Hneď v úvode článku máme pre vás darček. Keďže Stratégie oslavujú 30 rokov, zaslúžite si ako naši čitatelia odmenu. 30% zľavu z digitálneho predplatného. Získate ju na tomto odkaze
Keď v novembri 1994 vyšlo prvé vydanie Stratégií, na Slovensku sa dala sledovať jedine STV, neexistovali mobilné telefóny a podnikatelia nosili červené saká a biele ponožky. Toto bola prvá veta editoriálu šéfredaktora Stratégií Martina Mazaga v čase, keď časopis oslavoval 10 rokov. Odvtedy sa zmenilo veľa. Martin je uznávaným PR expertom, Stratégie prešli pod iné vydavateľstvo a marketing sa posunul míľovými krokmi. Kým prvé čísla monitorovali hlavne svet printových médií či OOH reklamy, dnes píšeme prioritne o digitálnom svete.
Ako vznikli Stratégie
Bolo to v roku 1994. Palo Hapák a Eliška Borovská priniesli časopis zo susedného Česka. V tom čase to bol jeden z prvých B2B vydavateľských projektov. Českú Strategie založil o rok skôr Jiří Matouš, ktorý už predtým viedol menšie odborné vydavateľstvo vo Francúzsku, kde žil. Prvou šéfredaktorkou Stratégií sa stala Andrea Cocherová. Áno, presne tá istá Andrea, ktorá o pár rokov neskôr riadila jednu z najväčších značiek na našom trhu – Orange.
„Bolo to moje prvé zamestnanie, ktorému som sa venovala s absolútnym nasadením a rozhodne by som nemenila. Takmer všetky moje spomienky na toto obdobie sa u mňa automaticky spájajú s nostalgickým úsmevom. Určite najväčšou výzvou bolo zostaviť redakciu, pretože nájsť v roku 1994 novinárov so znalosťami marketingovej komunikácie bolo takmer nemožné,“ spomínala si po rokoch Cocherová na stránkach časopisu.
Mimochodom, výzva zostaviť kvalitnú redakciu zostala aktuálna počas celých desaťročí. Rovnako aj ďalšie spomienky prvej šéfredaktorky: „Veľmi nám pomáhal entuziazmus a pomoc ľudí pôsobiacich v reklamnom biznise, pretože si dobre uvedomovali, že je to ich časopis.“ Martin Mazag si na svoje začiatky spomína takto: „Opýtali sa ma, či by som nechcel písať o signmakingu. Reklama bola už vtedy atraktívnou témou, ale fascinovala ma aj nesmierna energia týchto ľudí, ktorí potom mnohokrát dokázali svoju intuíciu pre správne rozhodnutia a svoje schopnosti ich uskutočniť. Preto som rád, že som túto ponuku vtedy prijal. Azda už môžem priznať, že som vtedy vôbec netušil, čo slovo signmaking vlastne znamená....“
Hapák s Borovskou
Palo Hapák sa v tom čase venoval tvorbe grafických počítačových systémov v geografii. Postupne pochopil, že graficky sa nemusia stvárňovať len mapy, ale aj nápisy a texty v reklamnej propagácii. „A to boli počiatky reklamného biznisu.“ Len aby sme zasadili jeho vyjadrenia do doby, keď zazneli.
Okolo roku 1994 sa za reklamu považovali hlavne farebné fólie, nálepky potlačené sieťotlačou či pomaľované električky. Hapák s Borovskou už v roku 1993 vydali Almanach reklamy. V tom čase sa stretli so spomínaným Jirkom Matoušom, ktorý už mal založené české Strategie. Jeho ponuke preniesť časopis na Slovensko sa nebránili. „A tak v novembri 1994 vyšlo nulté číslo Stratégie na Slovensku,“ spomína si Hapák. „Riadili sme sa známym večným marketingovým pravidlom číslo jeden, a to, že je lepšie byť prvým ako druhým a lepším. Ďalšie pravidlo hovorí, že pokiaľ je určitá kategória obsadená, je potrebné si vytvoriť novú,“ hovorila Eliška Borovská.
