Piaty ročník prináša prekvapenie v podobe nového vizuálu s lokálnym príbehom, dva dni nabitého programu i kuratelovaný výber rečníčok a rečníkov z východných geografických dĺžok. Návštevníci sa tak môžu tešiť na 13 prezentácií v podaní umelcov, ilustrátorov, animátorov, produktových dizajnérov, ale aj rečníkov zo sveta gastronómie, scénografie či pohrebníctva.
Myšlienku prepájania autenticity, lokálnosti a biznisu sa organizátori tento rok naviac rozhodli premietnuť aj do podoby novej vizuálnej identity konferencie, ktorej inšpiráciou je výtvarná a remeselná tvorba pána Ľubomíra Ondovčíka z Trebišova. Písmomaliarstvo sa kedysi bežne učilo na učilištiach a v školách, dnes už však pre nástup digitalizácie patrí skôr k menej vídaným, no o to vzácnejším oborom. Pán Ondovčík sa tomuto krásnemu remeslu venuje neprestajne už takmer 50 rokov (od roku 1976 zamestnaný ako výtvarník Mestského kultúrneho strediska TV), vďaka čomu kultúrne dianie mesta Trebišov pravidelne ožíva ručne maľovanými pútačmi a reklamami na program. Za digitalizáciou písma stojí Samuel Čarnoký – dizajnér, typograf, profesor na miestnej univerzite a zároveň jeden z rečníkov druhého ročníka tejto konferencie.
Dôraz na dôležitosť lokálneho kontextu ako zdroja inšpirácie sa premieta aj do tohtoročného programu. Spolu 13 prezentácií odznie v podaní 14 rečníčok a rečníkov zo Slovenska, Česka, Poľska či dokonca Gruzínska i Litvy, ktorých mená a tvorba častokrát rezonuje aj za hranicami Európy. Prednášky v slovenskom, českom a anglickom jazyku sú už spravidla dopĺňané o krátky otázkový blok, počas ktorého majú návštevníci možnosť položiť prezentujúcim doplňujúce otázky priamo z publika. Samozrejmosťou ostáva aj možnosť simultánneho prekladu do slovenčiny a naopak. Nemenej dôležitou súčasťou podujatia je aj budovanie komunity a networking. Tie organizátori už pravidelne podporujú spoločnými raňajkami, obedom či večerným programom počas oboch dní konferencie.
V rozmanitom line-upe Eastern Design Conference 2024 sa medzi inými predstavia aj:
crafting plastics! studio (SK)
Vlasta Kubušová je produktová dizajnérka a spoluzakladateľka crafting plastics! studio (cp!s) – oceňovaného multidisciplinárneho dizajnérskeho štúdia, ktoré revolučne mení vlastnosti, estetiku a hodnoty biologických materiálov. Štúdio získalo mnohé medzinárodné ocenenia, vrátane Diploma Selection (2016) a Slovenskej Národnej Ceny za Dizajn, a ich projekty sú neustále prezentované na prestížnych miestach ako Victoria & Albert Museum London, London Design Museum a mnoho ďalších.
Holy Motors (GA)
Žijúc pod neustálym ohrozením vojny, poháňaní nekonečnými množstvami takmer nelegálneho domáceho alkoholu, vôľou tvoriť z mála veľa – to je osud Holy Motors, holistického dizajnového štúdia z Tbilisi v Gruzínsku, založeného Giorgim Avalianim, vyštudovaným politickým antropológom a bývalým bankárom a Nickom Kumbarim, profesionálnym kresliarom pravoslávnych ikon a bývalým gangsterom. Po dobytí svetoznámych pódií reklamy od Cannes po New York si títo tvoriví partneri vybrali svoje rodisko ako základňu, kde prepájajú tradíciu so zábavou pomocou elektrizujúceho grafického jazyka a excentrických reklamných nápadov. Časovanie nemohlo byť lepšie – rodisko vína, Jozefa Stalina, Bassiani a Demny, Gruzínsko vstupuje do fázy kultúrnej renesancie.
Kijek/Adamski (PL)
Toto skvelé duo sídliace vo Varšave, je známe predovšetkým pre svoje remeselné majstrovstvo, a to aj pri tvorbe animovaných a designovo zameraných projektov. Ich portfólio obsahuje spolupráce s renomovanými spoločnosťami ako BBC, Netflix, WWF, Facebook, Samsung, Big Think a ďalšie. Komerčne sú zastúpení spoločnosťou Strange Beast. Ich výnimočné výstupy získali uznania na prestížnych podujatiach ako D&AD, UK MVA a KTR, ako aj na mnohých filmových festivaloch celosvetovo.
Kristina Bartošová (SK)
Kristina Bartošová je slovenská grafická dizajnérka a art directorka momentálne sídliaca v NYC. Či už ide o identitu značky alebo dizajn tlačovín, pre jej prácu je charakteristická odvážna, často na mieru šitá typografia. Proces založený na rešerši a konceptualizácii vedie k výrazným, zdanlivo nenáročným vizuálnym výsledkom. Kristína je tiež spolutvoriteľkou tlačeného časopisu Gossamer, venovaného kultúre a životnému štýlu, a v súčasnosti pracuje v Base design.
Ambiente (CZ)
Ján Červenka (1992) vyštudoval žurnalistiku na Karlovej Univerzite v Prahe a (takmer) fotografiu na Sliezskej univerzite v Opave. Teraz však pracuje ako kreatívny riaditeľ marketingovej spoločnosti A+Manual, ktorá kompletne obsluhuje poprednú českú gastronomickú skupinu Ambiente, ktorá stojí za značkami ako Lokál, Naše mäso alebo Čester. Spoločne s Tomášom Karpíškom (zakladateľom Ambiente) a renomovanými českými grafikmi, fotografmi a ilustrátormi sa snažia vytvárať značky, ktoré si zachovajú svoju pravdivosť, autenticitu a energiu navždy, no nie možno navždy, ale na dlho.
Toto podujatie podporilo Mesto Košice.