Andrej Kajan, vniesol do programátorskej firmy kreatívu.
StoryEditor

Andrej Kajan z ui42: Nie je ťažké vyhrať Digital Pie s jedným či dvomi klientmi

16.04.2025, 13:56
  • Najstaršia digitálna agentúra na Slovensku ui42 oslavuje 28 rokov.
  • Čo začalo ako programovacia firma, je dnes lídrom v celostnom digitálnom prístupe k potrebám klientov a vývoju AI a e-commerce produktov.
  • O tom, ako ich plány a aktivity presahujú obmedzené a konkurenciou prehustené hranice Slovenska, sme sa rozprávali s Andrejom Kajanom, CEO ui42.

Ako agentúra oslavujete tento rok 28 rokov, a tak vás možno považovať aj za najstaršiu digitálnu agentúru na Slovensku. Je to nejakým spôsobom zaväzujúce?

Keď robíte niečo 28 rokov v digitáli, je to akoby ste vykonávali nejaké bežné povolanie 100 rokov, pretože tak rýchlo sa v tomto segmente všetko mení. V čase, keď sme začínali, bol Google ešte v plienkach. Aj preto máme pocit, že sa od nás očakáva, že vieme, čo robíme a to, čo hovoríme, má svoju váhu. Tam cítime určitý záväzok voči našej značke aj klientom. No snažíme sa nebrať sa až tak vážne.

Prvý digitál bol najmä o programovaní webov. Bolo to tak aj v prípade ui42?

Dlhé roky bolo základným mindsetom uička programovanie. Robili sa weby, ktoré vyzerali ako rozpixelované komiksy, čo sa dnes zdá až smiešne. Historicky stačilo zavesiť na web nejakú stránku, ktorá nemusela mať ani špeciálnu funkcionalitu. Stačilo, aby bola prezentačná. To, čo kedysi bolo postačujúce, je s dneškom neporovnateľné. Dnes je to o komplexných stratégiách, dizajne, marketingu, kampaniach, analyzovaní, personalizácii, integrácii AI.

Kde sa nachádzate dnes z hľadiska pozície na trhu?

Rád by som povedal, že patríme k absolútnej špičke v digitálnom svete. Avšak, buďme úprimní, konkurencia je obrovská a často sa stáva, že všetci sa prezentujú ako tí najlepší. Sme tu dlho a vo viacerých oblastiach, ako sú vývoj, programovanie či UX, sme naozaj dobrí. Do popredia nás dáva fakt, že to všetko vieme skĺbiť. Pracuje u nás množstvo matfyzákov, ktorí pracujú s číslami a myslia technokraticky. No vieme ich prepojiť s grafikom a marketérmi a nakombinovať aktivity ľudsky a do jednotného celku. Chceme mať core kompetencie in-house a outsourcovať čo najmenej. V tomto sme možno aj ten líder a unikát na trhu. Snažíme sa robiť full service v digitáli, nevenujeme sa offline reklame, printu, bilbordom. Zameriavame sa na to, čo chceme, vieme a čo nás baví.

Čo považujete za najväčšie úspechy a „kariérne“ zlomy agentúry?

Chalani z ui42 sa preslávili vďaka inovatívnemu nápadu. Vymysleli, naprogramovali a úspešne predali portál Profesia.sk, čo bol v tom čase jeden z najväčších predajov na slovenskom internete. Následne sme úspešne naprogramovali stovky e-shopov, ktoré pôsobia na globálnej úrovni a ui42 sa stala jednou z prvých agentúr, ktoré sa venovali UX. Dôležitým krokom bolo zavedenie online marketingu ako samostatného oddelenia a aktuálne je pre nás zásadným momentom upevnenie pozície lídra v oblasti umelej inteligencie, a tvorba vlastných digitálnych a AI produktov.

Ako u vás vznikajú projekty?

Klienti majú určité požiadavky a možnosťou býva komerčné riešenie, ktoré však pre nich môže byť drahé alebo nevyhovujúce. V takom prípade sa pre nich snažíme vytvoriť produkty na mieru. Jeden z hlavných produktov, AI Recommender, sme vyvíjali v spolupráci so značkou Dedoles. Uvedomili sme si, že má potenciál a začali sme ho ponúkať aj menším e-shopom, až sa ukázala jeho funkčnosť a vznikol z toho reálny produkt.

Je novým trendom, že agentúry budú klientom vyvíjať digitálne riešenia a produkty na mieru?

Dnes už ku všetkému potrebujete mať unikátny prístup a riešenie a v tomto sme silní – robiť veci na mieru podľa potrieb klienta. Umelá inteligencia zefektívnila veľmi veľa vecí a odbremení vás od množstva drobných a repetitívnych úloh. Preto je potrebné sa zamýšľať nad tým, ako sa odlíšiť a zaujať.

