union” - zistíte, čo na sebe treba zlepšovať, ako vám ide spolupracovať v tíme, robiť pod tlakom, zorganizovať si čas, pracovať s overthinkovaním, ktoré určite príde, - a takto sa posúvať je tiež výhra. Je super, že túto možnosť na Slovensku mladí kreatívci vôbec majú, keď sa dá, využite ju. ? My sme to skúsili prvýkrát a teraz sa cítim o to viac nakopnutá dobudúcna.
Veľká vďaka na záver patrí, samozrejme, KRASu a Slovenskej sporiteľni, bez ktorých by sa nič z tohto splneného sna neudialo. Merci beaucoup!
Partnermi súťaže Young Lions Slovakia 2024, vďaka ktorým víťazné súťažné tímy vycestovali na medzinárodné kolo súťaže a Cannes Lions Festival of Creativity sú:
Asociácia mediálnych agentúr (AMA), Bratislava Tourist Board, Heineken Slovensko, Slovenská sporiteľňa, SPP, Telekom, Shutterstock.
Organizátorom súťaže je spoločnosť Ad Awards Association, ktorá je zároveň oficiálnym reprezentantom reklamného festivalu Cannes Lions International Festival of Creativity na Slovensku. Odbornými garantmi súťaže sú Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director ́s Club Slovakia (ADC) a MAFRA Slovakia, vydavateľ magazínu Stratégie.