„Keď sa retrospektívne dívam na naše projekty, vychádza mi, že sme boli prví, dokonca aj lepší ako druhí, a k tomu sme ešte vytvorili nové kategórie. Boli sme jednoducho na správnom mieste v správnej chvíli v čase, keď sa slovenský reklamný trh začal osamostatňovať a dynamizovať, a keď každá informácia bola veľmi cenená.“
Aká to bola doba?
Keby ste sa dnes začítali do prvých čísel Stratégií, našli by ste tam rôzne zaujímavé témy a ľudí. Niektorí vydržali v brandži dodnes, niektorí sú už dávno v inom segmente. Vznikla Asociácia vonkajšej reklamy, Rada pre reklamu, Václav Mika bol už v tom čase riaditeľom PSMA (Prvá mediálna agentúra), ktorá bola výhradným predajcom reklamného priestoru pre Slovenský rozhlas. V 1994 z laty vznikol klinec, a súťaž už vtedy oceňovala najlepšiu reklamu, ktorá vznikla na Slovensku. 21. marca 1995 získala licenciu na vysielanie na treťom televíznom okruhu spoločnosť Markíza Slovakia.
A o pár týždňov neskôr sa k existujúcim televíznym staniciam pridala konkurencia v podobe VTV cable tv. Aby toho nebolo málo, vznikla agentúra Donar, ktorú založili bývalí zamestnanci Davay a Soreta a jej riaditeľom bol kto iný ako Fedor Flašík. Slovenská reklama začala bodovať v zahraničí. A to konkrétne v slovinskej Portoroži, kde vznikol medzinárodný festival reklamy Golden Drum.
V roku 1995 si cenu Zlaté paličky v Portoroži vybojovala agentúra Soria & Grey s bilbordom Nezabudni. Agentúra s najdlhším názvom na svete – Wiktor nás požiadal, aby sme boli jeho priatelia, spoločnosť s ručením obmedzeným – podpísala afiliačnú dohodu s medzinárodnou sieťou Leo Burnett Worldwide a zmenila si názov na Wiktor/Leo Burnett. Vladimír Vokál bol riaditeľom mediálnej agentúry Unimedia a Marian Timoracký už v tom čase pracoval pre MARK/BBDO v Bratislave. Fun rádiu šéfoval Peter Abrahám a Sme pod vedením Alexeja Fulmeka oslavovalo druhé narodeniny.
Personálne aj vydavateľské zmeny
Martin Mazag v roku 2011 odišiel z časopisu a založil si vlastnú PR agentúru PRime. Stalo sa to presne rok po tom, čo Stratégie zmenili vydavateľa (to sa stalo v histórii časopisu viackrát). Vydavateľstvo Sanoma magazines Slovakia vtedy kúpil vydavateľ Hospodárskych novín Ecopress. Nový majiteľ si na šéfredaktorský post dosadil Daniela Köppla, ktorý prišiel z materského českého vydavateľstva Economia.
V tom čase prešli Stratégie zásadným redizajnom a zmenou layoutu. V roku 2014 pár mesiacov viedla Stratégie Miroslava Klempová (dnes PR manažérka JOJ Group). V Ecopresse však prebiehali viaceré zásadné zmeny na úrovni majiteľov. Koncom roka sa novou šéfredaktorkou stala Petra Ševčíková. ECOPRESS, vydavateľ Hospodárskych novín a ďalších desiatok titulov, sa na začiatku roku 2015 premenoval na Mafra Slovakia. Petra viedla Stratégie do roku 2022, keď sa rozhodla zmeniť svoje pôsobisko.
Nie je to len časopis
Pevnou súčasťou marketingového Slovenska boli aj Stratégie. K hlavnému časopisu postupne pribúdali špecializované prílohy a ročenky. Už v prvom roku začali Stratégie organizovať prvé nevydavateľské aktivity v podobe Okrúhlych stolov, neskôr pribudla séria odborných seminárov pod značkou Stratégie Connecting. Pravidelne mesiac čo mesiac sa už dlhé roky v redakcii organizujú Hodnotenia reklám. A čerešničkou na torte býva odovzdanie ceny pre Agentúru roka. Tú Stratégie vyhlásili prvý raz v roku 1999 a jej hodnota v biznise neustále rastie.
