Internetová firma Facebook 15. augusta v Českej republike spúšťa trhovisko Marketplace, na ktorom budú ľudia môcť predávať a kupovať použitý tovar. Bude tak konkurovať stránkam ako Sbazar, Bazoš, Annonce alebo Aukro. Vyplýva to z dnešných informácií spoločnosti Facebook.
Predaj a nákup tovaru Facebook odštartoval v rámci používateľských skupín (Facebook Groups). Tie každý mesiac navštívi 550 miliónov ľudí z celého sveta. Ďalším krokom je práve Marketplace, ktorý má všetky ponuky integrovať na jediné miesto. Služba funguje od minulého jesene a zatiaľ je dostupná v šiestich krajinách vrátane USA. Teraz sa rozširuje do Českej republiky a ďalších 16 krajín.
Podľa serveru IHNED.cz, ktorý na pripravovanú službu upozornil, je zrejmým zámerom firmy za pomoci nového online trhoviska získať viac informácií o nákupnom správaní svojich užívateľov. Tie Facebook následne zužitkuje v lepšom zacielení reklamy, na ktorej je biznis spoločnosti postavený.
Do aplikácie sa záujemcovia dostanú z Facebooku kliknutím na ikonu nákupného košíka. Následne uvidia fotografie s ponukami vecí od ľudí vo svojom okolí. Budú môcť využiť aj hľadanie. Po kliknutí na fotografiu získajú detail ponuky a môžu predajcovi poslať správu cez Facebook messenger. Spôsob platby a dodania je už len na dohode oboch strán. Zadávanie inzerátov je jednoduché: predajca tovar vyfotí, doplní popis, cenu, následne vyberie kategóriu a lokalitu a odošle.
Podľa odborníka na sociálne siete Vladana Crhu z Ami Digital môže Marketplace v Česku pohltiť významnú časť trhu. "Facebook má obrovskú výhodu v množstve aktuálnych užívateľov (vyše 90 percent českej internetovej populácie), ktorých je možné osloviť priamo v rámci jedného prostredia. Navyše to, že obchodujúci navzájom vidia informácie zo svojich facebookových profilov, môže zvýšiť dôveryhodnosť oproti viacmenej anonymným peer-to-peer platformám," uviedol.
Facebook tak podľa Crhu pokračuje vo svojej stratégii "požierania internetu", vyberania služieb, ktoré majú obchodný potenciál a ich pridávanie do svojho prostredia. V tom ale môže byť jedno z rizík, pretože už teraz je pre časť užívateľov Facebook príliš rozsiahly a komplikovaný.
Záujem o Marketplace podľa Facebooku rastie. Len v máji ľudia v USA zadali prostredníctvom služby 18 miliónov nových ponúk. V Česku sú viac ako štyri milióny registrovaných užívateľov spoločnosti Facebook.