Cez víkend sme spoznali nových primátorov a starostov slovenských miest a obcí. Aj počas týchto volieb rezonoval problém vizuálneho smogu a nelegálnych reklamných plochách, ktorými sú zahltené naše mestá. Aké riešenia ponúkajú noví (staronoví) primátori Bratislavy, Trenčína, Žiliny a Prešova?
Pribudnú zóny tzv. reklamného kľudu
|
Matúš Vallo, primátor Bratislavy (nezávislý, podpora SPOLU a Progresívne Slovensko) |
Vizuálny smog je jedným z dlhoročných problémov. Akými opatreniami chcete dosiahnuť v Bratislave menej vizuálneho smogu?
Bratislava potrebuje jasné a férové pravidlá pre umiestňovanie legálnej reklamy a efektívnejšie procesy vedúce k odstráneniu tej nelegálnej. My vykonáme audit reklamných plôch, ktorých významná časť je umiestnená na pozemkoch mesta a ukončíme ich nájomné zmluvy. Až 40 percent verejného priestoru totiž prenajíma reklamným zariadeniam práve mesto.
Mesto tiež musí vypracovať plán usmerňovania nových reklám. Určí si v ňom lokality, z ktorých by mala reklama postupne ubúdať, príp. úplne zmiznúť (tzv. zóny reklamného kľudu). A v neposlednom rade musí mať mesto ucelený dizajn manuál, ktorý zaviaže majiteľov a prevádzkovateľov budov spĺňať stanovené štandardy aj maximálne rozmery umiestnenej reklamy.
Vizuálny smog spôsobujú vo veľkej miere nelegálne zariadenia vonkajšej reklamy. Máte vo svojom programe riešenie, ktorým by ste účinne bojovali proti čiernym plochám?
Predstavili sme jedno legislatívne opatrenie. Podľa nášho návrhu by mesto malo možnosť vyrúbiť daň vlastníkovi pozemku alebo budovy, na ktorej sa takáto reklama nachádza. Bude potom v jeho záujme vyriešiť, prečo na svojom pozemku toleruje reklamné plochy neznámych vlastníkov.
Ako chcete nahradiť výpadok v príjmoch mesta pri obmedzení vonkajších reklamných plôch?
V našom Pláne Bratislava máme uvedených viacero opatrení na zvýšenie príjmov mesta, ktoré nahradia nielen výpadok príjmov z vonkajšej reklamy.
V územnom pláne máme zásady dizajnového prevedenia reklám
|
Richard Rybníček, primátor Trenčína (nezávislý) |
Akými opatreniami chcete dosiahnuť v Trenčíne menej vizuálneho smogu?
Práve sme schválili zmenu územného plánu, súčasťou ktorej je aj regulácia reklamných zariadení na území mesta Trenčín. Pre účely regulácie je mesto rozčlenené na viac zón, pre každú zónu sú stanovené pravidlá (najprísnejšie v centre), kde reklama byť môže, aj akého typu, aj jej veľkosť a poloha. Zároveň sú v územnom pláne aj zásady dizajnového prevedenia reklám, pretože smog častokrát tvoria aj nevhodné prevedenia nosičov reklamy.
Je mi jasné, že týmto opatrením zrazu a okamžite nevyriešime problém vizuálneho smogu, ale je to konštruktívny krok k tomu, aby novopovoľované reklamy boli v primeranom množstve, vo vhodných polohách i v kvalitnom prevedení.
Vizuálny smog spôsobujú vo veľkej miere nelegálne zariadenia vonkajšej reklamy. Aké máte vo svojom programe riešenie?
Za posledné dva roky sme odstránili 23 billboardov + priebežne riešime rôzne reklamy na plachtách, ktoré nachádzame umiestnené na plotoch a zábradliach. Všetko to robíme v rámci platných zákonov. Budúcnosť sme vyriešili čerstvo schválenou zmenou územného plánu.
Ako chcete nahradiť výpadok v príjmoch mesta pri obmedzení vonkajších reklamných plôch?
Tieto príjmy tvoria len 0,05 percenta zo všetkých príjmov mesta, takže takýto výpadok je zanedbateľný a bez problémov to vieme riešiť.
Zvýšenie súčasných nájmov pre reklamné plochy
|
Peter Fiabáne, primátor Žiliny |
Akými opatreniami chcete dosiahnuť v Žiline menej vizuálneho smogu?
Vytvorenie záväznej koncepcie umiestňovania vonkajšej reklamy a povoľovanie len tých reklamných zariadení, ktoré budú v súlade s koncepciou. Pasportizáciu všetkých existujúcich reklamných zariadení, spísanie VZN o vonkajšej reklame, odstránenie reklamných zariadení z budov v správe a majetku mesta Žilina – treba ísť príkladom, zavedenie zákazu vizuálne a akusticky obťažujúcej reklamy a obmedzenie reklamy na povrchu chodníkov, či stĺpov.
Aké máte vo svojom programe riešenie, ktorým by ste účinne bojovali proti čiernym plochám?
Ako iste viete, súčasný zákon nedáva samosprávam do rúk ideálne nástroje ako riešiť tento problém. V prípade mestských pozemkov považujem za nevyhnutné postupovať okamžite a tvrdo, plochy odstraňovať bezodkladne. V prípade súkromných pozemkov je jedinou cestou vstúpiť do dialógu s majiteľmi pozemkov a reklamných zariadení a pokúsť sa nájsť kompromisné riešenia.
Ako chcete nahradiť výpadok v príjmoch mesta pri obmedzení vonkajších reklamných plôch?
Zavedenie miestnej dane z reklamy za zariadenia umiestnené na súkromných majetkoch, zvýšenie súčasných nájmov pre reklamné plochy, ako sú napr. CLV plochy pri zastávkach MHD. Aktuálne poplatky sú mimoriadne výhodné pre reklamné firmy.
Problém reklamného smogu je v legislatíve
|
Andrea Turčanová, primátorka Prešova (KDH) |
Akými opatreniami chcete dosiahnuť v Prešove menej vizuálneho smogu?
Problém reklamného smogu je zrejme v legislatíve. Na jednej strane mesto môže regulovať umiestnenie reklamných zariadení na mestských pozemkoch (prijatím VZN). Na druhej strane však stavebný úrad musí rešpektovať zákon. V prípade, že stavebník splní všetky podmienky, stavebný úrad mu na umiestnenie reklamného zariadenia vydá stavebné povolenie.
Legislatívny problém zdôraznili aj primátori krajských miest na rokovaní K8, ktorého sa zúčastnila aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová. Na tomto rokovaní sa primátori dohodli iniciovať v parlamente legislatívne zmeny umožňujúce samosprávam účinnejšie reagovať na porušenia v súvislosti s reklamným smogom.
Aké máte vo svojom programe riešenie, ktorým by ste účinne bojovali proti čiernym plochám?
Mesto Prešov má prijatých viacero opatrení, ktoré tvoria regulačný proces umiestňovania reklamných zariadení na jeho území. Mesto Prešov v rámci znižovania vizuálnej záťaže aj umiestňovania reklamných zariadení typu A (takzvané á-čka) na chodníkoch tým, že prijalo opatrenie, podľa ktorého môžu byť povolené iba novovznikajúcim prevádzkam a iba na dobu maximálne 60 dní a uhradením správneho poplatku.
Umiestniť prenosné a dočasné zariadenia na ploche, ktorá je vo vlastníctve mesta Prešov je možné len na základe vydaného rozhodnutia na zvláštne užívanie miestnych komunikácii alebo povolenia na osobitné užívanie (záberu) verejného priestranstva.