Reuters
StoryEditor

Mexický prezident má každý deň tlačovú konferenciu. Sledovanosť má ako populárne telenovely

05.01.2021, 11:25
Autor:
ČTKČTK
Za dva roky usporiadal cez 500 tlačových konferencií, niektoré trvali aj tri hodiny.

Mexický prezident od svojho nástupu do úradu každý všedný deň usporadúva ranné tlačové konferencie, ktoré sa teraz čo do počtu divákov vyrovnajú aj niektorým populárnym telenovelám.

Od 1. decembra 2018 ich Andrés Manuel López Obrador usporiadal cez 500, niektoré trvali aj tri hodiny. Kým hlava štátu o nich hovorí ako o platforme, kde poskytuje informácie, ktoré médiá ignorujú či prekrúcajú, ozývajú sa aj hlasy, že reláciu využíva k propagande a útokom na svojich kritikov.

"Je to môj obľúbený seriál. Ktorýkoľvek reportér môže vystúpiť a priamo spovedať prezidenta. On pritom ukazuje svoju ľudskú tvár, bez scenára," myslí si prekladateľka Ana Errastiová, ktorá býva v mexickej metropole.

Raúl Juárez si nenechá ujsť ani jeden diel, hoci už 30 rokov žije v Spojených štátoch. Tlačové konferencie mexického prezidenta sleduje na internete. Rád sa vraj denne pozerá, ako sa mexická vláda snaží vysporiadať s dlhoročnou korupciou. Práve boj s úplatkárstvom je jednou z priorít prezidenta. "S týmto mužom to (korupcia) skončí," verí Juárez.

Ranné tlačové vystúpenia prezidenta však majú aj svojich kritikov. Napríklad Jan-Albert Hootsen, ktorý v Mexiku zastupuje nezávislý Výbor na ochranu novinárov (CPJ), vníma tento program ako miesto, ktoré prezident využíva skôr na útoky na svojich kritikov, ako platformu pre poskytovanie informácií. "Vláda sa neuchyľuje k priamej cenzúre, ktorou sa oháňali bývalé vlády, čo je pozitívne," povedal agentúre AP Hootsen, podľa ktorého sú však škodlivé aj verbálne útoky, pretože sú prenášané v krajine, kde len za dobu vlády Lópeza Obradora bolo zavraždených cez 20 žurnalistov.

Alfredo Coutiňo z medzinárodnej ratingovej agentúry Moody's upozorňuje, že prezidentove tlačové konferencie "obsahujú málo objektívnych informácií o veľkých ekonomických otázkach".

Desať miliónov divákov

Hoci sa tlačových konferencií niekedy zúčastňujú aj ďalší mexickí vládni predstavitelia, šesťdesiatsedemročná hlava štátu pri nich z televíznych záberov nemizne, píše agentúra AP. Podľa nej tiež úplnú väčšinu času na otázky novinárov odpovedá López Obrador, ktorý si počas nich dopraje akurát tak pauzu nutnú na krátke usrknutie z pohára s vodou.

Prezidentská kancelária odhaduje, že tlačové konferencie nazvané podľa skorej hodiny vysielania "La Maňanera" (výraz pre skoré ráno alebo pre ranné vtáča) sleduje denne v priemere desať miliónov divákov. Tento údaj však podľa AP nie je možné overiť.

Noviny Milenio však v novembri informovali, že sa počet zhliadnutí programu na facebookovom profile prezidenta za posledný rok v porovnaní s rokom 2019 strojnásobil. Denne si tam relácia pozrú stovky tisíc ľudí. Okrem toho prezidenta na kanáli YouTube sledujú viac ako dva milióny divákov a ďalší program pozerajú cez iné platformy. Prezident tak má publikum veľkosti porovnateľnej s niektorými obľúbenými telenovelami, podotkla AP.

López Obrador na tlačovej konferencii preberá rôzne témy, divákom už na nich ukázal aj amulety, ktoré ho podľa neho chránia od zlého a pred koronavírusom. Niekedy jeho hostia Mexičanom radia, kde si zaobstarať najlacnejší benzín. Ich dlhodobý dopad sa ešte len ukáže, avšak rad Mexičanov si už nedokáže predstaviť, že by sa vrátila doba, keď medzi obyvateľmi krajiny a prezidentom panoval odstup a niektoré hlavy štátu roky neodpovedali na vopred neschválený novinársky dotaz, píše AP.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 12:44