Minulý rok sme spoločne vyhrali národné kolo Creative Expressu. Našou úlohou bolo za 24 hodín vypracovať zadanie pre klienta ZSSK. Súčasťou bola aj cesta vlakom z Bratislavy do Prahy a späť, pričom v Prahe sme sa mohli o našich prvotných ideách poradiť s členmi českého ADC.
Výhra nás veľmi potešila a to sme ani netušili, že súčasťou je aj medzinárodný workshop v Lisabone. Na ten sme sa vybrali koncom septembra a bola to teda poriadna jazda! Na začiatku sme si spolu s ďalšími 20 mladými kreatívcami z celej Európy vypočuli skvelé inšpiratívne prednášky od svetoznámych creative directorov.
Z myšlienok vyberáme:
- A thing worth doing is worth overdoing.
- Take it personally. Make it personal.
- Humor can save you some tears.
- If you’re stressed, take charge or a nap.
- Don’t trust the process. Trust the work.
- Assume everyone is a potential ally.
- ROL, not ROI (ROL = Return on Love).
- If you want to live in the Netherlands, you should’ve bought a house 20 years ago.
- Get distracted. Have fun.
No a potom prišiel čas na brief. Zadávateľom bola asociácia Creatives for Climate a ako názov napovedá, našou úlohou bolo vytvoriť kampaň, ktorá bude inšpirovať mladých kreatívcov, aby sa začali vzdelávať v oblasti greenwashingu.
Rozdelili nás na tímy po troch a každému tímu bol pridelený jeden mentor. Následne sme začali vymýšľať – na vypracovanie prezentácie sme mali cca deň a pol. Okrem základného školenia sme k briefu dostali aj toolkit, anti-greenwashing guide či špeciálne „pantonky“, ktoré predstavovali rôzne typy greenwashingu.
Všetky materiály si môžete zadarmo stiahnuť aj vy TU. Zistíte tak napríklad, čo to je greencrowding alebo greenlabeling. Okrem toho sa môžete k iniciatíve rovno pridať a spojiť sa s ďalšími tisíckami kreatívcov, ktorým záleží na planéte.
Čo je však dôležité, medzinárodné kolo Creative Expressu nebola súťaž. Bol to workshop, ktorého cieľom bol networking a vytvorenie nových kamarátstiev. Našou reálnou úlohou bolo nazbierať kontakty, navzájom sa inšpirovať a zistiť, ako sa na reklamu pozerajú v rôznych častiach Európy. Aj preto nás ako kreatívnu dvojičku rozdelili a každá z nás pracovala v inom tíme. Nebolo to ľahké, ale nakoniec to stálo za to. Za deň a pol vymýšľania vzniklo niekoľko skvelých nápadov, ktoré tímy odprezentovali porote v angličtine.
Celá akcia podľa nás dopadla na výbornú – okrem super feedbackov od poroty si naozaj odnášame aj nové kontakty. Obe veríme, že s niektorými mladými talentmi sa ešte v budúcnosti stretneme. S účastníkmi minulých ročníkov Creative Expressu sa totižto pravidelne stretávajú aj organizátori – napríklad ako porotcovia na svetových súťažiach.
To, že sa absolventom Creative Expressu vo svete naozaj darí, dokazujú aj naši lokálni kreatívci – Jaroslav Vígh, Matúš Kvas či Jakub Svetlík.
Creative Express vzniká vďaka podpore ADC*E a my sme sa naň vybrali vďaka úžasnej práci ADC Slovensko. Všetkým organizátorom by sme sa touto cestou a v mene celej mladej generácie chceli poďakovať!