Samozrejmosťou je, že Stratégie museli ísť vždy s dobou, a aj to robili. Web stratégie.sk je pevnou súčasťou informovania o novinkách v marketingu a médiách. Drobné vzdelávacie aktivity sa postupne spojili do jednej veľkej konferencie. LOTE (Living on the edge) sa stala špeciálnym miestom, ktoré hostilo slovenských, českých aj medzinárodných spíkrov a publikum. Posledné roky funguje pod názvom STRATEGIE FORUM. Konferencii sme dali dve pódiá – marketingové aj mediálne – a v jednom ročníku sme fungovali aj na treťom – digitálnom. Samozrejmosťou sa stali obľúbené videorozhovory, ktoré sme preniesli aj na podcastové platformy.
Petra NovotnáDirector of Brand, Communications and CEX
Telekom
Stratégie sú printový titul, ktorí si ľudia radi kupujú. Chcete ho mať vo fyzickej podobe a kedykoľvek sa vrátiť k niektorému článku. Prvý raz som sa so Stratégiami stretla asi v roku 2010. Stále sú rešpektované celou brandžou. Mám rada inšpiráciu, príbehy, rozhovory. Rada si čítam, ako iní ľudia pristupujú k riešeniu problémov, mám rada osobné príbehy.
Jaro VíghCreative Director
MUW Saatchi & Saatchi
Prvýkrát som Stratégie chytil do ruky v roku 2014, keď som nastúpil do reklamnej agentúry. Priznám sa, že ich otváram z opačnej strany. Vždy si najskôr pozriem poslednú dvojstranu – Hodnotenie reklamy. Stratégie podporujú súťaživosť, ktorá nás v zdravej miere motivuje k lepším výkonom, k lepším, efektívnejším kampaniam. Je to veľmi dôležitá rola, ktorú zohrávate. Bol by som rád, keby ste väčší priestor dali produkčnej stránke marketingu.
Simona Bubánovámarketingová konzultantka
Plugin
Začiatky Stratégií si veľmi dobre pamätám. Keď som založila firmu Creative Department, tak som bola veľmi aktívny tvorca, často som hovorila o komunite, hodnotení, Zlatom klinci, zakladala som ADC a bola som aj v Dozornej rade Stratégií. Pre brandžu je časopis stále dôležitý, bol pre nás vždy pevným bodom, vďaka ktorému sme otáčali vesmír. Bolo to médium, ktoré malo omnoho väčší výtlak a rešpekt.
Alexander SmikCEO
applepie
So Stratégiami som sa stretol asi pred 22 rokmi, keď som začínal v reklame, a odvtedy ich registrujem. Najradšej čítam, samozrejme, rozhovory, ktoré idú do hĺbky, mám rád aj prehľad udalostí, ktoré sa stali v priebehu uplynulého mesiaca. A naozaj rád si pozerám hodnotenia s názormi porotcov. Želám všetkým čitateľom, aby zažili Stratégie v takom pozitívnom svetle ako ja.
