Označovanie programov, v ktorých sú umiestňované produkty, bude jednoduchšie a najmä jednotné. Televízie budú používať piktogram PP.
Umožní to dohoda, ktorú na pôde Rady pre vysielanie a retransmisiu podpísali riaditelia najväčších slovenských televízií a predsedníčka rady koncom septembra (27.9.2017).
„Nové pravidlá nebudú znamenať len právnu istotu pre vysielateľov, ale prínosné budú najmä pre divákov. Všetky programy, v ktorých sú umiestnené produkty, budú odteraz označené symbolom PP v krúžku na začiatku aj na konci programu, a to na dostatočne dlhý čas, aby divák vždy presne vedel, že sleduje program s týmto typom komerčnej informácie," objasnila význam dohody predsedníčka rady Marta Danielová.
Nový piktogram a textová informácia
Skratka PP je vo svete zaužívaná pre označovanie product placementu, používajú ju aj v susednom Česku. Na Slovensku bude znázornená tmavým písmom na svetlom podklade, a to v pravom hornom alebo dolnom rohu obrazovky po dobu desiatich sekúnd, v presne stanovenom časovom rozpätí od začiatku a konca programu či po jeho prerušení reklamou. Vzhľadom na špecifiká živého vysielania preň platia miernejšie pravidlá.
Dohoda nadobudla účinnosť 1. novembra 2017, odkedy začalo plynúť dvojmesačné prechodné obdobie. „Aby sa diváci s novým označovaním zoznámili a privykli si naň, počas prechodného obdobia budú vysielatelia programy sprevádzať textovou informáciou o umiestnení produktov a zároveň piktogramom. Od 1. januára bude postačovať len ich označenie piktogramom PP," doplnila predsedníčka Rady. O novom označovaní budú vysielatelia divákov informovať aj na svojich webových stránkach či komunikačnou kampaňou priamo vo vysielaní.
Rovnaké pravidlá pre všetkých
Nové pravidlá sa vzťahujú na všetkých vysielateľov, nielen na tých, ktorí podpísali dohodu o ich dodržiavaní. Oboznámení sú s nimi aj zástupcovia Spolku lokálnych a regionálnych televízií LOTOS a asociácie regionálnych televízií RegionTVnet.sk.
Dohodu podpísali generálny riaditeľ Rozhlasu a televízie Slovenska riaditeľ Jaroslav Rezník, šéf televízie Markíza Matthias Settele, generálny riaditeľ televízie JOJ Marcel Grega, riaditeľ pre externé vzťahy TA3 Igor Čekirda a predsedníčka RVR Marta Danielová.