Najväčší festival svetovej kreativity v reklame Cannes Lions 2017 je definitívne ukončený. Aj v 64tom ročníku hodnotila porota viac než 40 000 prihlásených prác z celého sveta.
Udelených bolo vyše 1 400 ocenení, najviac ich zobrali kreatívci z USA, nasleduje UK a Austrália.
Slovensko odišlo so shortlistom, naši českí susedia s tromi cenami - dve striebra a jedno zlato.
Ani v tomto roku nebola núdza o inšpirácie (a to nielen reklamné) a festival, ktorý je niekedy na hrane exhibície, aj tentokrát priniesol niekoľko bizarností.
Pozrite si výber toho, čo bavilo reklamných ľudí z celého sveta za posledný týždeň:
1. Burger King je skutočný King
O Burger King bolo počuť tento rok asi najviac. Okrem toho, že marketéri z tejto notoricky známej fast foodovej značky dostali titul Kreatívny marketér roka, o ich kampaniach sa hovorilo ako o tých, ktoré zamiešali kartami najviac. A cenu za svoju kreativitu si prišiel prevziať samotný Pán Kráľ.
A Kráľ nebol iba na pódiu. Stretnúť ste ho mohli aj priamo v centre mesta, väčšinou so svojou priateľkou Sliepkou:
Inak, to, že ste z jednej najväčších značiek na svete, ešte neznamená, že pracovať na marketingovom oddelení je najľahšie, čo ste kedy robili. Marketéri z Burger King sa pridali k téme, ktorá tento rok rezonovala na festivale – strach, postavenie žien, rovnosť, tolerancia. “Myslíte si, že my nemáme strach? Neustále sa obávame. Obávame sa, či kampaň dobre dopadne, či si nepoškodíme meno… Nie je to ale o tom mať strach. To je v poriadku. Proste len robte veci, o ktorých si myslíte, že nedokážete,” otvorene hovoria na pódiu zástupcovia Burger King.
2. Casey Neistatt kašle na to, čo chcete vy
Youtuber, ktorého nemusíme predstavovať, rovnako ako nemusíme uvádzať, že má päť miliónov fanúšikov, je naživo presne taký, ako vo videách. Ak by ste s ním chceli spolupracovať, pripravte sa na to, že deadliny neplatia. “Zvykli sme si, že nemôžeme na Caseya tlačiť,” hovorí Jezz Zucker, prezident vydavateľstva CNN Worldwide, ktoré s ním uzavrelo partnerstvo a pre ktoré Casey videá tvorí. Napriek tomu, že ide o jeden z najväčších vydavateľských domov na svete, priznáva: “Nemôžeme mu povedať, že video musí byť hotové vtedy a vtedy. To skrátka neplatí. Casey vie presne, kedy je video hotové tak, aby bolo dokonalé.”
Spolu tiež priznali, že robia obsah, ktorý sa páči predovšetkým im a ktorý chce robiť Casey, nie ten, ktorý sa páči všetkým ostatným. Trochu netradičné tvrdenie, ktoré si odporuje všetkým príručkám o komunitách, ale Caseymu a CNN to skrátka funguje.
O Caseya majú samozrejme záujem aj značky. Video, ktoré malo vyše päť miliónov videní, je súčasťou známej kampane pre Samsung. Jej odkaz presne zapadá do odkazov tohtoročného Cannes Lions: Rob to, čo nevieš (Do what you can’t). A takto vyzerá. Tiež si ho musíte prehrať niekoľkokrát? (Inak, potom, ako video vyšlo prvýkrát von, jeho kamarát mu napísal, že až príliš časťo v ňom spomína Samsung a že to vyzerá, ako by robil reklamu).
3. Nový adidas
Plnú sálu prilákal aj Alexander Wang, ktorý stojí za dizajnom najnovšej novej kolekcie Adidasu a ktorá je známy svojím obráteným logo. Jej predstavenie sprevádzala kampaň, v ktorej počas týždňa módy v New Yorku vyvesili plagáty. V nich bola zverejnená komunikácia medzi zástupcami Adidas a Alexandrom Wangom, mená a firma bola preškrtnuté. Rovnako sa po meste objavilo telefónne číslo napísané zrkadlovo. Keď ste naň zavolali, dostali ste inštrukcie, kde sa máte dostaviť. Nikto netušil, že na mieste vás bude čakať neoznačené nákladné vozidlo a v ňom v igelitových čiernych vreciach najnovšia kolekcia adidasu.
Vo svojej novej stratégii a kolekcii postavil Adidas na prvé miesto kultúru, ktorou žijú dnes ľudia a autenticitu. Spolu s kreatívnym riaditeľom značky Fernandom Verdinim bol na jednom mieste bol aj svetový tenista, po ktorom je pomenovaná najpredávanejšia kolekcia Adidas tenisiek, Stan Smith (vľavo na fotografii). “Prvýkrát som videl čierne tenisky, ako má dnes na sebe Alexander Wang, pred 25 rokmi. Inak sa na nich nič až tak nezmenilo. Majú šnúrky, jazyk. Akurát, keď som ich začal nosiť ja, boli iba biele so zelenými pruhmi nad pätou. Dnes by som si nevedel vybrať dizajn,” spomína.
V čase, keď tenisky Stan Smitch nosil na tréning, nebolo dovolené ich mať obuté v škole z dôvodu, že je to vraj módny výstrelok a nie funkčná obuv. Ťažko povedať, koľko zápasov v nich Smith odohral.
