V uplynulom týždni zarezonovala médiami informácia moderátorky TA3 Zuzany Závodskej, ktorá na svojom Instagrame zverejnila kritickú informáciu o kozmetike doktorky Aleny Pallovej. Za túto kritiku bola moderátorka TA3 Zuzana Závodská potrestaná tak, že s ňou televízia TA3 ukončila spoluprácu.
Článok vyvolal veľké pohoršenie, mnohí sa v diskusiách zastali moderátorky, ktorá podľa nich nepochybila - je jedno, čo si vo voľnom čase robí, pokiaľ sa to neobjaví v televízií, pri vysielaní.
Úplná pravda to nie je.
Zuzana Závodská je (bola) v TA3 spravodajskou moderátorkou. Podľa zákona "vo vysielaní programovej služby nesmú v reklame ani v telenákupe účinkovať hlásatelia, moderátori a redaktori spravodajských a politicko-publicistických programov, a to ani v obraze, ani vo zvuku." Moderátorka sa ale testovaniu kozmetiky venuje na sociálnych sieťach, predovšetkých na Instagrame, videá má na Youtube. Online náš zákon neupravuje. Ale ani to nie je dôvod na to, aby si moderátorka mohla robiť na sociálnych sieťach čo chce, najmä ak sa to týka reklamy. A už vôbec nie moderátorka spravodajských relácií, ktorá by mala pôsobiť dôveryhodne a tento imidž by si mala zachovať pri akejkoľvek komunikácii, nielen pri čítaní správ, ale aj na sociálnych sieťach.
Iste príspevky o dekoračnej kozmetike, či životnom štýle, fotografie z prírody, v kruhu rodiny a podobne, vo všeobecnosti nepatria k tým, ktoré by nejakým spôsobom poškodzovali meno moderátorky. Pozrite si Instagramové účty viacerých iných moderátoriek, či už napríklad Zlatici Puškárovej, Lucii Barmošovej, alebo aj Kvetky Horváthovej.
Zistíte, že okrem bežných postov sa sem - tam objaví aj príspevok na reklamu nejakých produktov, a to najmä v prípade Kvety Horváthovej či Zlatice Puškárovej. Nie je to nič výnimočné, koľko PR článkov a video reportáži v médiách vzniklo tak, že známa tvár propaguje službu či nejaký produkt. A už vôbec to nie je dôvod na vyhadzov. Pokiaľ...
Rozdiel je v tom, že Zuzana Závodská dostala výpoveď až po kritike kozmetiky Aleny Pallovej. Keby si ale ľudia v TA3 pozreli Instagram ich moderátorky spravodajstva, zistili by, že moderátorka informácie o testovaní kozmetiky publikuje pravidelne, a pravidelne natáča videá už nejaký ten čas.
Televízia, mala s moderátorkou vyriešiť túto jej aktivitu už dávno. Alebo inak - moderátorka, mala na túto aktivitu upozorniť nadriadených už dávnejšie. Ide totiž o etickú rovinu spolupráce vo vzťahu zamestnávateľ - zamestnanec, ktorá by mala byť ukotvená v etickom kódexe. Ak by vedeniu televízie prekážal vlastný youtube kanál či testovanie kozmetiky na Instagrame, kde si moderátorka spravodajstva buduje vlastný imidž a propaguje výrobky, nie podľa gusta a chceného imidžu TA3, mohla dať televízia embargo moderátorke už dávnejšie. Kritika kozmetiky Aleny Pallovej nebola dôvodom na ukončenie pomeru. A to si zjavne televízia aj uvedomuje, keď pre omediach.com poskytla vyjadrenie, v ktorom hovorí o tom, že "dôvod na ukončenie spolupráce s moderátorkou Zuzanou Závodskou nebol len spomínaný spor s MUDr. Pallovou, ale viacnásobné profesionálne zlyhania, ktoré boli porušením zmluvy medzi moderátorkou a TA3 práve zo strany moderátorky.“ Konkrétne profesionálne zlyhania TA3 nepomenúva.
Inak vníma situáciu samotná moderátorka, ktorej status na Facebooku hovorí o tom, že v TA3 s ňou ukončili spoluprácu, kvôli nedávnym medializovaným udalostiam. V komentoch sa jasne hovorí o kritizovanom statuse kozmetiky Aleny Pallovej, bývalá moderátorka na komenty nereagovala.
O iný na pohľad úsmevný príbeh sa postarala uplynulý týždeň Polícia SR. Tá na svojom Facebooku nazvala zásah Národnej protizločineckej jednotky NAKA, v ktorej bolo zadržaných 7 osôb podozrivých zo spáchania závažnej násilnej a majetkovej trestnej činnosti, ako akciu Heineken. Išlo o správu, súvisiacu s Alenou Zsuzsovou, ktorá bola okrem vraždy novinára Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej, obvinená aj z ďalšej vraždy. Iným slovami - Heineken bol spojený so správou o vražde. Status neskôr Polícia SR upravila, názov Heineken zmizol a v TASR vyšlo vyjadrenie, kde Polícia SR ozrejmila svoje konanie: "Krycie názvy sa dávajú akciám pre ich identifikáciu medzi zainteresovanými policajtmi a na ochranu pred nepovolanými osobami pred jej vyzradením. Vzhľadom na to, že oblasť, kde sa prípad realizoval, je známa výrobou piva, preto aj krycí názov dostal toto pomenovanie. Komunikácia takouto formou, používaním krycích názvov a pomenovaní medzi policajtmi v operatívnej rovine, je bežná. Akcia nemá žiadny súvis s konkrétnou továrenskou značkou, preto ju nie je možné nijakým spôsobom s ňou spájať."
Napriek tomuto vyjadreniu, by pokojne značka Heineken mohla protestovať proti takémuto spojeniu, pretože polícia spojila informáciu s podozrením z vraždy s názvom Heineken. Krycie mená sa nevyberajú podľa názvu komerčných spoločností. Značka by to mohla pokojne vziať ako poškodenie dobrého mena.

