Udržateľnosť v segmente slovenských e-shopov už rok sleduje a garantuje Heureka, najväčší nákupný radca a cenový porovnávač v našom regióne.
Certifikačný program Udržateľný e-shop pomáha zákazníkom nakupujúcim na internete identifikovať e-shopy dosahujúce udržateľnú prevádzku. Ide o projekt nákupného poradcu Heureka v spolupráci s VÚB bankou a spoločnosťou Visa. Udržateľné e-shopy tak ľahko spoznáte vďaka tomuto zelenému logu.
Aby e-shopy podnikali v súlade s udržateľnosťou, nemusia len predávať ekologické produkty. V celkovom hodnotení totiž zaváži najmä komplexný prístup od znižovania odpadov a vlastnej uhlíkovej stopy až po zodpovedný prístupom k zamestnancom.
Viac ako polovica Slovákov pri nákupoch zvažuje vplyv na životné prostredie
„Viac ako polovica Slovákov uvádza, že udržateľnosť je dôležitým faktorom pri výbere výrobku alebo služby. Vďaka certifikátu Udržateľný e-shop teraz spotrebitelia vedia, že ich samotný nákup bol v súlade s udržateľným podnikaním,“ hovorí hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ slovenskej a českej Heureky.
Každý e-shop zapojený do projektu prejde hodnotiacim dotazníkom, ktorý v súlade s ESG princípmi zostavila Asociácia spoločenskej zodpovednosti a zrevidoval Inštitút cirkulárnej ekonomiky, vďaka čomu vie Heureka certifikát udeľovaný e-shopom garantovať.
Podiel nákupov na internete v udržateľných e-shopoch je 11 percent a neustále rastieAktuálne po roku fungovania má udržateľný certifikát už 190 e-shopov a neustále pribúdajú nové. Sú medzi nimi aj malé lokálne či špecializované e-shopy, ale aj veľkí hráči, ktorých pozná väčšina spotrebiteľov. Podmienky sú prísne a certifikát získa len niekoľko desiatok percent žiadateľov.
Najdôležitejšou správou však je, že podiel nákupov na internete realizovaných v udržateľných e-shopoch neustále rastie a aktuálne dosahuje nezanedbateľných 11 % tržieb. “Ak teda patríte medzi tých, ktorí často nakupujú na internete, vyberajte si aj podľa toho, či je e-shop zodpovedný. Každý krok k udržateľnej budúcnosti sa totiž počíta,” prízvukuje Jan Mayer.
Prvé ocenenie Udržateľný eshop roka získali tri e-shopy
V tomto roku sa prvýkrát udeľovali aj špeciálne udržateľné ceny v rámci známej súťaže ShopRoku. Prvé ocenenia Udržateľného e-shopu porota udelila trom e-shopom: predajcovi širokého portfólia ekologických produktov ecolife.sk, sesterskému duu vyrábajúcemu prírodnú kozmetiku vlastnej značky Soaphoria.sk či česko-slovenskému výrobcovi eko drogérie a eko kozmetiky TierraVerde.sk.
Čo sa hodnotí v dotazníku Udržateľný e-shop?
- Zodpovedný prístup k životnému prostrediu. Od balenia produktov do recyklovaných či obnoviteľných materiálov cez klimaticky neutrálnu dopravu až po úsporu energií a vody.
- Zodpovedný prístup k zákazníkom. Poskytovanie transparentných informácií a nastavenie interných procesov na ochranu osobných údajov.
- Prehľad o dodávateľoch. Základná znalosť celého dodávateľského reťazca, nastavenie férovej ceny bez zneužívania monopolného postavenia, budovanie dlhodobých vzťahov.
- Starostlivosť o zamestnancov. Poskytnutie vyššej ako minimálnej dôstojnej mzdy, dohliadanie na rodovo rovnocenné ohodnotenie či začleňovanie znevýhodnených skupín do pracovného procesu.
- Transparentné riadenie spoločnosti. Rozvoj verejne prospešných cieľov, nastavenie etického kódexu, antikorupčných opatrení, transparentný prístup k informáciám.
- Podpora komunity. Spolupráca s iniciatívou v oblasti udržateľnosti a dobrovoľná činnosť prispievajúca k riešeniu environmentálnych alebo sociálnych problémov.