Dlhoročný moderátor ranného vysielania Fun Rádia, ktorý je od začiatku septembra výkonným riaditeľom Rádia Okey. O svoje názory na dianie v slovenských rádiách a budúcnosti, ktorá ich čaká sa s nami podelil Milan „Miňo“ Urbaník.
Stratégie: Prečo sa u poslucháčov obľúbený moderátor úspešnej rannej šou jedného z rádií odrazu rozhodol stať výkonným riaditeľom konkurenčného Rádia Okey?
Milan Urbaník: Keby som mal použiť zaužívané klišé, poviem, že je to výzva. Je to pre mňa jednoducho istý posun inam a naplnenie možnosti pozrieť sa na veci z druhej strany. Mám už veľa skúseností zo sledovania diania v rádiu z pozície moderátora a nazdávam sa, že rovnako môžem mať naň v Rádiu Okey názor a ovplyvňovať jeho život aj ako manažér.
Stratégie: Bolo vám Rádio Okey predtým neejakým spôsobom blízke?
Milan Urbaník: Poznal som tu veľa ľudí, kedysi tu robila moja manželka, poznal som detailne jeho zameranie a poznám Rádio Okey aj ľudsky a osobne. A keďže som vedel, že odchádzam do rádia, ktoré má slušný ľudský potenciál, nemal som s prechodom do Okey problémy.
Stratégie: Ktoré najdôležitejšie úlohy stoja pred vami v Rádiu Okey v súčasnosti?
Milan Urbaník: V súčasnosti je pre nás najdôležitejšie udržať existujúci štandard vysielania, ponúknuť poslucháčom niektoré nové prvky, zvýšiť úroveň niektorých relácií, ako aj úroveň hovoreného slova a samozrejme v spolupráci s marketingovým oddelením rozšíriť množstvo a kvalitu súťaží. Chceme poslucháčom ponúknuť širší záber a v najbližších mesiacoch chceme rozvysielať nové vysielače, takže do toho možno zahrnúť aj kvalitu zvuku.
Stratégie: Aké nové prvky by sa mali objaviť vo vysielaní?
Milan Urbaník: Od októbra bude pozmenená programová štruktúra, ktorá by mala byť prípravou na nový rok 2007, kedy očakávame po vyhodnotení toho, aký je slovenský trh rádií, z mapping study, ktorej výsledky budeme mať k dispozícii do konca novembra, prípravu na vysielanie v januári.
Stratégie: Rádio Okey si zadalo mapping study?
Milan Urbaník: Áno.
Stratégie: Znamená to, že ste začali spolupracovať so zahraničnou konzultačnou spoločnosťou? Ak áno, mohli by ste prezradiť jej názov?
Milan Urbaník: Áno začali sme spolupracovať s konzultačnou spoločnosťou, jej meno by som ale z konkurenčných dôvodov, zatiaľ ponechal v tajnosti.
Stratégie: Prečo ste sa rozhodli pre spoluprácu so špecializovanou konzultačnou agentúrou?
Milan Urbaník: Myslím si, že všetky rádiá, ktoré spolupracujú s konzultačnými spoločnosťami majú výsledky a počuť to na ich vysielaní. Ani my, keďže chceme byť patriť medzi dve najpočúvanejšie rozhlasové stanice, v tom nemôžeme zaostávať.
Stratégie: V akom časovom horizonte chcete patriť medzi dve najpočúvanejšie stanice?
Milan Urbaník: To ukáže mapping study a naše nasledujúce kroky.
Stratégie: Zmení sa nejakým spôsobom profilácia rádia, formát a cieľová skupina poslucháčov?
Milan Urbaník: Odpovedať na tieto otázky by mala vedieť konzultačná spoločnosť, budeme čakať do konca novembra.
Stratégie: Môžeme očakávať nejaký nový formát?
Milan Urbaník: Túto otázku by som ponechal bez komentára.
Stratégie: Aké očakávate ďalšie zmeny?
Milan Urbaník: Všetky budú prebiehať v súlade s výsledkami prieskumov.
Stratégie: Vymení rádio niektorých moderátorov?
Milan Urbaník: Určite áno, predpokladám však, že 95 % z nich v rádiu zostane.
Stratégie: Objavia sa nejaké novinky v spravodajstve?
