Štvrtina slovenských firiem považuje externú komunikáciu aj za nástroj na zvýšenie predaja. Za prezentáciu samotnej značky až v 70 % prípadov zodpovedá maximálne jeden alebo dvaja ľudia. Od nich potom 23 % spoločností očakáva aj krízovú komunikáciu.
Prieskum skúmal komunikáciu slovenských značiek na vzorke takmer 400 respondentov, ktorí sa venujú komunikácii, od spoločností s menej ako 10 zamestnancami až po korporáty. Zameral sa predovšetkým na ich prístup k externej komunikácii. Spomínaný prieskum je vôbec prvým za posledné roky, ktorý vznikol na takejto širokej báze opýtaných.
Podpora predaja poráža dlhodobé budovanie vzťahov
Z prieskumu vyplýva, že najdôležitejším komunikačným cieľom firiem na Slovensku je aktívna podpora a budovanie povedomia o značke samotnej, a to v 39 % prípadoch. Pre 23 % firiem je dôležitá krízová komunikácia a o percento menej sa snaží zlepšiť reputáciu samotnej značky. Štvrtina slovenských firiem potom využíva externú komunikáciu ako priamy nástroj na zvýšenie predaja.
„V značnej miere sa v odpovediach objavovalo zameranie na krízovú komunikáciu a podporu predaja. Oba aspekty považujem za menej podstatné ciele efektívnej značky. Spoločnosti by sa mali prioritne sústrediť na dlhodobé budovanie vzťahov a vzbudzovanie emócií u zákazníkov. Tak sa verejnosť bude môcť so značkou lepšie stotožniť,” uviedol Ľubomír Šimášek, CEO Mediaboard Slovensko.
Externá komunikácia, externí dodávatelia
Prieskum sa zameral aj na to, ako externá komunikácia v slovenských firmách funguje. V 70 % sa o ňu stará jeden, v lepšom prípade dvaja ľudia. Viac ako päť ľudí rieši externú komunikáciu len v 8% prípadov. Vlastné komunikačné oddelenie má 90 % spoločností, ktoré sa zúčastnili prieskumu, a väčšia časť z nich rieši externú komunikáciu výhradne vlastnými silami.
Viac ako polovica firiem z prieskumu poskytuje silnú podporu externej komunikácii svojej značky. 63 % vrcholového manažmentu sa ohľadom nej stretáva aspoň raz týždenne. V jednej tretine prípadov sa potom komunikácia značky stáva súčasťou strategických rozhodnutí.
Prieskum potvrdil, že externá komunikácia si už vydobyla pevné miesto vo firemnej štruktúre. Najväčšou prekážkou dostatočnej efektivity kampaní tak zostáva zložitosť vyhodnotenia a interpretácie výsledkov merania v rámci firmy.
„Stále je na Slovensku množstvo spoločností, ktorým zlyháva koordinácia rozhodnutí naprieč oddeleniami. To znamená, že pri dôležitých rozhodnutiach nie sú prítomní všetci, ktorých sa dané záležitosti a agenda týkajú. Platí to aj pre komunikáciu. Mnoho expertov totiž tvrdí, že externá komunikácia značiek by mala byť súčasťou najvyššieho vedenia. A to nielen v zmysle účasti na poradách. Vedenie by malo vnímať jej význam, malo by sa zapájať a prijať komunikáciu za svoju súčasť,” opisuje Šimášek.