Sexistický kix v druhom ročníku svojho fungovania uzavrel hlasovanie za najsexistickejšie reklamy. Tie vybrala odborná porota spolu s verejnosťou.
Podľa odbornej verejnosti, ktorú tvorili experti na rodovú problematiku, získali tento rok anticenu tri reklamy (rovnocenne).
„Neprekvapilo, že aj v druhom ročníku anticeny Sexistický kix boli najviac zastúpené reklamy, ktoré navidomoči zneužívajú ženské telo a sexualitu na predávanie akéhokoľvek produktu, teda spredmetňujú ženy bez súvislosti s propagovaným produktom," zhodnotila v tlačovej správe prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková.
"Odborná porota však v diskusii dospela k názoru, že rovnako dôležité je poukázať na tie reklamy, kde je sexizmus menej viditeľný na prvý pohľad, a práve preto možno ešte škodlivejší pre ženy a mužov,“ dopĺňa.
Tak, ako Cviková hovorí vo svojom stanovisku - je nutné poukázať aj na reklamy, v ktorých sexizmus nie je až tak viditeľný - porota skutočne vybrala reklamu, v ktorej na prvý pohľad nie je náznak sexizmu. Ide o spot, v ktorom aplikácia Let go hovorí, že je načase veci predať. V spote mladý muž odfotí mladú ženu držiacu plyšovú opicu, ktorú chcú cez aplikáciu predať. Porota si myslí, že spojenie ženy so slovami "Je na čase to predať" vyvoláva pocit, že žena je na predaj a teda je menejcenná.
Posúďte sami, avšak vidieť, že v rozhodnutí porota pritvrdila. Reklamný spot vyhodnotila za neetický aj Rada pre reklamu, svoje stanovisko odôvodnila slovami: "Scéna, v ktorej muž odfotí ženu v aute, je v kontexte textu voice overu: „je načase to predať?“ neprimeraná. Takéto zobrazenie ženy a najmä správanie sa voči ženám nie je možné považovať za vtipné, ani humorné."
Druhá reklama, ktorá dostala anticenu, je reklama na Fernet Stock Original. V spote sa ukazuje mužský svet v bare, v ktorom jeden z nich vystúpi a prednesie svoj názor. V ňom si majú muži nájsť čas na seba, vrátiť sa k sile a drsnosti, teda k tomu, čo mužov skutočne vystihuje. Na záver si muži pripijú na to, že nevymäknú.
Z Facebook komunikácie vybrala porota aj reklamu značky Budiš, ktorá patrí do portfólia Slovenské pramene a žriedla. Reklama ukazuje bobra a headline Mne nevadí, že si sa neoholila.
Sexistický kix na svojej stránke odôvodňuje výber - "Podsúvanie podobných štandardov krásy dievčatá a ženy obmedzuje. Navyše do verejného priestoru vnáša pornofikované obsahy, čo je značne problematické."
Okrem odbornej poroty hlasovaním vybrala verejnosť ešte jednu reklamu, ktorá si zaslúži anticenu. Tradične sa v kontexte neetickej reklamy spomínajú aj reklamy záložne Breva. Tá svojimi sexistickými reklama komunikuje bez zmeny už niekoľko rokov. Na jej reklamách vidieť vždy plne odhalenú ženu.
Všetky nominácie na sexistickú reklamu nájdete tu. Medzi nimi sú aj reklamy 4ky, Bramac či rovnako tradične Calzedonie.
Pre zadávateľa najsexistickejšej reklamy pripravila Aliancia žien – Cesta späť v spolupráci s partnerskou organizáciou ASPEKT vecnú anticenu v podobe balíčka publikácií venovaných rôznym témam z oblasti rodovej rovnosti.Spolu verejnosť nominovala tento rok 55 reklám.