Zlatý klinec je najprestížnejší reklamný festival na Slovensku, ktorý už vyše 20 rokov organizuje Klub reklamných agentúr (KRAS) v spolupráci s Art Directors Clubom (ADC) a magazínom Stratégie. „Každoročne sa do súťaže prihlási viac ako 200 prác a na odovzdávanie ocenení sa príde pozrieť tisíc ľudí. Na Slovensku neexistuje iné podujatie podobného druhu a významu pre komunikačnú brandžu,“ vysvetľuje Róbert Slovák, prezident KRAS-u.
Kreativita má posúvať hranice, ale nie samoúčelne
Každý rok prichádza Zlatý klinec s novou témou, ktorá zároveň rezonuje v slovenskej reklame. Tento rok je to napríklad odvaha, aj v zmysle búrania stereotypov. Podľa Slováka je odvaha spätá s reklamnou brandžou. „Kreativita by vo svojej podstate mala posúvať hranice všedného, experimentovať, skúšať nové veci. Ale toto všetko, samozrejme, nie samoúčelne, lebo to, čo robíme v agentúrach, pre klientov nie je umelecká disciplína,“ vysvetľuje Róbert Slovák. Reklama je vysunutá ruka marketingu a predaja a na Zlatom klinci chcú organizátori vyzdvihnúť práce, ktoré v rámci všetkých mantinelov a aj s prihliadnutím na ich komerčný zmysel vynikli. Zlatý klinec ukazuje aj to, akým smerom sa vyvíja a bude vyvíjať slovenská reklama. „Často sa stalo, že víťazné práce z Klinca následne povyhrávali svetové festivaly, nielen reklamné, ale aj napríklad dizajnérske ako Red Dot,“ hovorí Slovák.
Odvaha sa vypláca – najmä klientom
Téma odvaha či búranie stereotypov nerezonuje iba v reklamnej brandži. Mala by byť posolstvom pre zadávateľov. A či sa odvaha vypláca? „Pozrite sa napríklad na kampaň Fofola so šušlavým psíkom,“ uvádza príklad Róbert Slovák. „Nielenže vyhrala na minuloročnom Zlatom klinci, ale prevalcovala aj súťaže v efektivite reklamy. Dokonca prvýkrát v histórii slovenskej reklamy získala zlato na európskej cene za efektívnu reklamu EFFIE.“ Odvážna kampaň priniesla zadávateľovi skvelé výsledky. „Mnoho klientov, najmä rozhľadených, chápe, že dobré riešenie nevypadne z Excelu. Chce to okrem poriadnej prípravy, prieskumov, poznania cieľovej skupiny aj ochotu risknúť možno nečakané a prekvapivé postupy.“ Odvaha sa vypláca, dodáva Slovák.
Novinkou je celodenná konferencia
To, v čom je tohtoročný Zlatý klinec novátorský, je fakt, že sa mení na celodenný festival reklamy. K večernému slávnostnému odovzdávaniu najlepších reklám pribudla celodenná marketingová konferencia. „Chceli sme urobiť Klinec tak, aby bol zaujímavý a prínosný aj pre klientov,“ vysvetľuje Martin Woska, prezident ADC a jeden z organizátorov podujatia. „Veľmi dobre si totiž uvedomujeme ich vplyv na kvalitu výstupov agentúr. Klienti sú v konečnom dôsledku tí, ktorí rozhodujú a nesú zodpovednosť, takže sme v tom spolu. A spolu by sme radi boli aj na Klinci.“ Preto organizátori program konferencie nastavili tak, aby si prišli na svoje všetci marketéri. Výsledkom je celodenná marketingová konferencia, na ktorú zavíta niekoľko zvučných mien zo zahraničia. Uskutoční sa už budúci piatok v bratislavskom Istropolise.
Podpora mladých talentov
Špeciálnou časťou celého festivalu je aj súťaž pre mladých tvorcov Young Lions. Organizátori ju pripravujú pod záštitou najväčšieho festivalu kreativity, ktorý sa koná každoročne v Cannes. Je to zároveň najprestížnejšia súťaž v oceňovaní najlepších reklamných prác. „Young Lions je cesta na Cannes Lions,“ hovorí Róbert Slovák. Tento rok organizátori otvorili všetky kategórie. Na porovnanie, minulý rok boli iba dve. „Prvýkrát máme napríklad kategóriu Marketer, ktorej odborným garantom je novovzniknuté združenie marketingových odborníkov – Ľudia z marketingu,“ vysvetľuje Slovák. Mimochodom, Slovensko je len jednou z dvoch krajín na svete, v ktorých sa organizuje Young Lions, a ktoré aj naozaj zrealizujú nápady mladých kreatívcov. Vo svete často dostávajú len fiktívne zadania. U nás už roky, najmä vďaka podpore Nadácia otvorenej spoločnosti, vznikajú vynikajúce kampane vďaka súťaži Young Lions.
Všetko o Zlatom klinci sa dozviete tu.