Oficiálne peoplemetrové dáta, ktoré boli prvýkrát zverejnené na Slovensku, oslavujú dvadsať rokov. Čo všetko sa za ten čas zmenilo?
VF: Peopemetrové meranie je obrovský proces, na ktorom obe strany museli intenzívne participovať. Peoplemetrové meranie, ktoré bolo spustené v roku 2004, je úplne iné ako dnes.
AV: Spomeniem pár míľnikov. V roku 2011 prišla digitalizácia vysielania, čo vyžadovalo úplnú zmenu technológie a zisťovania toho, čo sa vlastne sleduje v obsahu. Dovtedy sa napríklad meral televízny signál, teraz už využívame technológiu, ktorú voláme audio-matching. To znamená, že sme do peoplemetra museli doinštalovať taký segment, ktorý meral zvukovú stopu. To bola veľká zmena, ktorou sme reagovali na technológiu vysielania. Audio-matching je pomerne presný na to, aby sme vedeli zistiť, čo, kedy a na akej stanici ľudia pozerali, kam prepínali. Zvyšoval sa aj panel domácností na 1 200, priebežne sme sledovali možnosti rozširovania merania o sledovanie cez internet, ktoré prebieha kontinuálne aj v súčasnosti.
VF: Postupne sme tiež rozšírili meranie odloženej sledovanosti, takzvaný time-shift. To je taká novinka. Povedal by som, že pri uvedení na trh sme už len dobiehali vlak, pretože v iných krajinách to už dávno fungovalo. Time-shift sme sledovali niekoľko rokov, dáta sa však nezverejňovali. Išlo o to, aby metodologická komisia videla vývoj a vyhodnotila, či je to relevantné pre náš trh. Ale v momente, keď sme videli, že dosahujeme dôsledne merateľné hodnoty, začali sme time-shiftom nulového dňa, následne sme pripojili tri dni a skončilo sa to na tom, že time-shift je sedem dní. Takže vieme merať odloženú sledovanosť za sedem dní. To znamená, že vieme, ktorý program ste si pozreli za tých sedem dní od live vysielania, a vieme to doplniť do štatistík pre klienta.
Na začiatku, ešte pred štartom peoplemetrového merania, musela byť dohoda najdôležitejších hráčov, že takéto meranie treba robiť. Ako to bolo?
Zostáva vám 88% na dočítanie.