Čo z digitálu požadujú dnes klienti najviac?

Najčastejšou požiadavkou je naprogramovanie nového webu, čo najlepšie pozície na Googli, ziskové kampane. Chodia za nami s veľmi konkrétnymi požiadavkami. Veľké subjekty ako železnice či banky, štátne inštitúcie, často prichádzajú za konkrétnym prístupom k nastaveniam UX riešení.

Čo je ten základný balík, ktorý by mal tvoriť digitálnu identitu značky?

Kedysi, keď sme začínali, stačilo mať vlastnú webovú stránku. Dnes je to komplexné: dobré CMS, web, sociálne siete, online kampane, dobrý SEO základ, prípadne influencer marketing, e-mail marketing a personalizované čokoľvek. Ak ste značka a chcete byť viditeľná, dnes musíte hrať šach minimálne na troch-štyroch šachovniciach naraz.

Ako sa dá udržať na slovenskom trhu plnom konkurencie toľké roky a mať zároveň úspech?

Hustota agentúr na Slovensku je naozaj obrovská. Udržať digitálnu agentúru v kurze v dnešnej konkurencii a zaručiť jej úspech si vyžaduje viac než len sledovanie trendov. My veríme, že kľúčom je nájsť tých správnych ľudí – takých, ktorí robia to, čo skutočne milujú a neustále sa chcú zdokonaľovať. Agentúra je len tak silná ako tí, ktorí v nej pracujú. Je dôležité ich počúvať, nastaviť si dobre procesy, vytvoriť im vhodné prostredie na prácu. Je veľmi ťažké nachádzať kvalitných ľudí. Mnoho z nich pôsobí v Prahe alebo inde v zahraničí, kam zo Slovenska odchádzajú. Základom úspechu sú ďalej pre nás trpezlivosť, dobrá káva a nadhľad. Aj keď priznávam, že s nadhľadom občas bojujeme.

Ako sa u vás funguje kreatívcom?

Milujeme kreatívcov. V čase, keď som prišiel do agentúry na pozíciu CEO, bolo prostredie agentúry naozaj viac programátorské, striktné, exaktné. Podarilo sa mi sem doniesť viac kreativity a v súčasnosti staviame celé kreatívne oddelenie. Uvedomujeme si, že samotná technológia nerieši problém. Kreatívna časť je extrémne dôležitá. Sami vidíme, že čím kreatívnejší koncept máme v kampani, tým lepšie výsledky vykazuje.

Počas minulého roka ste menili tím. Čoho všetkého sa týkali zmeny?

Menili sme nielen kreatívu, ale aj celý koncept, akým sa prezentujeme. Po nejakom čase potrebuje každá agentúra „hygienu“ fungovania. Zásadnou zmenou je aj spôsob, akým komunikujeme. V minulosti sme sa ako agentúra stránili veľmi konkrétnych názorov, nevyhraňovali sme sa voči politickému či spoločenskému dianiu a vyhýbali sme sa konfrontácii. Dlho sme sa interne bavili o tom, ako komunikovať svoje názory, aj vzhľadom na našich klientov, medzi ktorými sú aj rôzne verejnoprávne, štátne inštitúcie. No ako agentúra, ktorá je na trhu dlho a chce priťahovať klientov s podobným nastavením, sa dnes už nebojíme vyjadriť vlastný názor. No snažíme sa ho odprezentovať tak, aby sme neprekračovali hranu korektnosti a transparentnosti.

V čom je pre vás vaša práca unikátna?

Ja ani nechodím do práce, len robím to, čo ma baví, a to je online. V minulosti som žil a pracoval v Amerike či v Anglicku a vyklikával som kampane. Absolútne ma fascinovalo pozorovať, ako nejaký veľký klient minul milión libier na kampaň a sledovať, čo to prinesie, aké kľúčové slová fungujú. Niekto sa hral Counter Strike či iné hry, ja som míňal klientom milióny a sledoval, ako sa im zlepšia pozície, ako ich to ovplyvní a robil som reálny marketing. A keď sa niečo nepodarilo, na druhý deň som musel letieť do Manchestru a vysvetliť klientovi, prečo jeho peniaze nepriniesli to, čo očakával. Sú to skvelé skúsenosti.

Niečo podobné očakávate aj od svojich zamestnancov?

Svoju prácu milujem a hľadám rovnako naladených jednotlivcov. Ľudia v našej agentúre tiež vedia aj o polnoci, aké obraty majú klienti, aké kreatívy bežia. A je jedno, čo vyštudovali alebo z akej krajiny a akého pôvodu sú. Dôležitý je zápal pre prácu a radosť z nej.

Minulý rok ste otvárali pobočku na Cypre. Je vašou ambíciou sa presúvať viac do zahraničia a oslovovať zahraničných klientov?

