TASR
StoryEditor

Týždeň v médiách: SNS chce regulovať médiá. Požaduje právo na odpoveď, aj na ospravedlnenie. Vracia sa k zrušeniu koncesií

20.01.2019, 09:14
A príklady virálov, ktoré získali na sile vďaka sociálnym sieťam. Je medzi nimi aj video Joža Pročku.

Na konci pracovného týždňa sa s novinármi stretli  poslanci Národnej rady SR, aby spoločne prediskutovali  plány SNS o novej regulácií médií. Tú pred novinármi obhajoval Karol Farkašovský (SNS) - podpredseda parlamentného výboru pre kultúru spolu s Miroslavom Čížom (Smer-SD)  členom Výboru NR SR pre kultúru a médiá.

Už v úvode stretnutia Karol Farkašovský zdôraznil dôvody nových návrhov regulácie médií. Jednak je to dynamický spoločenský vývoj, ale aj súčasná situácia medzi novinármi a politikmi. Touto iniciatívou chce SNS prispieť k vyváženosti vzťahu medzi novinármi a politikmi, ktorý dnes podľa slov Farkašovského " nie je vždy v rovnovážnom stave, najmä v etickej rovine.“  Pozrime sa na to najdôležitejšie čo v diskusii zaznelo.

Právo na odpoveď? Nestačí. Požaduje sa aj právo na ospravedlnenie

Jednou z tém bolo aj právo na odpoveď politikov v médiách. Momentálne existuje v zákone právo na odpoveď, avšak nevzťahuje sa na politikov. K tomuto by sa chcela SNS spolu so Smer - SD vrátiť. V diskusii s novinármi odznelo aj to, že právo na odpoveď sa bude môcť uplatniť iba v prípade "nepravdivých tvrdení".  Na otázku novinárov, "kto bude rozhodovať o tom, či je tvrdenie v médiách pravdivé", a teda či je potrebné uplatniť právo na odpoveď, Farkašovský hovoril o posilnení samoregulačných orgánov ako je napríklad Tlačová rada či Rada pre vysielanie a retransmisiu, v prípade rádií a televízií. 

Právo na odpoveď politikov a verejných funkcionárov v minulosti už  v našom tlačovom zákone bolo. Ale aj v minulosti voči nemu protestovali vydavatelia, ktorí právo na odpoveď pre verejných funkcionárov či politikov vnímali za vážne  ohrozenie nezávislosti médií, ako aj vydavateľskej autonómie. SNS však okrem práva na odpoveď politikov hovorí aj o ďalšej forme ústretovosti médií k politikom, a síce o práve na ospravedlnenie. To vníma Karol Farkašovský v etickej rovine, i keď v zákone figurovať má. Áno, čítate dobre.

A do tretice, Andrej Danko vyslovil v médiách v uplynulom týždni želanie, aby právo na odpoveď pre politikov bolo rozšírené aj na komentáre a glosy. 

Koniec anonymity v diskusiách!

Ešte v decembri minulého roka hovoril Robert Fico o tom, že Smer chce vyvolať vážnu verejnú diskusiu na tému ako zlikvidovať anonymitu, "rôznych zakomplexovaných idiotov, ktorí sedia vo svojich detských izbách u mamy v byte a vypisujú nezmysly, a čím väčší nezmysel, čím väčšia urážka, čím väčšia hrozba, tým lepšie." Môžu napísať urážky, ale musia sa pod to podpísať. "A za toto budú niesť zodpovednosť vydavatelia."

Bývalý premiér hovoril o anonymite v diskusiách na internete. Aj tejto téme sa venovali predkladatelia nového zákona v diskusii s novinármi. Otázka anonymity nabrala celkom filozofický rozmer, keď sa Farkašovský spýtal novinárov, či je "anonymita ekvivalent demokracie".

Celkovo, ak sa hovorí o printoch, politici majú celkom jasnú predstavu ako by regulácia mala vyzerať. Čo je už komplikovanejšie, je regulácia onlinových médií. Uvedomujú si, že "ide o celosvetový problém". A je pravda, že aj na otázku ako chcú regulovať anonymné diskusie na sociálnych sieťach, sa hľadá odpoveď veľmi ťažko. Niečo o tom isto vie zakladateľ a šéf Facebooku Mark Zuckerberg. A pritom všetci vieme, akú silu dnes má online, čo sa týka šírenia informácií a správ. O sile sociálnych sietí nehovoriac.

Koncesionárske poplatky chce SNS zrušiť

Jednou z dlhodobých tém SNS sú koncesionárske poplatky. Karol Farkašovský opäť pred novinármi potvrdil, že v záujme SNS je zrušiť koncesionárske poplatky. Vzápätí však zdôraznil, že treba nájsť také riešenie financovania verejnoprávnej inštitúcie, "aby nevznikali pochybnosti o tom, že štát riadi RTVS". Zhrňme si to - na financovaní RTVS sa dnes podieľajú najvýznamnejšou mierou - koncesionári, štát a komerční zadávatelia (zo zákona majú v RTVS výrazne obmedzený priestor na vysielanie reklamy). Keďže koncesionári to nebudú, financie od komerčných zadávateľov sú obmedzené, zostávajú nám už iba príspevky od štátu. Alebo niekto vymyslí niečo nové, čo sa doteraz nikomu nepodarilo.

 Aby sme nehovorili iba o regulácií médií. Ponúkame tri aktuálne príklady toho, že i keď nejde o články v konkrétnych médiách, predsa len dokázali osloviť  nespočetné množstvo ľudí, alebo ak chcete užívateľov sociálnych sietí. 

1. Minulý týždeň sme boli svedkami neuveriteľného virálu s názvom Fekišovce. A podobným virálnym spôsobom sa šíri video Joža Pročka, ktoré má viac ako milión videní:

2. Na sociálnych sieťach sa dnes šíri takzvaný #10YearChallenge. Z ľahkého a vtipného porovnávania fotografií s desaťročným rozdielom, dnes ľudia postujú obrázky, ktoré vypovedajú o tom ako sa zmenilo prostredie, v ktorom žijú.

3. Svoj názor vyjadruje aj nová reklama Gillette. Tá vyzýva mužov, aby boli tými najlepšími, akými môžu byť. Tvorcovia reklamy tvrdo zaútočili na typické črty niektorých mužov. Značka vzbudila rozhorčenie, získala nespočetne veľa dislikov, urazila niektorých mužov, niektorí vyhlasujú, že Gillette už kupovať nebudú. Reklama na intenzite získala aj vďaka sociálnym sieťam.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 20:01