Agentúry v Európe minú ročne stovky miliónov eur na špekulatívne tendre, ktoré sa často končia bez návratnosti. „S tisíckami agentúr v Európe odhadujeme, že ide o problém za miliardu eur bez garantovanej návratnosti,“ varuje Charley Stoney, CEO EACA a prezidentka VoxComm. Tento model nielen vyčerpáva finančné zdroje, ale aj ľudský kapitál, čo zvýrazňuje nutnosť reformy.
Na Slovensku, kde náklady na tendre patria k najvyšším v Európe, ponúka inšpiráciu lokálna iniciatíva Férový tender, zatiaľ čo globálne princípy WFA a VoxComm naznačujú cestu k udržateľnejším procesom. Prieskum EACA, založený na odpovediach 412 agentúr z 23 európskych krajín (vrátane Slovenska), mapuje situáciu v roku 2024. Priemerná agentúra minula na tendrovanie približne 650 937 eur ročne – sumu, ktorá zahŕňa mzdy, externé náklady a hodnotu kreatívnych aktív. Aby sa tieto výdavky vrátili pri minimálnej marži EBITDA 10 percent, musela by agentúra získať biznis v hodnote aspoň sedem miliónov eur. „Žiadny iný sektor nedáva svoje najlepšie nápady zadarmo,“ zdôrazňuje Stoney.
Finančné a ľudské náklady: Od výdavkov k vyhoreniu
Priemerné náklady na jeden tender na získanie nového klienta (new business pitch) dosiahli 43 804 eur, zatiaľ čo obhajoba existujúceho účtu (incumbent review pitch) stála priemerne 28 355 eur. Mediálne agentúry čelia najvyššej záťaži – ich náklady často presahujú 65-tisíc eur na tender pre komplexné požiadavky na dáta, digitál a multichannel stratégie. K tomu sa pridávajú out-of-pocket výdavky okolo 9-tisíc eur na tender vrátane freelancerov, produkcie, cestovného a ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.