Považujem to takmer za nevyhnutnosť. Slovensko je príliš malé. Ak nás klient požiada o vytvorenie e-shopu, vzápätí mu vytvoríme aj niekoľko jazykových mutácií, minimálne do jazykov susedných krajín. Kúpyschopnosť u nás je veľmi malá a pre nás to platí tiež. Vyrástli sme na americkom klientovi a aj dnes máme už zahraničných klientov. Aktuálnym cieľom je udržiavať to, čo máme a robíme na Slovensku a nájsť svoje „niche“ v rámci globálneho e-commerce. Zároveň je veľmi ťažké vo svete preraziť so slovenskou entitou, aj preto sme zakladali cyperskú spoločnosť. Okrem Cypru už aktívne uvažujeme nad vytvorením londýnskej spoločnosti.

Ako CEO rastiete s ui42, ste ním už vyše 8 rokov. V čom bola vo vašich začiatkoch agentúra iná?

Prišiel som s veľkými ambíciami a ešte väčšími ideálmi. A verte, že aj keď ste CEO, tak prvé mesiace a roky sa len učíte, kde, čo a ako funguje. Uičko som vnímal ako skúseného veterána, ktorý však potreboval trochu modernizácie a sviežich nápadov. Tak som sa do toho pustil. Človek sa stále učí a aj pracovne dozrieva. Kedysi som si myslel, že každý problém sa dá vyriešiť za pár minút. Dnes viem, že treba mať aj plán B, som trpezlivejší a viem, kedy rezervovať stôl na Šanci, kam chodíme s kolegami na pivo. Digitálny marketing je rýchly, ľudia sú nonstop online, majú viac možností a menej trpezlivosti. My musíme o to viac premýšľať nad tým, čo robíme.

Ak by ste mali dať ako CEO radu iným z vášho fachu, čo by to bolo?

Na to sa síce necítim, ale mám niekoľko pravidiel, ktorými sa riadim sám. Snažím sa počúvať ľudí, nastaviť si dobrú komunikáciu, byť súčasťou tímu, mať víziu a hovoriť o nej. CEO ju dáva na stôl, komunikuje, kam firma smeruje. Podporuje ľudí, aby rástli a aby sa spoločná vízia naplnila, hľadá rovnako motivovaných a šikovných ľudí. Ak by som bol najmúdrejší v miestnosti, v tom momente z nej odchádzam, lebo tak to nemá byť.

Čo vám najčastejšie robí vrásky?

Vnímam to, že ľudia, ktorí so mnou pracujú, majú svoje hypotéky, očakávania a vy vidíte, že niektoré firmy vám platia, iné nie a je ťažké na Slovensku udržiavať rentabilitu spoločnosti. Pocit spoluzodpovednosti za životy iných je náročný. Potom sú to momenty, keď sa v dobrej viere nastaví spolupráca s klientom, no nevyjde to. Snažíme sa byť voči každému féroví a ľudskí, no prirodzene dochádza aj k nedorozumeniam. To sú veci, ktoré ma dokážu trápiť. Je niekedy výzvou zladiť očakávania zamestnancov, klientov a udržať rast na trhu aj pohodové pracovné prostredie, ale to je moja úloha a stále ma to baví.

V roku 2024 sa vám podarilo viacero veľkých vecí. Aké sú plány na tento rok?

U nás plánujeme úplne všetko a tento rok chceme rásť o 30 – 40 % a udržať rastový charakter agentúry. Z rodinnej firmy sme sa minulý rok zmenili na väčší podnik so 100 zamestnancami a nutné sú preto formalizácia a nastavenie procesov. Nie je ťažké vyhrať Digital Pie s jedným či dvomi klientmi. Ťažšie je uspieť, keď už máte nejakú dosiahnutú úroveň a udržať kvalitu v tomto kolose. Obrovskou výzvou je pre mňa udržať koncept one-stop shop a efektívne prepájať vystavané tímy UX, programátorov, kreatívcov, obchoďákov a ďalšie oddelenia. Aby medzi sebou komunikovali a na klienta sme tak dokázali preniesť naše kumulatívne know-how.

Hovorili ste o vízii. Ako vyzerá na najbližších 5 – 10 rokov dopredu?

Za ten čas už budeme mať takmer 40 rokov a budeme v tom najlepšom veku. Víziou je byť minimálne európsky líder v našich niche riešeniach so špecializáciou na európsky e-commerce s medzinárodným tímom ľudí a klientov. Učíme sa od najlepších, identifikujeme niche trhy pre naše služby a produkty. Diverzifikácia a neustále hľadanie nových možností sú pre nás kľúčové, a práve vďaka nim sme na trhu už toľko rokov.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. máj 2025 23:58