V období najväčšieho boomu zľavových portálov ich na Slovensku, podľa informácií Slovenskej asociácie portálov kolektívneho nakupovania (SAPKN), fungovalo približne 150, aktuálne je fungujúcich, kvalitných a spoľahlivých portálov, maximálne 10. Podľa slov Mariana Tara, hovorcu SAPKN, sa pod zánik väčšiny portálov kolektívneho nakupovania podpísala najmä nepremyslená stratégia podnikania, zlý cash flow, nezvládnutý marketing a vidina okamžitých a veľkých ziskov.
„Prevádzkovatelia si často neuvedomovali, že portál pre správne a ,zdravé‘ fungovanie potrebuje financie na fixné náklady, prevádzku a nemalé náklady idú na marketing. Práve ten bol príliš často podcenenou zložkou, pretože prevádzkovatelia videli boom a spoliehali sa na to, že sa na tejto ,vlne zvezú‘. Takáto vízia bola a je v tomto segmente veľmi krátkozraká, a preto dnes funguje približne iba desatina portálov z počtu, aký tu bol pred pár rokmi.“
Ďalší vývoj bude, podľa Mariana Tara, ovplyvňovať schopnosť portálov prilákať k sebe zákazníka prostredníctvom pridanej hodnoty, a teda vysokej kvality poskytovaných služieb zo strany portálu, ako aj dôkladné preverovanie si poskytovateľov a dodržiavanie podmienok konkrétnych ponúk. Ale čo je najdôležitejšie, úspešné budú len tie portály, ktoré nebudú ignorovať nevyhnutnosť robiť všetko pre to, aby si klientov udržali.
Prečítajte si anketu na tému: Čo je kľúčové pre úspech zľavového portálu?
|
Aleš Mlátilík riaditeľ Zľavomat.sk |
Množstvo zľavových portálov zaniklo, pretože zamrzli na mieste. Nedokázali sa vyvíjať a reflektovať požiadavky zákazníkov, prinášať nové veci. Potreby Slovákov sa totiž za päť rokov výrazne zmenili a v podstate môžeme povedať, že aj Zľavomat.sk ako zľavový portál zanikol. Zľavomat už nie je miesto, kam ľudia chodia za obrovskou zľavou, ale za inšpiráciou. Aktuálne väčšinu ľudí priťahuje rozmanitá ponuka na jednom mieste, kvalitné služby a overená kvalita značky. Jednou z aktivít, ktorá zvýrazňuje dôraz na kvalitu a inšpiráciu na jednom mieste, je napríklad aj odchod Zľavomatu zo zľavových agregátorov.
|
Jozef Vikarský konateľ Zamenej.sk |
Na to, aby jednotlivé portály prežili, boli úspešné a aj ďalej napredovali, je potrebný najmä seriózny prístup, a to dlhodobo. Od kvalitného zákazníckeho servisu cez reálne priestory, profesionálnych zamestnancov, kvalitný marketing, kontrolu zverejňovaných ponúk, dobré vzťahy s obchodnými partnermi, platobnú disciplínu voči nim, platobnú bránu, rôzne možnosti platieb atď.
|
Zdenko Hošek zakladateľ a konateľ ZľavaDňa.sk |
V prvom rade finančná zodpovednosť. Množstvo portálov žilo na dlh a spoliehali sa na to, že peniaze budú prichádzať vždy. My sme na to išli úplne naopak a firmu sme napríklad vybudovali bez jediného úveru. Ďalej férovosť voči zákazníkom, dôraz na obchod i marketing, ako aj neustále inovácie. Každý deň musíte pracovať na tom, aby boli spokojní všetci od zákazníkov cez partnerov až po zamestnancov.
|
Marian Tar SAPKN |
Aby zľavové portály na trhu prežili a uspeli, rozširujú ponuky, skvalitňujú služby, rozširujú benefity – najmä pri pobytoch a cestovaní a tiež je badať výrazné zlepšenie overovania si kvality partnerov, t. j. poskytovateľov ponúk. Nezriedka sú k pobytom poskytované bonusy vo forme all inclusive, plnej penzie alebo rôznych doplnkových služieb úplne zdarma, prípadne s výraznou zľavou. Zľavové portály taktiež výrazne dbajú na overenie partnerov, snažia sa spolupracovať prevažne s kvalitnými, overenými a bezproblémovými, čo zákazníkom aj zľavovým portálom dáva určité garancie kvality. Väčšina poskytovateľov chápe, že portály kolektívneho nakupovania sú pre nich najmä skvelá marketingová príležitosť. Služby, ktoré poskytujú klientom s kupónmi, sú na rovnakej úrovni ako u klientov platiacich plnú sumu. Ak sú klienti spokojní a služby sú naozaj na portálom deklarovanej úrovni, je vysoká šanca, že sa do prevádzky opäť vrátia a poskytovateľ tak často získa spokojného a stáleho zákazníka.
|
Dávid Brontvaj projektový manažér Zľavy.SME.sk |
Dovolím si tvrdiť, že zákazníci si potrpia najmä na dôveryhodnosť portálu. To vyplynulo nielen z našich používateľských testov, ale aj z komunikácie so zákazníkmi. Oceňujú najmä aktívnu zákaznícku podporu, možnosť využiť online chat či zavolať. Taktiež je pre nich dôležitý dizajn webovej stránky, ako aj to, či dokážu web jednoducho používať podľa svojich potrieb. Považujú za dôležité hlavne recenzie a hodnotenia ostatných zákazníkov. Pre zákazníkov je jeden z najdôležitejších faktorov okrem výšky zľavy a hodnotení aj platnosť kupónu. Nakupujúci sa chce na portál stopercentne spoľahnúť a chce mať istotu, že v prípade problémov môže voucher vrátiť a jeho reklamácia bude vybavená k spokojnosti.