StoryEditor

Celkové výdavky do onlinu rástli minulý rok o 9 percent

06.03.2019, 09:17
Výdavky do slovenských médií o 18 percent.

V roku 2018 dosiahli výdavky do internetovej reklamy na slovenskom trhu výšku 128 mil. eur. V porovnaní s rokom 2017 išlo o 9 percentný rast.

Z hľadiska reklamných formátov najväčšie zastúpenie na výdavkoch má display reklama (42 percent), po nej nasleduje vyhľadávanie (23 percent) a prvú trojicu uzatvára video (17 percent).

IAB Slovakia

Z formátov najväčší medziročný nárast vo výške 38 percent zaznamenala natívna reklama a riadková inzercia, tzv. classifieds. Predpokladáme rast týchto dvoch formátov aj v budúcnosti. Pod rast natívnej reklamy sa podpíše čoraz väčší trend budovania si vzťahov so zákazníkmi a okrem produktu aj poskytovanie pridanej hodnoty, napríklad v podobe obsahu, ktorý zákazníkov zaujíma. K pozitívnemu trendu bude prispievať aj fakt, že značky už začínajú vidieť prvé výsledky natívnej komunikácie. V prípade riadkovej inzercie bude stále napredovať online predaj v automobilovom a realitnom segmente, ako aj na trhu práce.

Rastú aj výdavky do mobilnej reklamy

Výdavky do mobilnej reklamy sa medziročne zvýšili o 2 percentá, v absolútnej hodnote sa dostávame na úroveň objemu reklamy v hodnote 50 mil. Eur.

IAB Slovakia

Ako už nasvedčoval vývoj v prvom polroku 2018, najviac medziročne rástol programatický nákup mediálneho priestoru (41 percent).

IAB Slovakia

Slovenské médiá z členskej základne IAB Slovakia dosiahli medziročný nárast príjmov  vo výške 18 percent. Ťahúňom tohto rastu bol nepochybne druhý polrok 2018, kedy k slovenským hráčom pritiekli väčšie príjmy zo štátnych kampaní ako aj z predvianočných kampaní v poslednom kvartáli 2018.

Správa nehovorí o príjme globálnych internetových hráčov, predpokladá sa, že k nim odchádza zo slovenského onlinového rozpočtu viac ako polovica. 

V rámci členskej základne najviac rástla video reklama (o 83 percent) a programmatic, ktorý dosiahol 40 percentný rast. Až 84 percentám slovenských vydavateľov a médií sa podarilo v druhom polroku 2018 dosiahnuť rast príjmov z internetovej reklamy.

Matej Kolarovský, predseda Správnej rady: „Vývoj na slovenskom trhu je v porovnaní s ostatnými krajinami mierne neštandardný. Vo väčšine prípadov lokálni hráči z hľadiska príjmov postupne strácajú v prospech nadnárodných hráčov. Je vysoko pravdepodobné, že slovenským médiám sa darí udržať krok vďaka ich pružnej reakcie v rámci nasadzovania nových reklamných formátov, sprístupňovania programmatic aj na nákup prémiových formátov, budovania vlastných sietí na predaj inventory ako napríklad Valetin, či produkčného zabezpečovania výroby natívneho a video obsahu.“

IAB Slovakia

Vysvetlivky:

Display - bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display;

Paid-for-search advertising - reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;               

Video – video reklama;

Classifieds and directories - kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;

Textová reklama – text + obrázok napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;

Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety - odporúčacie boxy, In feed reklama;

Other - email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship

Programmatic tvoria investície zadávateľov cez DSP platformy.

 

 

 

 

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. december 2025 01:03