StoryEditor

Peoplemetre oslavujú dvadsať rokov. Potvrdzujú, že Slováci sú stále televízny národ

12.12.2024, 09:54
  •  Vladimír Fatika, výkonný riaditeľ PMT a Andrej Vallo, managing director Kantar Slovakia hovoria o vývoji peoplemetrového vysielania. 
  • Prostredníctvom peoplemetrov už 20 rokov tvoríme menu na televíznom trhu, ktoré sa obchoduje, musí byť validné, jasné, musí odrážať realitu trhu, do ktorej si nemôžeme dovoliť zasahovať v zmysle preferovania nejakého subjektu.
  • Zhodujú sa na tom ľudia, ktorí stoja za uvedením peoplemetrov na slovenský trh. 
  • Aké boli začiatky peoplemetrov na Slovensku? 
  • Koľko domácností sa aktuálne zapája do merania? Začne sa už čoskoro aj meranie online videí a počúvanosti? 
  • Prečítajte si rozhovor o minulosti, súčasnostia a budúcnosti merania sledovanosti elektronických médií na Slovensku. 

Oficiálne peoplemetrové dáta, ktoré boli prvýkrát zverejnené na Slovensku, oslavujú dvadsať rokov. Čo všetko sa za ten čas zmenilo?

VF: Peopemetrové meranie je obrovský proces, na ktorom obe strany museli intenzívne participovať. Peoplemetrové meranie, ktoré bolo spustené v roku 2004, je úplne iné ako dnes.

AV: Spomeniem pár míľnikov. V roku 2011 prišla digitalizácia vysielania, čo vyžadovalo úplnú zmenu technológie a zisťovania toho, čo sa vlastne sleduje v obsahu. Dovtedy sa napríklad meral televízny signál, teraz už využívame technológiu, ktorú voláme audio-matching. To znamená, že sme do peoplemetra museli doinštalovať taký segment, ktorý meral zvukovú stopu. To bola veľká zmena, ktorou sme reagovali na technológiu vysielania. Audio-matching je pomerne presný na to, aby sme vedeli zistiť, čo, kedy a na akej stanici ľudia pozerali, kam prepínali. Zvyšoval sa aj panel domácností na 1 200, priebežne sme sledovali možnosti rozširovania merania o sledovanie cez internet, ktoré prebieha kontinuálne aj v súčasnosti.

VF: Postupne sme tiež rozšírili meranie odloženej sledovanosti, takzvaný time-shift. To je taká novinka. Povedal by som, že pri uvedení na trh sme už len dobiehali vlak, pretože v iných krajinách to už dávno fungovalo. Time-shift sme sledovali niekoľko rokov, dáta sa však nezverejňovali. Išlo o to, aby metodologická komisia videla vývoj a vyhodnotila, či je to relevantné pre náš trh. Ale v momente, keď sme videli, že dosahujeme dôsledne merateľné hodnoty, začali sme time-shiftom nulového dňa, následne sme pripojili tri dni a skončilo sa to na tom, že time-shift je sedem dní. Takže vieme merať odloženú sledovanosť za sedem dní. To znamená, že vieme, ktorý program ste si pozreli za tých sedem dní od live vysielania, a vieme to doplniť do štatistík pre klienta.

Na začiatku, ešte pred štartom peoplemetrového merania, musela byť dohoda najdôležitejších hráčov, že takéto meranie treba robiť. Ako to bolo?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 88% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2024 00:02