StoryEditor

Reuters zverejnil nový rebríček. Hospodárske noviny sú najdôveryhodnejším denníkom

12.06.2019, 05:12
Autor:
(pš)(pš)
Správa o stave médií od Reuters hovorí o vysokej obave z dezinformácií, ale aj o opatrnosti pri výbere dôveryhodného médiá. Vzrastá záujem o podcasty, zdroje z predplatného stagnujú.

Inštitút Reuters aj v tomto roku prišiel s výročnou správou, ktorá sa týka stavu a vývoja médií vo vybraných 38 krajinách sveta na šiestich kontinentoch. Nechýba medzi nimi ani Slovensko. V úvode správy sa píše o všeobecných faktoch, ktoré najviac ovplyvnili minulý rok stav a  vývoj médií na Slovensku.

Správa v úvode konštatuje, že médiá v roku 2018 boli plné informácii o vražde novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej. Táto udalosť rezonovala naprieč všetkými sférami slovenského verejného života. Vznikla iniciatíva Za slušné Slovensko a nasledovala vlna protestov na námestiach. Následkom bola rezignácia premiéra, ministra vnútra, ale aj náčelníka polície. V správe sa píše aj o osobe Mariána Kočnera a jeho prepojenia s vraždou novinára a jeho snúbenice. V správe sa hovorí aj o Kočnerových ďalších pokusoch pri sledovaní iných novinárov.

Správa Reuters hovorí o neustálej záplave obviňovania  z dezinformácií a falošných správ medzi "mainstreamovými" a "alternatívnymi" médiami, pričom toto obviňovanie podporujú politici. Podľa Reuters ilustrujú nedôveru verejnosti voči správam v médiách dva príklady. Upozornenie na PR agentúru, ktorá ovplyvňovala diskusie na sociálnych sieťach politikov, aj komerčných klientov vytváraním falošných účtov. Druhou je zlyhanie Facebooku odstrániť príspevky a pozastaviť účty po upozornení na nenávistné prejavy a falošné účty.

Vo výročnej správe sa dočítame aj o personálnej tenzii v RTVS, o obave zamestnancov chrániť RTVS pred politickým tlakom. V úvodnom prehľade nechýba ani zmienka o tendencii strany SMER a SNS prísť s novým zákonom, v ktorom má byť zakomponovaná povinnosť právo na odpoveď pre politikov.

Výrazným prvkom vo vývoji mediálneho trhu sú podľa správy Reuters podcasty, ktoré na Slovensku minulý rok zaznamenali výrazný nárast, zároveň sú otvorili priestor pre ďalšie nové médium na trhu. Najobľúbenejšími podcastami sú denné podcasty denníka SME  - Dobré ráno SME (17 000 poslucháčov denne), druhými sú podcasty Denníka N - Newsfilter (10 000 stiahnutí za deň), tretími sú podcasty portálu Aktuality.sk - Nahlas. 

Report zostavil rebríček top online médií a televízií, printu a rádií. Top trojku v online tvoria topky.sk, Aktuality.sk a Sme.sk, rovnako ako minulý rok. Čo sa týka televízie, rádia a printu, sa do vedenia v tomto roku dostala televízia Markíza, za ňou nasleduje televízia JOJ, tretia je RTVS. Minulý rok bolo poradie na prvých dvoch miestach vymenené.

Top médiá: v online, televízie, printy a rádiá

Reuters

​​Súčasťou výskumu je aj v tomto roku rebríček najdôveryhodnejších médií, i keď celková dôvera na Slovensku k médiám zaostáva, konštatuje správa Reuters. Zatiaľ čo celosvetovo sa dôvera v médiá pohybuje na úrovni 42 percent, na Slovensku je to na úrovni 33 percent. Informáciám na sociálnych sieťach verí 19 percent Slovákov.

Reuters

​Pozrime sa, ktorým konkrétnym médiám Slováci dôverujú najviac. Podľa prieskumu je na prvom mieste podobne ako minulý rok spravodajská televízia TA3, za ktorou nasleduje RTVS a trojku najdôveryhodnejších médií pre Slovákov uzatvára denník Hospodárske noviny. Alternatívny portál Hlavnespravy.sk sa medzi top značkami nenachádza, potom ako minulý rok obsadil piatu pozíciu.

Reuters

Vo všeobecnosti, na celosvetovej úrovni obavy z dezinformácií spôsobili to, že ľudia sú opatrnejší pri výbere obsahu, ktorí zdieľajú sociálnych sieťach. Pričom obavy z dezinformácií dosiahli hodnotu 55 percent, podľa Reuters ide o veľmi vysoké percento. Jedným z dôsledkov tohto znepokojenia je na druhej strane väčšie povedomie a afinita k dôveryhodným médiám. V štúdii Reuters 24 percent opýtaných uviedlo, že v uplynulom roku prestali používať zdroje, ktoré mali pochybnú povesť.

Štúdia sa venuje aj biznisu spravodajských médií, konkrétne zdrojom z predplatného. A zatiaľ čo po minulé roky, videli publisheri veľmi pozitívne vývoj predplatného a získanie ďalších zdrojov od čitateľov, aktuálna správa z globálneho pohľadu hovorí niečo úplne iné. Nielenže prichádza stagnácia v predplatnom, v niektorých krajinách prichádza dokonca k únave z predplatného. Pozitívne je, že väčšina platieb je opakujúca sa a nie jednorázová.

Správu o stave a vývoji v médiách zverejňuje inštitút agentúry Reuters a Oxfordskej univerzity každý rok. Tá posledná prináša informácie z 38 krajín sveta na šiestich kontinentoch. Oslovených bolo 75 tisíc respondentov, Štúdiu publikuje už od roku 2012.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. november 2024 11:12