Združenie Brániť sa oplatí Slovensko v spolupráci s Ministerstvom vnútra má na konte úspešnú kampaň “Novodobí otroci”, ktorú v spolupráci s agentúrou PS:Digital komunikovali v roku 2016. Išlo o osvetovú kampaň, ktorej cieľom bolo naučiť ľudí byť ostražití a dávať si pozor na pofidérne pracovné ponuky v zahraničí.
Pred letom v roku 2017 prišlo zadanie pre agentúru znovu. Pokračovanie malo mať rovnaký cieľ ako v predchádzajúcej kampani, menila sa ale cieľová skupina (15- 30 rokov). PS:Digital sa rozhodla tentokrát pritvrdiť a prerozprávať skutočný príbeh jedného chlapca zo Slovenska, ktorý si takúto skúsenosť zažil. Naletel na pofidérnu letnú brigádu v zahraničí a nanešťastie za to nepríjemne zaplatil.
Prvá Instagram Stories kampaň
Tak vznikla myšlienka, že agentúra odkomunikuje príbeh v reálnom čase prostredníctvom Instragram Stories. Ako „obeť“ podvodu si vybrala influecera Matúša, ktorého na sociálnych sieťach sleduje niekoľko desiatok tisíc mladých ľudí. Ida Bírová, copywriter a ideamaker v agentúre PS:Digital charakterizovala Matúša ako mladého, spontánneho a veselého chalana, ktorý dokonale zapadol do konceptu niekoho, kto sa bezhlavo vyberie pracovať do zahraničia.
Od začiatku až po zmiznutie
Matúš svojim fanúšikom najprv oznámil, že sa mu naskytla príležitosť ísť brigádovať do Anglicka. Malo ísť o zber jahôd, ktorú mu odporučil dávny kamarát. Nasledovali Stories z letiska a večerných prechádzok po Anglicku. Okrem toho svojich sledovateľov informoval aj o tom, že ho oklamali a namiesto jahodovej brigády sa dostal na stavbu a býva v pivnici.
Už vtedy dostával feedback od fanúšikov, ktorí mu radili aby to nechal tak a vrátil sa na Slovensko. V poslednej Story sa sťažoval na to, že nemá doklady a nechcú ho pustiť domov. V tom niekto zabúchal na dvere, vtrhol do izby a Matúš zmizol. Bol nedostupný na všetkých sociálnych sieťach a vtedy o ňom začali písať aj médiá. Nikto nevedel čo sa stalo.
Po pár dňoch absolútneho odmlčania Matúš uverejnil na Youtube edukatívne video v ktorom demonštroval chyby, ktoré spravil. Ida Bírová doplnila: „Zároveň sa celého príbehu aj jeho rozuzlenia chytili viaceré médiá a tak sa správa o prvej Instagram Stories kampani na Slovensku (Explo a Selassie prišli po nás) šírila ďalej.Kto mal chuť dozvedieť sa ešte viac, toho poslal Matúš na stránku klienta: anjelistrazni.sk, kde našiel všetky dôležité informácie o danej téme a možnosti, ako sa chrániť.“
A nakoniec celú kampaň zhodnotila slovami: „Výsledkom bol obrovský zásah u želanej cieľovky, výstrahu sa podarilo doručiť mladým a veríme, že tak ako v prvej kampani, tak aj v druhej, sa nám tým mladým, berúcim život možno až príliš spontánne, podarilo zachrániť život.“
VÝSLEDKY
Instagram Stories: pred kampaňou dosahovali v priemere cca 25 000 videní. Stories v dobe Matúšovho zmiznutia mali cez 70 000 videní.
Youtube video: 126 086 vzhliadnutí v priebehu prvého týždňa.
Facebook video: 355 636 zasiahnutých ľudí.
Počet kliknutí na príspevok, v ktorom bol umiestnený link na edukačný portál anjelistrazni.sk – 39 880 kliknutí.
VIZITKA KAMPANE
Klient: BSOS - Brániť sa oplatí Slovensko, Ministerstvo vnútra SR
Agentúra: PS:Digital
Creative director: Peter Šebo
Art director: Michal Hornický, Sim Šebestová
Media strategy: Róbert Szabó
Copywriter: Ida Bírová
Account manager: Tomáš Papranec