Výročná správa Digital News Report, ktorú tento rok už trinástykrát vydáva Reuters Institute for Study of Journalism, mapovala aj tentoraz dianie v onlinovom svete a odhalila nové zistenia o prístupe k správam viac ako 95 000 používateľov a konzumentov online obsahu v 47 krajinách. Report sa zameriava na rastúci význam platforiem vo vzťahu k produkcii a spotrebe správ vrátane contentu na sociálnych médiách.
Poukazuje na meniace sa správanie spotrebiteľov aj vo vzťahu k rozmachu AI a vizuálnej tvorbe, ako aj ich ochotu za informácie platiť. Tohtoročný report vychádza v rozporuplnom čase, keď sa vo viacerých krajinách schyľuje k voľbám, pokračujú vojenské konflikty na Ukrajine či v Gaze, inflácia hrozí ďalším rastom, ekonomicky silné štáty pociťujú výrazné oslabenie a vo viacerých krajinách rastie tlak vlád, politikov či iných mocenských síl na spravodajské nezávislé médiá.
Práve v týchto časoch je pritom pretrvanie objektívnej a nezávislej žurnalistiky dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Prieskum ukázal, že globálne len 40 percent ľudí dôveruje médiám, pričom Slovensko je nízko pod týmto mediánom s 25 percentami. Práca médií sa však rozprestiera nielen na domovských weboch vydavateľstiev, ktoré navštevuje čoraz menej ľudí, ale aj na sociálnych sieťach, kde svoju pozornosť sústreďujú napríklad generácia Z či dokonca mileniáli oveľa častejšie.
Médiá tak stoja pred výzvou, ako zaujať publikum vecným spravodajstvom. Časť totiž cielene vyhľadáva a uprednostňuje v online priestore správy a politický obsah, ďalší používatelia online platforiem sa však sústreďujú na zábavnejšie pútavé formáty a informácie vyhľadávajú a konzumujú primárne na sociálnych sieťach, iní sa dokonca správam cielene vyhýbajú (globálne až 39 percent opýtaných).
Veľkou témou je aj AI, ktorú v...
Zostáva vám 85% na dočítanie.