Facebook, Twitter, Google
StoryEditor

Európska komisia: Internetové firmy lepšie bojujú s dezinformáciami, majú však rezervy

29.10.2019, 13:37
Autor:
(čtk)(čtk)
EK uznáva, že firmy pristúpili k likvidácií účtov šíriacich propagandu či dezinformácie aktívne.

Internetové giganty zlepšili svoj prístup k boju proti dezinformáciám, stále však neurobili všetky požadované kroky, ktoré majú brániť šíreniu propagandy a nepravdivých tvrdení. Vyplýva to zo zverejnenej správy Európskej komisie hodnotiacej prvý rok fungovania dobrovoľného antidezinformačného kódexu.

V ňom sa vlani firmy ako Facebook, Google či Twitter zaviazali odhaľovať a likvidovať falošné účty či zabezpečiť na svojich platformách transparentnosť politických kampaní. EK skonštatovala, že firmy pristúpili aktívne k likvidácii účtov šíriacich propagandu či dezinformácie. Sprísnili aj pravidlá pre zadávanie reklamy a lepšie rozlišujú, ktoré stránky sú spojené s politickou činnosťou.

Rezervy vidí komisia napríklad v poskytovaní dát nezávislým overovateľom, ku ktorým sa firmy zatiaľ dostatočne nemajú.

"Automaticky šírená propaganda a dezinformácie stále v značnej miere pretrvávajú a je potrebné ďalej pracovať na všetkých oblastiach kódexu," uviedli v spoločnom vyhlásení eurokomisári Věra Jourová, Mariya Gabrielová a Julian King.

Brusel, orgány členských štátov či mimovládne organizácie už niekoľko rokov varujú pred pokusmi šíriť prostredníctvom sociálnych sietí dezinformácie, ktorých cieľom môže byť ovplyvnenie postojov občanov EÚ najmä v období pred voľbami. Podľa niektorých záverov má časť zaznamenaných pokusov pôvod v Rusku.

Účelom kódexu bolo prinútiť významné digitálne spoločnosti, aby sa dobrovoľne podieľali na postupe proti dezinformačným kampaniam bez nutnosti vytvárať právne záväzné pravidlá. Firmy tvrdia, že v tejto oblasti robia dosť. Napríklad Facebook oznámil, že len za tohtoročný prvý štvrťrok zmazal bezprecedentne viac ako dve miliardy falošných účtov, nie je však jasné, koľko sa ich týkalo EÚ.

Budúca komisia vedená Ursulou von der Leyen bez ohľadu na dobrovoľné snahy počíta s tým, že do konca budúceho roka predloží celoúniové pravidlá pre transparentnosť činnosti internetových firiem a odhaľovanie dezinformácií. Znalci problematiky sa zhodujú, že schváleniu normy bude predchádzať dlhá debata a môže zabrať celé päťročné funkčné obdobie EK, ktoré by mala do úradu nastúpiť v decembri.

01 - Modified: 2019-08-20 10:44:20 - Feat.: 0 - Title: Twitter a Facebook obvinili Čínu z dezinformačnej kampane 02 - Modified: 2019-09-13 05:27:14 - Feat.: 0 - Title: Twitter zablokoval účty Castrovcom aj kubánskym médiám 03 - Modified: 2019-09-08 18:42:50 - Feat.: 0 - Title: Moskva obvinila Google a Facebook zo zasahovania do ruských volieb 04 - Modified: 2019-10-03 10:22:01 - Feat.: 0 - Title: Súd môže Facebooku nariadiť, aby zmazal urážlivé príspevky
01 - Modified: 2024-02-15 10:45:13 - Feat.: - Title: František Štrupl z Google: Zákazník sa dnes správa ako produktový detektív 02 - Modified: 2023-07-13 12:27:17 - Feat.: - Title: Úplná novinka Google: Prinášajú svojho chatbota. Dostupný je už aj na Slovensku! 03 - Modified: 2023-07-06 13:49:51 - Feat.: - Title: Štart vo veľkom štýle! Za 7 hodín si novú sociálnu sieť Threads aktivovalo 10 miliónov ľudí 04 - Modified: 2023-07-06 10:55:31 - Feat.: - Title: Adam Nochta: Pri nových médiách neustále experimentujeme a testujeme nové stratégie 05 - Modified: 2023-06-14 12:26:54 - Feat.: - Title: Poznáme najhodnotnejšie značky sveta. Víťaz rebríčka je rovnaký ako vlani
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 15:11