Milan Urbaník: V spravodajstve nie. Spravodajstvo patrilo k vysielaniu Rádia Okey a bude k nemu patriť aj naďalej, pričom bude spĺňať tie najvyššie štandardy.
Stratégie: Bude rozšírený šport?
Milan Urbaník: Pokiaľ bude nutnosť rozšírenia športu jedným z výsledkov chystaného prieskumu, áno.
Stratégie: Do akej miery je pre Rádio Okey dôležité, či usporiada nejaký event vo svojom najpočúvanejšom alebo menej počúvanom regióne?
Milan Urbaník: Ideme do 5 miliónového trhu a budeme bojovať o každého poslucháča.
Stratégie: Kde je v súčasnosti počúvanosť Rádia Okey najvyššia?
Milan Urbaník: Momentálne je to skôr v menších mestách a mestách do 100 tisíc obyvateľov. Môže sa to ale už od budúceho roku začať meniť.
Stratégie: Na akú dlhú dobu máte dohodnutú spoluprácu? Aké vysoké budú výdavky rádia na činnosť konzultačnej spoločnosti?
Milan Urbaník: Ako dlho budeme spolupracovať je v štádiu rokovaní. Som presvedčený, že výdavky budú adekvátne tomu, čo chceme dosiahnuť.
Stratégie: Znamená to, že Rádio Okey bude nejaký čas v strate?
Milan Urbaník: Rádio Okey bude investovať.
Stratégie: Čo všetko bude konzultačná spoločnosť pre rádio vykonávať?
Milan Urbaník: Formátovanie celého programu, prvky mimo programu, spoluprácu v oblasti marketingu. Je ešte v štádiu rokovaní, čo všetko nám táto spoločnosť dokáže ponúknuť.
Stratégie: Mení sa v poslednom období postavenie rádií na slovenskom mediálnom trhu?
Milan Urbaník: V rámci rádií na Slovensku nastal čas istej špecializácie, vymizol širokospektrálny intuitívny pohľad na rádiá a tieto si začínajú deliť trh a poslucháčov podľa presných cieľových skupín, a podľa zamerania. Myslím si, že práve tento trend bude v budúcnosti ešte silnejší.
Stratégie: Bude vaša dohoda s konzultačnou spoločnosťou pamätať na ďalšie výsledky počúvanosti Rádia Okey?
Milan Urbaník: Myslím si, že by to bolo seriózne.
Stratégie: Možno do budúcnosti očakávať, že trh rádií sa rozdrobí a ich podiely na trhovom koláči budú menšie, ako je tomu dnes?
Milan Urbaník: Áno bude sa to „rozmieňať na drobné“, aj keď dôležitou zostáva naďalej ešte otázka pokrytia slovenského územia, pretože aj to je veľmi dôležité. Slovensko je členité, každé rádio má isté priority, a vždy sa každé rádio odlišuje regiónom, v ktorom je najpočúvanejšie.
Stratégie: Čo je príznačné pre slovenský trh rádií v súčasnosti?
Milan Urbaník: Na trhu sú niektoré nové formáty a nové rádiá.
Stratégie: Dá sa očakávať do budúcnosti silnejší vplyv zadávateľov reklamy na podobu formátov a zábavu v rádiách?
Milan Urbaník: Zrejme áno. Dôležitou bude popularita jednotlivých formátov relácií a súťaží v rádiách pre zadávateľov reklamy. Tieto prvky sa budú stále výraznejšie vo vysielaní presadzovať. Ďalším trendom oproti tomu je vysielanie platených rádií cez satelit v USA, v ktorých si poslucháči platia za možnosť príjmu rozhlasovej stanice bez silného zastúpenia reklamy.
Stratégie: Môžeme hovoriť v prípade Milana Urbaníka aj o nejakých zahraničných rozhlasových inšpiráciách?
Milan Urbaník: Určite áno. Mnoho rádií som počúval v Spojených štátoch amerických, kde je pre mňa veľmi inšpirujúcim napríklad Rádio K-Rock, z ktorého vysielal Howard Stern či v Taliansku, kde bolo zaujímavé sledovať akými zmenami prešli počas viacerých rokov napríklad Rádio 105 alebo Rádio Deejay.
Ďakujem za rozhovor
Zdroj: Vladislav Doktor, Stratégie

