5 tipov ako ušetriť pri online nakupovaníPexels
StoryEditor

Prekvapivý prieskum: Slováci sú denne vystavení takmer 700 online reklamám

04.06.2025, 11:29
Autor:
michmich

Slovensko sa tým radí v celosvetovom porovnaní na 35. miesto. Ako nezaniknúť v záplave takého množstva obsahu digitálnej reklamy?

„Skúste si spomenúť, aké reklamy ste dnes videli. Stavím sa, že si nevybavíte ani jednu – alebo len zopár. Denne sme vystavení tisíckam reklám, no náš mozog si na ne zvyká a stáva sa voči nim odolným. Často už ani nepotrebujeme ad-blockery – naša pozornosť ich filtruje automaticky. A práve tu začína výzva pre značky: ako tento filter prelomiť a naozaj zaujať,“ vysvetľuje Vytautas Paukstys, CEO spoločnosti Eskimi.

image

Množstvo reklamy, ktorej sú Slováci denne vystavení v digitálnom priestore.

Eskimi
Výsledky sa medzi krajinami výrazne líšia

Na získanie týchto dát výskumníci z Eskimi analyzovali štatistiky reklamy z webov a mobilných aplikácií v 188 krajinách, vrátane Slovenska. Tu sú najzaujímavejšie zistenia:

• Slováci sú síce digitálnou reklamou výrazne zasiahnutí, no niektoré krajiny sú na tom ešte intenzívnejšie. Nauru, malý ostrov v Oceánii, je podľa dát najviac exponovanou krajinou – používateľ tam denne vidí takmer 1 600 reklám. Na druhom mieste sa umiestnil Island s viac ako 1 500 reklamami a tretí je Katar s takmer 1 200 zobrazeniami.

• Medzi analyzovanými krajinami sa počet zobrazených reklám denne pohybuje od niekoľkých desiatok až po 1 600.

• Vo všetkých sledovaných krajinách sa ukázalo, že ľudia sú vystavení väčšiemu množstvu reklám v aplikáciách než na webových stránkach. U slovenských používateľov je tento rozdiel výrazný – v aplikáciách vidia trikrát viac reklám než na webe.

image

Online reklama je na vzostupe.

Shutterstock
Čo ovplyvňuje počet zobrazených reklám?

Podľa Paukstyse zohráva úlohu viacero faktorov. Význam má typ zariadenia a kvalita pripojenia – výkonnejšie zariadenia a rýchlejšie siete umožňujú načítavanie zložitejších a pútavejších formátov, ako sú rich media.

Niektoré trhy zároveň priťahujú väčšiu pozornosť inzerentov než iné. Čím viac inzerentov súťaží o dostupný reklamný priestor, tým menšia je šanca, že reklamná plocha zostane nevyužitá – a to platí rovnako pre veľké reklamné trhy aj pre menšie krajiny s nízkou populáciou. Dôkazom je práve Nauru – hoci má len niečo vyše 10 000 obyvateľov, na jedného používateľa pripadá výrazne viac reklám než vo väčších krajinách.

Dôležitým faktorom sú aj digitálne návyky obyvateľov. Podľa správy 2025 Global Digital Report od Meltwater a We Are Social trávia Juhoafričania online takmer 10 hodín denne, Slováci približne 6 hodín a napríklad takí Japonci len 4 hodiny.

Prečo by to malo zaujímať firmy?

„Znalosť trendov reklamného zaťaženia v jednotlivých krajinách môže firmám výrazne pomôcť pri tvorbe inteligentnejších reklamných stratégií,” hovorí Paukstys. Pokiaľ je zrejmé, že je určitý trh presýtený reklamou, mali by inzerenti uprednostniť investície do pútavých rich media kreatív pred masovým nasadením statických vizuálov v štandardných reklamných pozíciách.

„Byť vystavený stovkám reklám denne ešte neznamená, že si ich ľudia naozaj všimnú. Čím viac reklám sa zobrazuje, tým viac ich mozog filtruje. Aby sa značka presadila, musí priniesť väčšiu dávku kreativity a dôsledne vyhodnocovať reálny dopad kampaní,“ zdôrazňuje Vytautas Paukstys.

CEO Eskimi zároveň dodáva, že trh sa čoraz viac orientuje na meranie pozornosti. Pomocou pokročilých AI nástrojov a analytiky možno sledovať skutočné zapojenie používateľov nad rámec samotného zobrazenia alebo kliknutia. Inzerenti tak môžu kampane optimalizovať podľa toho, čo naozaj priťahuje pozornosť – nie len čo sa zobrazilo.

image

Online reklama.

Odporúčania pre značky, ako nezaniknúť v záplave online reklám

Vytautas Paukstys odporúča inzerentom tri kľúčové kroky pre úspech na trhoch s vysokou reklamnou záťažou:

1. Nebojte sa inovácií: Moderné DSP platformy umožňujú konvertovať statické kreatívy na interaktívne a animované formáty s vyššou mierou zapojenia.

2. Myslite lokálne: Prispôsobte kampaň cieľovej skupine – preložte texty, zohľadnite kultúrne špecifiká a konzultujte tón komunikácie s miestnymi expertmi.

3. Buďte kreatívni: Dajte vizuálom výraznú estetiku a odlíšte sa ešte pred tým, než začnete optimalizovať výkonnosť.

Metodika štúdie -Štúdia vychádza z anonymizovaných dát z AdTech databáz vrátane interných údajov Eskimi. Zahŕňa štatistiky z webov a mobilných aplikácií v 188 krajinách sveta. Počet reklám na jedného používateľa bol kalkulovaný na základe denných priemerov ad requests a počtu internetových používateľov v máji 2025. Pomer medzi reklamami zobrazenými na weboch a v aplikáciách bol stanovený kombináciou agregovaných údajov z trhu a vlastných anonymizovaných dát Eskimi.

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. jún 2025 15:03