StoryEditor

Peoplemetre oslavujú dvadsať rokov. Potvrdzujú, že Slováci sú stále televízny národ

12.12.2024, 09:54
  •  Vladimír Fatika, výkonný riaditeľ PMT a Andrej Vallo, managing director Kantar Slovakia hovoria o vývoji peoplemetrového vysielania. 
  • Prostredníctvom peoplemetrov už 20 rokov tvoríme menu na televíznom trhu, ktoré sa obchoduje, musí byť validné, jasné, musí odrážať realitu trhu, do ktorej si nemôžeme dovoliť zasahovať v zmysle preferovania nejakého subjektu.
  • Zhodujú sa na tom ľudia, ktorí stoja za uvedením peoplemetrov na slovenský trh. 
  • Aké boli začiatky peoplemetrov na Slovensku? 
  • Koľko domácností sa aktuálne zapája do merania? Začne sa už čoskoro aj meranie online videí a počúvanosti? 
  • Prečítajte si rozhovor o minulosti, súčasnostia a budúcnosti merania sledovanosti elektronických médií na Slovensku. 

Oficiálne peoplemetrové dáta, ktoré boli prvýkrát zverejnené na Slovensku, oslavujú dvadsať rokov. Čo všetko sa za ten čas zmenilo?

VF: Peopemetrové meranie je obrovský proces, na ktorom obe strany museli intenzívne participovať. Peoplemetrové meranie, ktoré bolo spustené v roku 2004, je úplne iné ako dnes.

AV: Spomeniem pár míľnikov. V roku 2011 prišla digitalizácia vysielania, čo vyžadovalo úplnú zmenu technológie a zisťovania toho, čo sa vlastne sleduje v obsahu. Dovtedy sa napríklad meral televízny signál, teraz už využívame technológiu, ktorú voláme audio-matching. To znamená, že sme do peoplemetra museli doinštalovať taký segment, ktorý meral zvukovú stopu. To bola veľká zmena, ktorou sme reagovali na technológiu vysielania. Audio-matching je pomerne presný na to, aby sme vedeli zistiť, čo, kedy a na akej stanici ľudia pozerali, kam prepínali. Zvyšoval sa aj panel domácností na 1 200, priebežne sme sledovali možnosti rozširovania merania o sledovanie cez internet, ktoré prebieha kontinuálne aj v súčasnosti.

VF: Postupne sme tiež rozšírili meranie odloženej sledovanosti, takzvaný time-shift. To je taká novinka. Povedal by som, že pri uvedení na trh sme už len dobiehali vlak, pretože v iných krajinách to už dávno fungovalo. Time-shift sme sledovali niekoľko rokov, dáta sa však nezverejňovali. Išlo o to, aby metodologická komisia videla vývoj a vyhodnotila, či je to relevantné pre náš trh. Ale v momente, keď sme videli, že dosahujeme dôsledne merateľné hodnoty, začali sme time-shiftom nulového dňa, následne sme pripojili tri dni a skončilo sa to na tom, že time-shift je sedem dní. Takže vieme merať odloženú sledovanosť za sedem dní. To znamená, že vieme, ktorý program ste si pozreli za tých sedem dní od live vysielania, a vieme to doplniť do štatistík pre klienta.

Na začiatku, ešte pred štartom peoplemetrového merania, musela byť dohoda najdôležitejších hráčov, že takéto meranie treba robiť. Ako to bolo?

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 88% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2025 13:45