Ak sa pýtate, či Adidas s novou stratégiou zmení aj dizajn, tu je odpoveď: “Vždy budeme chcieť zachovať čistý dizajn tak, aby tenisky sedili každému, aby v nich našiel svoj vlastný životný štýl a kultúru, v ktorej žije,” vysvetľuje Paul Gaudio, kreatívny riaditeľ značky Adidas.
4. Ľudia v obraze
Facebook pláž nie je nikdy prázdna. A tentokrát so živým obrazom. Áno, to je živý človek.
5. Airbnb – za všetko môžu tri ženy
CMO z AirBnb Jonathan Mildenhall rozprával o tom, ako pracujú s komunitami a priznal sa, že k tomu, že AirBnb vytvára kampane len pre mobilné zariadenia, ho dohnali tri extrémne ambiciózne ženy, ktoré naňho tlačili, až kým nepovedal Áno. “Bez týchto žien by dnes Airbnb nerobilo veľké veci na malej obrazovke.”
Zároveň hovorí o tom, ako sa im osvedčil user generated content, ktorý funguje lepšie ako ich vlastný obsah. Napríklad, ak natočia video ľudia, dostane zaručene lepší výsledok ako video, ktoré by vytvoril tím od Airbnb. Ten prispôsobujú tomu, čo chce komunita. Rovnako vysvetlil, prečo komunita je to, na čom si budú vždy zakladať.
“Neštandardizujte sa, nebuďte ako Apple či Nike. Buďte individuálni. Chcete robiť obsah pre mobily? Robte ho iba tam, nekopírujte,” radí. Jonathan patrí medzi ľudí, ktorých charizmu by ste si nemali nechať ujsť.
6. Bez Youtube ani na krok
Byť v Cannes a nebyť na známej Youtube pláži, je ako byť v Paríži a nevidieť… viete čo. Len na ukážku, ako sa tento rok oslavoval Pride a rovnosť, čo bolo mimochodom hlavnou myšlienkou celého týždňa.
A nie, nechodí sa na Youtube pláž iba pre párty, ale tiež kvôli ľuďom. Napríklad Kevin Alloca, ktorý má na starosti kultúru a trendy v Youtube, nás všetkých schladil, keď vysvetlil, prečo má najkrajšia vianočná reklama tohto roka taký úspech. A nebola za tým prehnaná kreativita, ale iba jednoduché prebratie toho, čo ľudia na Youtube pozerajú najviac. A verte či nie, sú to skákajúce psy na trampolíne.
7. “Stále pracujem”
Ak máte zábavy už dosť, môžete ísť pracovať. Urobiť tak môžete na workshope, napríklad na tomto sme stretli mladé ženy z Crack + Cider - start up, ktorý umožňuje ľuďom kúpiť veci pre tých, ktorým chýba domov. Spolu vysvetľujú, prečo firma, ktorá sa pozerá na svetové problémy a snaží sa ich vyriešiť, nemôže prežiť. Riešením je vraj sa najprv pozrieť po príležitostiach, ktoré sú tu a potom pre nich hľadať problém.
Na worskshope, ako bol tento, sa vám ľahko môže stať, že za jedným stolom sa stretnete s ľuďmi z celého sveta a spoločne máte prísť na riešenie globálneho problému. Samozrejme každý po svojom.
8. Inhouse vs. agentúra
Večná téma, ktorá nie je nikdy stará. Tentokrát sa prišli “pohádať” páni z Dollar Shave Club, zo značky, ktorá vie baviť svojimi videami a ktorá nechýba na Super Bowl, a dámy z nezávislej agentúry. A prečo nemať agentúru, ktorá ide po Levoch z Cannes? Tak na to páni odpovedali jasne: Ak by Mark Zuckerberg dostal za svoj nápad s Facebookom v roku 2004 Leva, bolo by z toho ocenenie na poličke dodnes a my by sme boli bez Facebooku. S čím obecenstvo potleskom súhlasilo.
Spor nakoniec vyriešila jedna z otázok z obecenstva: Prečo sa proste nemôžeme všetci dohodnúť? Tak prečo?
9. Young Lion z Portugalska
Ak ste do Cannes išli súťažiť ako Mladý lev, je dobré si porovnať názory s ďalšími. Napríklad Monica z Portugalska súhlasila s našimi Mladými Levmi: “Sme malý trh a tak je v národnom kole bežné, že tam sedí človek, ktorého poznáte. A to vždy zaváži. V Cannes nepoznáte nikoho. V národnom kole sledovali stratégiu, kanály, ktoré sme použili. Tu v Cannes ide o ideu. Bríf bol náročný a odklonili sme sa od neho.”
10. Hviezdy pred vami a niekedy omylom vedľa vás
V Cannes treba chodiť s otvorenými očami a zapnutým foťákom. Iba tak sa vám podarí nasledovať kroky napríklad Sir Johna Hegartyho (hoci s krásnou dámou, ale predsa).
No a keď sa vám podarí drzo si omylom sadnú na stoličku pre porotcov, môže sa vám ujsť čudesný pohľad od Johna Mescalla, ktorý si pred štyrmi rokmi odniesol viac ako desiatku levov za známu kampaň pre Metro Dumb ways to die. A potom sa na vás už ani nepozrie…
11. Vivat Slovakia
A takto vyzerá jedna z najkrajších fotografií pre slovenskú reklamu z momentu, keď sa ocitáme na svetovom plátne. Bronz Mladým levom už nikto nezoberie.
zdroj videa: Jaro Vígh, Róbert Ludrovský, Cannes Lions
A keď stretnete na pláži zeleného mužíka, tak to nie je tým, že by ste to včera na párty prehnali, to je realita. Teda aspoň v Cannes Lions.