V roku 2018 dosiahli výdavky do internetovej reklamy na slovenskom trhu výšku 128 mil. eur. V porovnaní s rokom 2017 išlo o 9 percentný rast.
Z hľadiska reklamných formátov najväčšie zastúpenie na výdavkoch má display reklama (42 percent), po nej nasleduje vyhľadávanie (23 percent) a prvú trojicu uzatvára video (17 percent).
Z formátov najväčší medziročný nárast vo výške 38 percent zaznamenala natívna reklama a riadková inzercia, tzv. classifieds. Predpokladáme rast týchto dvoch formátov aj v budúcnosti. Pod rast natívnej reklamy sa podpíše čoraz väčší trend budovania si vzťahov so zákazníkmi a okrem produktu aj poskytovanie pridanej hodnoty, napríklad v podobe obsahu, ktorý zákazníkov zaujíma. K pozitívnemu trendu bude prispievať aj fakt, že značky už začínajú vidieť prvé výsledky natívnej komunikácie. V prípade riadkovej inzercie bude stále napredovať online predaj v automobilovom a realitnom segmente, ako aj na trhu práce.
Rastú aj výdavky do mobilnej reklamy
Výdavky do mobilnej reklamy sa medziročne zvýšili o 2 percentá, v absolútnej hodnote sa dostávame na úroveň objemu reklamy v hodnote 50 mil. Eur.
Ako už nasvedčoval vývoj v prvom polroku 2018, najviac medziročne rástol programatický nákup mediálneho priestoru (41 percent).
Slovenské médiá z členskej základne IAB Slovakia dosiahli medziročný nárast príjmov vo výške 18 percent. Ťahúňom tohto rastu bol nepochybne druhý polrok 2018, kedy k slovenským hráčom pritiekli väčšie príjmy zo štátnych kampaní ako aj z predvianočných kampaní v poslednom kvartáli 2018.
Správa nehovorí o príjme globálnych internetových hráčov, predpokladá sa, že k nim odchádza zo slovenského onlinového rozpočtu viac ako polovica.
V rámci členskej základne najviac rástla video reklama (o 83 percent) a programmatic, ktorý dosiahol 40 percentný rast. Až 84 percentám slovenských vydavateľov a médií sa podarilo v druhom polroku 2018 dosiahnuť rast príjmov z internetovej reklamy.
Matej Kolarovský, predseda Správnej rady: „Vývoj na slovenskom trhu je v porovnaní s ostatnými krajinami mierne neštandardný. Vo väčšine prípadov lokálni hráči z hľadiska príjmov postupne strácajú v prospech nadnárodných hráčov. Je vysoko pravdepodobné, že slovenským médiám sa darí udržať krok vďaka ich pružnej reakcie v rámci nasadzovania nových reklamných formátov, sprístupňovania programmatic aj na nákup prémiových formátov, budovania vlastných sietí na predaj inventory ako napríklad Valetin, či produkčného zabezpečovania výroby natívneho a video obsahu.“
Vysvetlivky:
Display - bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display;
Paid-for-search advertising - reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;
Video – video reklama;
Classifieds and directories - kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
Textová reklama – text + obrázok napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety - odporúčacie boxy, In feed reklama;
Other - email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship
Programmatic tvoria investície zadávateľov cez DSP platformy.


