Z pohľadu komunikácie nie je podstatné, či budujete značku v komerčnej alebo neziskovej sfére. Marketing je rovnako dôležitý všade, kde podporuje znalosť značky a dôležité témy konkrétneho subjektu či produktu. V Lige proti rakovine sa snažia pracovať dlhodobo na udržiavaní pozitívnej reputácie spojenej s dôverou pacientov a ich rodín, ktorí sa na nich obracajú, partnerov, ktorí s nimi spolupracujú a samotnom fundraisingu. Rovnako, ako na tom záleží komerčným firmám v zmysle zákazníkov, zamestnancov a partnerov.
“Zásadný rozdiel vnímam najmä v zdrojoch, možnostiach a know-how na budovanie značky, hoci tým nechcem povedať, že bez veľkých zdrojov nie je možné dostať značku do povedomia. A asi neskromne skonštatujem, že práve značka Liga proti rakovine je príkladom toho, ako je kontinuálnou a pozitívne vnímanou prácou, bez veľkých investícií do PR a marketingu, možné vybudovať značku i v slovenskom priestore,” hovorí Eva Kováčová, riaditeľka Ligy proti rakovine.
Komunikovať značku v neziskovom sektore je dnes dôležitejšie, ako kedykoľvek predtým. Bežní ľudia nie sú zorientovaní v pojmoch ako je MVO, neziskovka, mimovládka, mnohí dokážu podľahnúť súčasnému nelichotivému naratívu voči tretiemu sektoru, ktorý dnes valcuje verejný priestor. Drvivá väčšina ľudí nerozlišuje, respektíve nepozná činnosť neziskovej organizácie, nemá predstavu o financovaní tej-ktorej organizácie, ak to sama organizácie nekomunikuje.
“Ľudia netušia, že náš hlavný príjem je známa zbierka Deň narcisov, asignácia 2% dane z príjmu a individuálne dary fyzických či právnických osôb, ktoré týmto podporujú a oceňujú našu prácu.”
PR ligy proti rakovine je zamerané na poznateľnosť značky, pričom aktivity vždy spájajú s komunikáciou prezentujúcou verejno-prospešné posolstvo, službu, ktorú Liga proti rakovine ponúka. Takouto komunikáciou sledujú prímárne dva dôležité ciele – jednak vnímateľnosť značky a zároveň posunutie informácií pre ľudí, čo môžu od LPR dostať, v čom im vie pomôcť – či už sú to samotní onkologickí pacienti, či široká verejnosť. Všetky služby poskytujú bezplatne.
“Aby sa nám podarilo efektívne dostať tieto informácie medzi ľudí, potrebujeme silných partnerov. V Lige proti rakovine sme si vedomí toho, že ako neziskovka sme pre akúkoľvek marketingovú agentúru „stratoví“. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa snažili mnohé veci riešiť vo vlastnej réžii, prípadne sme využívali služby agentúr v rámci pro-bono modelu, pričom sme neplatili komerčné sumy, ale len nevyhnutné priame náklady na výrobu spotov či grafiky. Mimoriadne si preto vážime spoluprácu so všetkými agentúrami, s ktorými sme doteraz mali možnosť pracovať.
Dlhé roky sme vedeli, že ľudia vo Wiktor Leo Burnett robia mnohé skvelé kampane aj pre viaceré neziskové organizácie a to bol aj jeden z dôvodov, pre ktorý sme ich neoslovovali. Uvedomovali sme si kapacitné možnosti agentúr robiť prácu i pro bono. Niekedy však náhoda spôsobí, že želania sa splnia. Príjemné spoločenské stretnutie a preskočenie iskry spôsobilo, že sme našli odvahu osloviť Wiktor Leo Burnett na prvé pracovné stretnutie, ktoré potvrdilo obojstranný záujem o spoluprácu,” hovorí.
“Stretnutie s pani Kováčovou vnímame ako “osudové”. Už po prvých stretnutiach sme vnímali, že chémia funguje. Liga proti rakovine zastrešuje veľké množstvo projektov a aktivít - od prevencie, liečby, pomoci pacientom, rodinným príslušníkom aj pozostalým. Všetko tak dôležité a náročné témy - a ich práca si jednoducho zaslúži veľký obdiv. V dnešnej dobe sa nejakým spôsobom táto téma dotýka každého z nás, či už priamo alebo nepriamo. Ani ja nie som výnimkou. Len z mesta, z ktorého pochádzam a môjho priameho okolia toto ochorenie postihlo troch mladých ľudí, ktoré Slovensko pozná ako Traja mušketieri. Jeden z nich, kamarát a skvelý človek už svoj boj prehral, no zanechal silný odkaz. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo som vnútorne cítila, že sa táto spolupráca musí podariť. Vnímam to ako veľmi dôležitú tému. Ak vieme pomôcť k osvete, osloviť našou kreatívou ľudí, aby nezanedbávali preventívne prehliadky, alebo pomôcť tým, ktorých sa ochorenie už priamo týka, chceme priložiť pomocnú ruku,” hovorí Andrea Vozárová, Head Account Manager vo Wiktor Leo Burnett.
“Veríme, že so svojím know-how, dlhoročnými skúsenosťami (tiež na poli neziskoviek), profesionalitou, môže Wiktor Leo Burnett posunúť našu komunikáciu ešte výraznejšie v zmysle rozpoznateľnosti a jednoznačnej identifikovateľnosti značky. Vieme, že „core biznis“ Wiktorovcov je reklama, PR, komunikácia a marketing. Naopak, náš „core biznis“ je pomoc, poradenstvo, informácie na úplne inom poli, preto bude pre nás prínosom, keď nás odborníci na komunikáciu usmernia, keď nám poradia a zároveň z prvých stretnutí veríme, že vytvoríme tandem, v ktorom budeme spolu komunikovať ako partneri, ktorí sa navzájom počúvajú, akceptujú a dokážu navrhovať najlepšiu prezentáciu LPR v spoločnom konsenze a porozumení. Tešíme sa na túto spoluprácu,” dopĺňa šéfka neziskovky.
Prvými veľkými výzvami tejto spolupráce budú: odlaunchovanie nového projektu Onkofórum, následne Týždeň Ligy proti rakovine, v rámci ktorého bude prebiehať kreovanie komunikačnej kampane na vybranú tému, zjednotenie „corporate identity“ pre početné tlačové materiály a všetky výstupy, aby boli jednoznačne rozpoznateľné a identifikovateľné s LPR; a najväčšia výzva – kampaň ku asignácii 2% i ku Dňu narcisov pre budúci rok.