Vysoká škola múzických umení v Bratislave vstupuje do novej éry svojej vizuálnej komunikácie. Nová identita, ktorá vznikla v spolupráci s dlhoročným partnerom školy - agentúrou MADE BY VACULIK, nadväzuje na pôvodné logo z ich dielne. Súčasne však reflektuje potreby súčasnosti – od digitalizácie, cez diverzitu formátov až po zrozumiteľnosť naprieč všetkými cieľovými skupinami. Výsledkom je dizajn, ktorý je flexibilný, estetický a zrozumiteľný – rovnako ako umenie, ktoré VŠMU reprezentuje.
Estetika a funkčnosť v jednom jazykuNová vizuálna identita vznikla ako odpoveď na potrebu širokej škály a flexibility použitia jej jednotlivých prvkov. VŠMU je dynamické prostredie, ktoré zastrešuje tri fakulty a množstvo rôznorodých odborov – od divadla, cez hudbu, tanec až po film,audiovíziu, herný dizajn a ďalšie oblasti kreatívneho priemyslu. Tomu musela zodpovedať aj komunikácia. Logotyp a vizuálny systém preto stavajú na modularite, prehľadnosti a jednoduchej aplikovateľnosti v rôznych kontextoch – či už ide o online formáty, tlačené materiály, animácie, merch alebo vizuálnu identitu samotných študentských výstupov.
Pri návrhu sme kládli dôraz na to, aby nová identita nebola zväzujúca. Fakulty tvoria ľudia, ktorí denne vizuálne komunikujú a potrebujú systém, s ktorým môžu tvoriť slobodne – a zároveň tak, aby škola pôsobila jednotne. Nový vizuálny jazyk im to umožňuje – ponúka oporné body, ale necháva priestor pre vlastnú interpretáciu.
„VŠMU je jedinečný organizmus zložený nielen z viacerých fakúlt, ale najmä z množstva tvorivých činností aj rôznorodých umeleckých vyjadrení. Potrebovali sme identitu, ktorá zjednocuje, ale zároveň umožňuje rozmanitosť a variabilitu v praxi. Naším cieľom bolo vytvoriť systém, ktorý bude funkčný, nadčasový a estetický zároveň,“ hovorí Martin Šmatlák, rektor VŠMU.Trojuholník ako nosný motív
Zachovanie kontinuity a rešpekt k pôvodnému logu boli kľúčové. Základná symbolika trojuholníka – svetla, zvuku a kamery – zostáva prítomná aj v novom logu. Textová časť logotypu je zalomená tak, aby prirodzene zvýraznila písmeno M, stredobod slova „múzických“. Trojuholníky vytvorené vo vyplnených častiach písmen zároveň reprezentujú tri základné fakulty školy. Tento vizuálny prvok sa ďalej rozvíja do unikátneho patternu, ktorý sa stáva pilierom celej vizuálnej identity.
„Naším cieľom bolo vytvoriť jednoduchý a modulárny systém, s ktorým sa bude dať pracovať vo všetkých formátoch – od minimalistického loga až po dynamické animácie. Identita VŠMU je výnimočná tým, že je postavená na umeleckosti a rôznorodosti, ktoré sme pretavili do vizuálne silného, ale aj praktického riešenia,“ opisuje proces Filip Šufliarsky, Senior Art Director MADE BY VACULIK.Redizajn ako prirodzený krok vpred
Logo VŠMU, ktoré pred rokmi vzniklo práve v agentúre MADE BY VACULIK, bolo dlhé roky reprezentatívnym symbolom školy. Čas však priniesol nové potreby, formáty a publikum – a s tým aj požiadavku na systém, ktorý bude vizuálne súdržný, ale zároveň flexibilný a živý.
„Je krásne sledovať, ako značka rastie a dozrieva. Pri tejto aktualizácii sme chceli zachovať jej charakter a zároveň ju pripraviť na výzvy súčasnej komunikácie. Veríme, že nová identita VŠMU vytvára pevný základ pre ďalšie roky a zároveň otvára nové možnosti pre kreativitu študentov aj celej inštitúcie,“ uzatvára Milan Bielik, Chief Creative Officer MADE BY VACULIK.Vizitka kampane:
Klient: Vysoká škola múzických umení
Chief Creative Officer: Milan Bielik
Art director: Filip Šufliarsky
Account Director: Blanka Stručka Blahová
Account Manager: Romana Otočková
Strategy Director: Alexandra Martináková