Martin PoradaCEO
2CREATE
Stratégie vnímam dlhodobo ako základný zdroj aktuálnych informácií pre komunitu profesionálov z oblasti marketingu. Veľmi oceňujem nepopierateľnú snahu prinášať kvalitný relevantný obsah, ktorý pomáha marketérom lepšie pochopiť súvislosti, trendy a výzvy trhu. Stratégie sú médiom, ktoré vytvára priestor na zdieľanie skúseností, čím podporujú celú marketingovú komunitu a posúvajú náš trh vpred. Veľmi pozitívne vnímam schopnosť prispôsobovať sa dynamickému vývoju nášho trhu práve vďaka veľmi aktívnej spolupráci so subjektami na trhu. Privítal by som rozšírenie (nie nahradenie:) o rýchle ankety, prieskumy, názory na aktuálnu tému s následným prezentovaním výsledku v duchu: „Čo si myslí trh“ bez rozpisovania názoru konkrétnych respondentov. Výsledky môžu pritom dostavať predplatitelia ako špeciálny content s pridanou hodnotou. Samozrejme si to žiada aj technické vyriešenie pre takéto ankety, ale to nepovažujem za prekážku. Niekedy mám pocit, že názory, ktoré prezentujú niektorí kolegovia sú výrazne odlišné ako tie „na štyri oči“, pričom som presvedčený o tom, že sa treba snažiť prezentovať čo najviac skutočné názory bez limitov vytváraných skrz potrebu nekonfliktného selfproma. Veľa sa hovorí o atraktivite našej branže pre novú generáciu a veľmi skreslenom vnímaní reality práce v marketingu študentami. Možno je na zamyslenie špecializovaná rubrika, prepojenie praxe a škôl. Zaujímalo by ma širšie spracovanie odborných zdrojov zo zahraničia v snahe neustále sa konfrontovať nielen v témach, ktoré majú aktuálne svoj hype. Stratégiám želám, aby nikdy nezaspali na vavrínoch a aby sa vedeli minimálne tak ako doteraz adaptovať na výzvy, ktoré prináša extrémne dynamicky sa meniaci trh marketingu. Želám celému tímu, ktorý denne nastavuje zrkadlo našim egám v branži, aby dokázal aj naďalej spájať a nie rozdeľovať a posúvať nás všetkých stále vpred.
Rasťo BahurinskýCEO
This is locco
Stratégie sú jednoznačne kľúčové médium, venujúce sa komunikačnej sfére. Neviem popravde, aký je jeho zásah, počty predaných kusov a čitateľnosť. Každopádne ale vnímam Stratégie ako veľmi dôležitého partnera komunikačných agentúr, ako aj zadávateľov a majú nespornú zásluhu na tom, ako je vnímaný marketing na Slovensku. Ja osobne uprednostňujem podrobnejšie rozhovory, či už s ľuďmi z konkurenčných agentúr, alebo zo strany zadávateľov. Umožňuje mi to získať možno iný pohľad na veci, ktoré máme s viacerými spoločné. Zároveň by som očakával možno výraznejšie zapojenie takto silného komunikačného partnera aj do riešenia problémov, ktoré ako komunikačný trh máme. Dávať väčší priestor na diskutovanie o problémoch a dávať priestor na ich riešenie. Či už je to téma férového tendra, ekonomická stabilita odvetvia, talenty a tak ďalej. Želám vám asi to najdôležitejšie. A teda nech ma stále viac a viac čitateľov. Tém bude vždy určite dosť, takže najpodstatnejšie je, nech stále rastie počet čitateľov a poslucháčov. A teda samozrejme želám do ďalších rokov aj dostatok energie a motivácie.
Marta CesnakováCorporate Communication Lead & hovorkyňa
Slovenská sporiteľňa
Moje prvé Stratégie som si objednala presne pred 20-rokmi, ešte na výške, keďže mali študentské predplatné. Nosila som vtedy so sebou do školy každé číslo, cítila som sa vďaka tomu ako veľká marketérka, takže to vtedy bola pre mňa aj tak trochu statusová záležitosť a vlastne aj zdroj mnohých seminárok. Takže, rada by som Stratégiám zaželala, aby boli aj ďalšie desaťročia pre malých aj veľkých marketérov skvelou inšpiráciou, dávali priestor dobrým kampaniam, a možno aj trochu spájali ľudí v brandži.
Róbert Slovákmajiteľ/kreatívny riaditeľ
Slovák & Friends
Želám Stratégiám, aby dokázali byť na tepe dňa. Aby dokázali žiť, posúvať, inovovať sa tak rýchlo, ako sa posúva naša brandža. Verím, že Stratégie budú o 30 rokov presne tam, kde bude celá brandža.