Svedčí o tom aj projekt výrobcu papiera Arctic Paper v podobe diára MUNKEN a jeho dlhodobej spolupráce na vývoji diára s kreatívnymi inštitúciami a školami dizajnu v Európe. Týmto projektom prináša dizajnérom vzájomnú interakciu a inšpiráciu naprieč krajinami, mladým talentom zas možnosť realizovať svoju víziu zdanlivo jednoduchého zadania - vytvoriť diár podľa predstáv komunity kreatívcov.
Jedinečný diár je už tradične dlho očakávaným artiklom medzi dizajnérmi i marketérmi, takmer ako vyhlásenie farby roka PANTONE. Zároveň je prestížnou záležitosťou a reklamou pre konkrétnu školu dizajnu. Diár 2025 s názvom "Kalendár ako sa vám páči" bol navrhnutý dvoma študentmi z Burg Giebichenstein Univerzity umenia a dizajnu v Halle z Nemecka, a jeho hravý dizajn a farby sú príjemným odkazom na 90. roky.
Ďalšie vydanie diára MUNKEN je tu a prináša opäť harmóniu inšpirácie, synergie, funkčnosti a pohľadu mladých začínajúcich dizajnérov na zdanlivo jednoduché zadanie. Diár je totiž súčasťou spolupráce, ktorá prebieha už takmer 20 rokov medzi Arctic Paper a kreatívnymi inštitúciami a školami dizajnu v celej Európe.
Cieľom je podporovať budúcich dizajnérov a umeleckých riaditeľov, umožniť im nahliadnuť do sveta papiera a jeho potenciálu, ako aj produkčných možností a limitov technológie tlače. Cieľom je taktiež konfrontovať komunitu kreatívcov naprieč krajinami, v ktorých je ikonický papier MUNKEN dostupný.
„Spolupráca s mladými kreatívcami z celého sveta nám dáva neuveriteľnú príležitosť inšpirovať sa zvedavosťou a novými pohľadmi nastupujúcej generácie, a my na oplátku poskytujeme študentom vedomosti o vlastnostiach a funkciách rôznych druhov papiera, ako aj o ich výhodách v komunikácii a dizajne. Zároveň dostanú šancu vytvoriť skutočný tlačový materiál, ktorý bude distribuovaný grafickým dizajnérom v celej Európe,“ hovorí Erik Bakkelund zo spoločnosti Arctic Paper.
Mladí tvorcovia, ktorí stoja za hravým diárom 2025 „Kalendár, ako sa vám páči“, inšpirovaným 90. rokmi, sú Moritz Osterwold a Gregor Simon, študenti Univerzity umenia a dizajnu Burg Giebichenstein v nemeckom Halle.
„Hoci sa dnes väčšina ľudí spolieha na digitálne kalendáre, mnohí stále oceňujú fyzický papierový diár, v neposlednom rade aj hmatový zážitok zo skicára z jemného papiera. Prázdna stránka vytvára pocit slobody,“ tvrdia dizajnéri Moritz Osterwold a Gregor Simon. Napriek tomu, že je diár vyrobený z papiera, má rovnakú flexibilitu ako diár digitálny, ale s oveľa väčšími kreatívnymi možnosťami. Dizajnom diára chcú užívateľom umožniť používať ho spôsobom, ktorý najlepšie vyhovuje ich životu.
„Niekedy môže rušný deň vyžadovať desať strán na aktivity a stretnutia, zatiaľ čo celý týždeň sa môže zmestiť len na jednu stranu. V našej verzii diára nemusí zostať žiadna strana prázdna, dokonca ani keď ste na dovolenke alebo počas voľných dní,“ vysvetľujú dizajnéri.
Dizajnový papier MUNKEN predstavuje v komunite dizajnérov ikonickú značku papiera a symbol škandinávskej kvality a prémiovosti. Obľúbeným sa stal najmä v knižnom dizajne, no vďaka eko certifikátom taktiež vo vizuálnej komunikácii mnohých korporátnych značiek. Jeho distribúciu na Slovensku zabezpečuje exkluzívne spoločnosť Europapier Slovensko, ktorá je viac ako len distribútor papiera, tlačových farieb, či obalových materiálov a hygieny.
„V biznise sa snažíme byť nie len stabilným partnerom, ale prinášať zákazníkom aj komplexné riešenia a najmä pridanú hodnotu. V rámci komunity dizajnérov a marketérov okrem rôznych edukačných aktivít a workshopov je to aj distribúcia spomínaného diára MUNKEN. Už tradične koncom roka dostávame množstvo dopytov, kedy bude diár k dispozícii,“ uviedla Zuzana Jakubíková, produktová špecialistka divízie dizajnových papierov spoločnosti Europapier Slovensko.